hyperlink in PDF openen in nieuw venster

Status
Niet open voor verdere reacties.

XtraRap

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2010
Beste forumleden,

Wie kan mij helpen aan de volgende oplossing.
Op een site wordt een PDF document geplaatst. Binnen die PDF staan hyperlinks, verwijzingen naar plaatsen in het document maar ook naar andere URL's.

Tevens (en daar gaat het dus om) links die een Worddocument (eigenlijk een sjabloon) openen.
Alleen wordt na het openen van Word, de PDF gesloten. Ik wil graag dat de PDF open blijft.

Wie kan mij aan de oplossing helpen.
Dank voor de moeite.

Hoi XtraRap,
Ik heb deze voor je:
Vanuit deze pdf wordt het Word-document afzonderlijk geopend.

Maar het blijkt dat je in een pdf-document niet naar een ander pdf-document kan gaan in een nieuw venster (nieuw tabblad), ook niet als je dat bij de link hebt opgegeven. :confused:
Kennelijk wil Adobe tijd besparen, en niet nog een aparte Reader in een browservenster openen.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Superbedankt. Ik was ook al zo ver gekomen voor wat betreft dat doelframe.
Maar dat werkte dus niet. En nu ik jouw PDF open, en vervolgens het sjabloon (prachtig overigens :))
Jouw PDF blijft keurig op het scherm. Super...! Ben ik heel blij mee.

Ik sloeg het Wordbestand overigens altijd pas later op (ik maakte een PDF) en pas als ik het bestand weer ging sluiten, bewaarde ik het.
Daar zit het dus misschien wel in. Jij schrijft: eerst het bestand in Word opslaan, en daarna met Writer van OpenOffice geëxporteerd als pdf... ik heb gewoon binnen Word (2007) opgeslagen als PDF.
Zou het daar nog in kunnen zitten. Ik werk nooit met OpenOffice nl.

Goed, ik ga het proberen, eerst opslaan in Word, dan exporteren. (of is dat te kort door de bocht?)
En als het gelukt is laat ik het weten.
Thanks.

Laatst bewerkt:
ik heb gewoon binnen Word (2007) opgeslagen als PDF.
Zou het daar nog in kunnen zitten. Ik werk nooit met OpenOffice nl.
O, geen idee. Ik werk met Word2003, waar nog geen pdf-exportfunctie op zit. Vandaar heb ik een tijd geleden OpenOffice binnengehaald, want dat kan het wel (is gratis en zo geïnstalleerd).

Als je in je Word2007 opgegeven hebt dat je doelframe een nieuw venster moet zijn, en hij doet het nog steeds niet na export als pdf, dan zou je ook eens de online Word>pdf-converter van neevia kunnen proberen:
  • http://convert.neevia.com/pdfconvert/.
  • Je kan gewoon de "Wait for conversion in browser" optie aanvinken, want meestal staat er binnen een halve minuut een link naar het aangemaakte pdf-bestand, dat je zo kan downloaden (en uploaden naar je server).
Die werkt ook goed, mijn Word-bestand komt terug als: http://developerscorner.nl/csshunter/tests/neevia.pdf

Met vriendelijke groet,
CSShunter

beste CSShunter,

HET WERKT! Hoe bizar. Als ik dus een PDF maak in mijn eigen AcrobatWriter (PDF MAKER), dan blijven die links in de PDF (waar ik toch echt de optie "openen in nieuw venster" in heb staan, niet bewaard. Maar nu ik deed via de site die jij me opgaf werkt het wel. Conclusie: wellicht ligt het aan mijn Acrobatversie. Ik heb gelijk die site in mijn favourieten toegevoegd.

Je hebt me super geholpen.

We hebben nu nog 1 probleem. Misschien weet jij dat ook wel.
Het worddocument is een sjabloon (en bevat dus een Userform, die middels een autonewmacro, wordt geopend).
Vanaf de link in de PFD opent het document maar niet als document gebaseerd op het sjabloon maar als een alleen lezen sjabloon.
En dus wordt het userform niet geladen.
Heb jij daar misschien ook nog een geweldige tool voor?

Hoe dan, voor nu ben ik al heel erg geholpen.
Thanks.

Vanaf de link in de PFD opent het document maar niet als document gebaseerd op het sjabloon maar als een alleen lezen sjabloon.
Hé, dat is merkwaardig.
Als ik via m'n pdf-voorbeeldpagina het Word-bestand ga openen, krijg ik twee opties:
  1. Meteen "Openen met..." en dan natuurlijk Word klikken. Dan rammelt de kast even, MS-Word wordt geopend, en er komt een nieuw "Document1" tevoorschijn. Als ik Word laat openstaan, naar de online pdf-pagina in de browser terugga, en nog eens op de Word-link klik, dan floept er in Word keurig een nieuw "Document2" bij.
    Dit werkt dus als bedoeld: als sjabloon. :)

2. Eerst "Bestand opslaan" naar een op te geven map. > In de Verkenner kijken: daar staat ie. Dubbelklikken: ja hoor, daar komt een leeg "Document3" tevoorschijn (de andere twee stonden nog open). Of: in de Verkenner rechtsklikken; dan is de standaard (vetgedrukte) optie: Nieuw. En daar is "Document4".
    Dit werkt dus ook volgens plan. :)
Heb je zeker weten je sjabloon in Word opgeslagen als sjabloon? Dus met de extensie .dot in plaats van .doc?
En heb je bij het opslaan via Menu > Extra > Opties... > tabblad Beveiliging geen "alleen lezen" of andere beveiliging (van de macro?) voor je sjabloon ingesteld?
Anders snap ik er niets van. *)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) Of zou het iets in je browser/firewall zijn, dat rechtstreeks openen van een Word-sjabloon of Word-document verhindert als daar macro's in staan? - Dan zou het nog wel moeten werken als je het bestand eerst opslaat, lijkt me.

Laatst bewerkt:
Ha, bij jou werkt het dus als behoren. Duidelijk.

Uiteraard is het een dot bestand. En ook de macrobeveiliging staat goed. Dat weet ik gelukkig allemaal wel.

Ik vermoed dat het te maken heeft met de versies. Jij werkt dus met 2003, daar gaat het ook helemaal goed mee, daar kwam ik vanmorgen achter. Maar bij gebruikers 2007 is het dus anders. zover ben ik inmiddels, omdat ik bij een klant heb getest (die heeft alleen 2007), thuis gaat het goed als ik 2003 open heb, maar dus niet met 2007 (tja, en zoiets ontdek je dan per ongeluk of dat wil zeggen dat kwartje viel dus vanmiddag).

(raar overigens, want dat zelfde sjabloon werkt gewoon onder 2007, maar dan wordt het geladen vanuit Word zelf, dat is wellicht anders).

Ik ga het sjabloon in 2007 opnieuw opslaan als Wordsjabloon 2003/97 met ingebouwde macros. Dan kijk ik wat het dan doet. En anders misschien 2 aparte sjablonen achter 2 links plakken. 1 voor 2003 en 1 voor 2007.

Ik laat dat nog even weten of dat werkt (maar dat wordt vanavond).
dank nog voor het meedenken, alleen al even zo heen en weer ventileren werkt vaak al verhelderend.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
(raar overigens, want dat zelfde sjabloon werkt gewoon onder 2007, maar dan wordt het geladen vanuit Word zelf, dat is wellicht anders).
Dat doet me vermoeden dat ze in Word 2007 de beveiliging opgeschroefd hebben, zodat je niet zomaar via het online openen van een Word-document (of sjabloon) een of ander macro-exploit of andere gifware kunt binnenhalen. Op zich wel goed, maar voor de goedwillenden niet handig. Die stomme kwaadwillenden ook!

Voor de check even geGoogled op "macro beveiliging in Word2007". Eerste hit: "By default, Word 2007 disables macros in all documents." Dat moet de gemiddelde gebruiker maar weten! Misschien staat er nog iets bij voor het instellingen-werk, dat je kunt gebruiken.

Ik fluit nog even in de lucht: wat gebeurt er als je het macro-sjabloon download naar je bureaublad, en dan met Word opent? Volgt er dan ook protest van Word2007?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Grappig dat je juist al die dingen noemt (die weinigen weten) maar die ik direct herken en dus ook geprobeerd heb. Nl. Naar het bureaublad plaatsen, dat werkt gewoon (dubbel klik) en er opent een document met de naam document#, dat gebaseerd is op de sjabloon.
Je hebt gelijk die macrobeveiliging (handig maar soms zooo irritant, en niet iedereen kent dat), maar goed, dat is op te lossen door er een melding van te maken. Komt wel goed (de sjablonen worden straks door een beperkt publiek gebruikt).

Ik denk dat ik uiteindelijk 2 sjablonen moet maken. 1 voor 2003 en 1 voor 2007. Dat is op zich niet zo spannend. Alleen jammer, ik zou zo graag beide versies via 1 link gewoon geopend hebben.

Ik geef nog niet op.
En als je nog een geweldige ingeving hebt, dan vind ik die hier vanzelf :thumb:

inmiddels is wel duidelijk dat de persoonlijke instellingen van de gebruiker mede verantwoordelijk zijn voor wat een PDF doet als deze via het internet wordt geopend, en als daar nog links in zitten.

via: voorkeuren van Acrobat, Internet moet het vinkje bij: PDF in Browser tonen uit staan.
Dus daarmee is het probleem opgelost.

Thanks voor het meedenken.

Sidenoot voor CSShunter, je kunt een PDF printer downloaden zoals Bullzip, dan kun je van elk willekeurig programma met de optie tot printen naar PDF gaan, super handig en dan heb je geen aparte programma's meer nodig.

http://www.bullzip.com/

@XtraRap:
Caramba! Ik heb al jaren mijn Acrobat Reader in het browservenster ingesteld staan (dat opende vroeger 3x zo snel als de Reader zelf opstarten). Geen flauw idee dat je bij de losse Reader via een link in het pdf-je wel een nieuw Reader-venster kon openen, en niet bij een in de browser geïntegreerde Reader.
  • Mijn testpagina van #2 hierboven doet het dan ook prachtig. :)
  • Wel jammer dat ik vanuit een Reader in mijn Firefox-venster niet bij de Reader-instellingen kan komen om dit te wijzigen: daarvoor moet je apart de Reader opstarten en dan naar de Voorkeuren - die niet onder het menu "Bestand" of "Beeld" of "Opties" zitten maar prachtig verstopt zitten in "Bewerken" :eek:
Weer wat geleerd! :d

@Frats:
[sidenote]
Ja, dank voor de tip. Ik ken deze StierenZip-PDFprinter niet (bij gelegenheid es proberen), maar een jaar of tig geleden had ik ook een paar gratis pdf-makers als printer geïnstalleerd. Dat werkte redelijk goed voor eenvoudige documenten, maar toen ik eens een lijvig jaarverslag met nogal wat plaatjes en speciale opmaak vanuit Word moest omzetten, ging het ook redelijk goed mis.
Vooral bij pagina-overgangen en randjes om figuren, dat scheen nogal kritisch te zijn. - Natuurlijk bleek dat pas vlak voor de deadline, en gelukkig ontdekte ik toen de online-service van Neevia, die er beter mee overweg kon.
Later ben ik OpenOffice-Writer ervoor gaan gebruiken; heel af en toe gaat er daar ook iets mis bij een pagina-overgang, maar dat is dan makkelijk bij te stellen als Writer odt-document. Ik smokkel nl. nogal graag met de paragraaf-afstanden om alles precies pas op een pagina te krijgen, en dat is sub-millimeterwerk.
(Witte A4'tjes met 1 regeltje tekst staren me zo verwijtend aan: "was deze boom nu echt nodig?") ;)

Intussen heeft ook Office 2007 een eigen pdf-maker op Word zitten (MS: Een bestand opslaan als PDF), maar die heb ik niet aangeschaft. Ik hou het maar op OO!
[/sidenote]

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan