Hulpprogramma voor systeemconfiguratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

nandaloe

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2002
Berichten
126
Hallo
Kent Win95 ook een programma als msconfig o.i.d?
Ben aan `t stoeien met een compaq armada 1530 en probeer een externe cdrom aan de praat te krijgen via de printerpoort maar windows weigert deze te zien.
Ook het bios kan ik niet benaderen van het apparaat (f10)
Als iemand iets weet b.v.d

groetjes nanda
 
In jouw geval zal je weinig aan msconfig hebben. Je zal toch echt in de BIOS moeten zijn. Normaal kom je bij Compaq in de BIOS door inderdaad op F10 te drukken, zodra je de blinkende cursor ziet vlak na het opstarten. Compaq heeft een aparte partitie met daarop software om in de BIOS te komen. Die software is bij jou niet geïnstalleerd, of die hele partitie is ooit gewist. Je kan bij Compaq (nu HP) een diskette downloaden om toch in de BIOS te komen, kijk hier. Eigenlijk zou je die partitie weer aan moeten maken, maar dat gaat niet zonder dat je al je data kwijt bent.

In ieder geval, als het je lukt om met die diskette in de BIOS te komen, moet je even de instellingen van je printerpoort wijzigen: EPP/ECP, standaard, bi-directioneel, en wat al niet meer. Kwestie van uitproberen (welke je precies moet hebben weet ik ook niet). Start dan je PC opnieuw op met de externe CD-speler aangesloten. Als dan de Hardware Wizard verschijnt, is het bingo.

Groetjes,
Bennie
 
Hoi Bennie
Ik ga er even mee aan de slag , eerst maar weer bedankt.
Ik laat het wel even weten als het gelukt is.


groetjes nanda
 
Was ik weer.
Kan het kloppen dat het Compaq bios een windowsachtig programma is waar ik computerinstellingen en een diagnose iets vind?
Als dit zo is , dan kom ik nog niets verder want bij de instellingen van de ECP-printerpoort staat:
Configureerbaar (aangekruist)
Dynamisch configureerbaar (aangekruist)
verwisselbaar (niet aangekruist)
Desktop uitbreidingeenheid (niet aangekruist)

Maar deze instellingen laten zich niet wijzigen.
Hoe nu te handelen , want ik weet het echt niet meer.
Ik heb de vraag ook al voorgelegd op het Compaq forum , en daar zei iemand dat je eerst de drivers moest installeren van de cdrom en dat windows na een reboot het apparaat wel zou vinden. Maar je raad het al , niet bij Nanda natuurlijk.
Als er nog ideeën zijn , alles is welkom.
 
Is de externe CDrom wel aangesloten als de PC uit is? Of heb je de kabel aangesloten als Windows al is opgestart? Is die CDrom wel Win95 compatibel? Welk merk\type?

Wat die BIOSvraag betreft: ja.

Groetjes,
Bennie
 
Hoi Bennie
Ik heb geprobeerd met pc aan en uit.
Navraag bij de vorige eigenaar luidt dat de cdrom (ooit) al eens gedraaid heeft , maar hoe of wat wist hij niet meer.
De cdrom is een Philips en op de diskette staat V500M driver & utilities.
Wat dat bios betreft , kan het zijn dat dit met een instelwachtwoord beveiligd is?
Hoop niet dat dit het geval is want de vorige eigenaar weet hier ook niet van.

groetes Nanda
 
Het lijkt me dat als er een BIOSwachtwoord op zou zitten, je eerst een schermpje krijgt waarin het benodigde ingevuld moet worden. Lukt het ook niet om handmatig de Cdrom toe te voegen? (Via het configuratiescherm\hardware toevoegen). De CDrom moet dan wel al zijn aangesloten, vóórdat de PC wordt aangezet.

Groetjes,
Bennie
 
Hoi Bennie
Deze foutmelding kwam ik tegen:

cd-rom device driver for IDE (four channels)
driver version v500m
device name idecd 500

invalid / p switch , aborting installation

c:\>rem c:\windows\options\cab\mscdex /D:idecd000

c:\>c:\windows\command\mscdex.exe /D:/ide

device driver not found 'idecd000'
no valid cdrom driver selected.

ik hoop dat je hier iets mee kunt.

groetjes nanda
 
Hoi Bennie
Misschien kan ik iets met die 2e link , maar hoe kan ik de geinstalleerde drivers verwijderen?
Ik begrijp dat ik moet zijn bij config.sys of autoexec.bat.
Heb je enig idee hoe ik daar kom?
 
Ja, nu komt msconfig wel weer van pas. Typ msconfig in start\uitvoeren [enter]. Op een van de tabbladen (tweede?) kan je config.sys editen.

Je kan ook gewoon in MS DOS opstarten en dan het commando edit config.sys intypen [enter], dan kan je ook config.sys editen. Regels verwijderen of er REM voorzetten.

Groetjes,
Bennie
 
Hoi Bennie
Dat wordt dan de tweede optie , want msconfig doet het dacht ik niet in W95.
Ga ik morgenvroeg mee verder , voor nu welterusten en ik laat wel weer van me horen.
Alvast hartstikke bedankt.

groetjes nanda
 
Hoi Bennie
Het volgende kom ik tegen in autoexec.bat.
Kloppen deze instellingen?

ECHO OFF
MSCDEX.EXE /D:IDECD001
C:\RealMode\Logitech\mouse.exe

C:\WINDOWS\CommandMODE CON CP PREP=( (850) C:\WINDOWS\Command\EGA.pci
C:WINDOWS\Command\MODE CON CP SEL=850
C:\WINDOWS\Command\KEYB NL
REM
REM De volgende regels zijn gewijzigd door Windows Wijzig deze niet
REM
CD
CALL %WINDIR%\command.com
C:\WINDOWS\WIN.COM /WX

En deze in config.sys

DOS=SINGLE
DOS=SINGLE
Files=35
buffers=40

device=C:WINDOWS\himem.sys/testmem:eek:ff
device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=031,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

REM EMM386: Allocate monochrome videomemory for drivers
DEVICE=C:\WINDOWS|EMM386.EXE NOEMS I=B000-B7FF X=D100-D5FF

dos=high,umb
DEVICEHIGH=C:\RealMode\CD-ROM\CPQLTECD.sys /D:IDECD001 /L:NL

Smile is verwijderd.

groetjes nanda
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verander via het commando "edit" in config.sys:

DEVICEHIGH=C:\RealMode\CD-ROM\CPQLTECD.sys /D:IDECD001 /L:NL

in:

REM DEVICEHIGH=C:\RealMode\CD-ROM\CPQLTECD.sys /D:IDECD001 /L:NL.

Groetjes,
Bennie
 
Hoi Bennie
Ik weet `t nu echt niet meer , want die gegevens die ik had opgegeven uit autoexec en config.sys kom ik nu plotseling nergens meer tegen.
Dus dat rem commando kan ik nu niet plaatsen zoals jij had voorgesteld.
Is het ook mogelijk om met een WIN98 opstartdisk te formatteren , en dan maar hopen dat het met een schone installatie wel lukt?
Ik durf dit eigenlijk niet zo goed aan , omdat ik dan toch cd-rom ondersteuning nodig ben (toch?).
Elke suggestie is welkom , want ik kan nu toch niets met dit apparaat , en dat is toch wel een beetje zonde.

bvd

groetjes nanda
 
Ik heb zo mijn twijfels of het na een format wél zou lukken. Je kan het overigens uittesten of de CD-speler het zou doen met een opstartflop. Start gewoon op met een opstartflop, kies voor CD-rom-ondersteuning en kijk vervolgens of je de CD-rom kan benaderen.

Groetjes,
Bennie
 
Hoi Bennie
Na opstarten met CDROM ondersteuning het volgende:

device name MSCD001
no drives found
aborting installation

diagnostic tools were successfully loaded to drive D

device driver not found 'MSCD001'
no valid CDROM device drivers selected

DE drivers op de opstartflop gelden waarschijnlijk alleen voor interne drives en dan zijn we weer terug bij af , want het apparaat weigert de externe cdrom te zien.
Is het misschien een optie om er een printer tussen te plaatsen , zodat in ieder geval de lpt poort wel goed herkend wordt?
Of mag dat niets uitmaken , want printerdrivers zijn wel geinstalleerd.

groetjes nanda
 
Hoi Bennie
Je gelooft het niet , maar hij doet `t!
Na allerhande handelingen (al sla je me helemaal gek , ik weet niet meer precies wat) , en na de 814e reboot , staat plots in apparaatbeheer een SCSI controller met een uitroepteken.
Hieronder werd gerept over een "shutlle epat parallel port harddisk adapter".
Na enig zoekwerk vond ik EPAT in windows en installeerde "iets" onder DOS.
Na weer een reboot begon de CDROM te zoemen en werd hij herkend!
Nu staat in apparaatbeheer nog steeds een uitroepteken bij SCSI controllers en nu ook bij PRIMAIRE IDE controller (enkele fifo) , en bij het opstarten zie ik iets voorbij flitsen van:

REM C:\windows\command\MSCDEX.EXE /D:idecd000
opdracht of bestandnaam is onjuist

Maar ik kan in ieder geval de CDROM weer benaderen.
Hij staat ook onder "deze computer" als D schijf.
Hartstikke bedankt voor je goede raad en adviezen en als je iets weet over die foutmeldingen dan hoor ik dat natuurlijk graag

groetjes nanda
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan