Hyper V in Windows Server 2012 R2 'hangt'

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jed
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jed

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2012
Hallo,

Ik heb thuis een server die Windows Server 2012 R2 Essentials (64bit) draait.

De hardware bestaat uit het volgende:
Moederbord: Asrock H97M Pro4.
CPU: Intel Xeon E3-1231V3.
RAM: 16GB 1600MHz (non-ECC).

Ik heb gekozen voor Essentials omdat ik niet extra wilde betalen voor User CALs (bij Essentials krijg je er 25 gratis bij)
en omdat Essentials wat makkelijker te configureren is dan bijv. datacenter.
Deze setup draait nu bijna een jaar prima zonder problemen.

Afgelopen week heb ik Microsoft Exchange server 2013 gedownload en wilde ik die op mijn Essentials server installeren.
De installatie crashte omdat ik volgens Exchange een niet ondersteunde Windows versie zou draaien. Even googlen later bleek,
dat Microsoft de ondersteuning van Exchange voor Essentials had ingetrokken i.v.m. winst strategieën. Heel jammer, maar toen
bedacht ik mij dat ik ook een Hyper V role heb draaien op de server. Ik heb nog een licentie van Windows Server 2012 R2 Standard
én Datacenter liggen dus ik dacht: een van die draai ik gewoon in Hyper V en dan installeer ik daar Exchange server.

De installatie van Standard in de Hyper V is gelukt maar nu zit ik met het volgende probleem:
Om een Hyper V machine netwerktoegang te geven moet je een virtuele switch aanmaken.
Het aanmaken van de switch gaat prima. Maar exact 30 seconden erna bevriest het beeld van de server en doet alleen de muis nog wat.
Klikken is niet meer mogelijk en ook typen (zoals Ctrl-Alt-Del) heeft ook geen effect.
Als ik vervolgens zelf de UTP kabel uit de server trek werkt alles onmiddelijk weer vlekkeloos.
Het is echt heel vreemd. UTP kabel weer in de server: server hangt. UTP kabel weer uit de server: server weer normaal.
Het verwijderen van de virtuele switch in Hyper V manager lost dit probleem op maar zo heb ik geen internet voor mijn Hyper V machine.

Heeft iemand een idee hoe ik de virtuele switch goed werkend kan krijgen?

Alvast bedankt!

Gr.
Joris

Laatst bewerkt:
Eerst maar eens in de Logboeken kijken van de W2012R2 virtuele server én die van de host (W2012 R2 Essentials server) naar meldingen rondom het tijdstip van 'hangen'.
Verder zou ik zeker ook het volgende doen (in een cmd.exe venster "Als Administrator uitvoeren) op de W2012 R2 Essentials server:
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Tijs.

Allereerst: bedankt voor je antwoord!

Ik heb je stappen uitgevoerd en nadat ik zelf de DHCP role heb verwijderd blijft de server nu iig niet meer hangen.
De host maakt nu een switch aan en die lijkt goed te werken.
Lijkt, want wanneer je bijv chrome opent krijg je de melding DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET.
Wanneer ik vervolgens in de logboeken van Windows kijk zie ik de volgende melding steeds langskomen:
Code:
The system failed to register host (A or AAAA) resource records (RRs) for network adapter
with settings:

Adapter Name : {3446FD6A-044B-472A-AC15-59483044BC58}
           Host Name : JedServer1
           Primary Domain Suffix : JEDSERVICES.local
           DNS server list :
             	<dezelfde server adressen die elke computer in huis gebruikt>
           Sent update to server : <?>
           IP Address(es) :
             192.168.1.40

The reason the system could not register these RRs was because the DNS server failed the update request. The most likely cause of this is that the authoritative DNS server required to process this update request has a lock in place on the zone, probably because a zone transfer is in progress.

You can manually retry DNS registration of the network adapter and its settings by typing 'ipconfig /registerdns' at the command prompt. If problems still persist, contact your DNS server or network systems administrator.

Hoe is dit op te lossen? Ik draai momenteel geen DNS role op de server.

Laatst bewerkt:
DNS-registratie kan doorgaans alleen bij een Windows DNS-server (als de server met de melding in het domein staat van de Windows DNS-server), dus niet bij een DNS-server (proxy) die draait op een breedband internet-router(modem) van de provider of een externe DNS server (bijv. die van de provider, de publieke DNS-server van Google etc.)

Dus het is wel degelijk zinvol om even te vermelden welke DNS-server er staat en ons dan (natuurlijk) ook erbij vermelden wat dat voor DNS-server is (zie eerste paragraaf).

Tijs.

De adressen die ik nu voor de server en alle computers in huis gebruik heb ik gehaald uit mijn router die ik van Telfort heb gekregen.
Een Zyxel P-2812HNU-F1.
De adressen zijn: 195.241.77.55, 195.241.77.58.
Als ik het goed begrijp, moet ik dan een DNS role gaan instellen op de server?

Joris

Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon (als alles goed werkt etc.) helemaal niets aanpassen, en de melding negeren.
Maar je zou inderdaad ook de DNS-server rol kunnen installeren op die server en daar de forward DNS-zone JEDSERVICES.LOCAL toevoegen, dan de DNS-server instellingen van de server veranderen dat hij zichzelf als DNS-server neemt (dus het ip-adres van hemzelf invullen ipv. die 195.x.x.x ip-adressen uit de vorige posting), dan meldt de server zich bij de DNS 'van zichzelf' aan en resolvet de rest (www.google.nl etc.) rechtstreeks via de authoritieve DNS-servers van de rest op Internet.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan