Hyperlink

benikke

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2023
Even wat info.

Computer Windows11 (van begin januari 2026.)

Access 2013.

Browser Firefox.

De database bestaat uit de tabellen [Alle] [Genre] [Seizoen] in relaties verbonden.

In [Alle] staan verschillende velden.

1 - 5 namen met datatype korte tekst.

6 - 15 namen met datatype hyperlink.

De rest is nodige ’info’

En daar werd een formulier van gemaakt.

En nu gebeurd er iets raars. (Het gebeurd trouwens in gans office 2013)

Met één hyperlink loopt het mis, die wil niet openen in access.

Met alle andere hyperlinks verloopt het best goed.

Volgende hyperlink wil dus niet openen in access.

Wel in mijn browser, (standaard is dat Firefox.)

https://www.opensubtitles.org/nl/search/sublanguageid-dut

(Dit is een ondertitel site die vaak gebruikt wordt.)

De boodschap is dan:” De informatie waarom u verzoekt kan niet worden gedownload.”

Dit ’euvel’ doet zich nu een klein 14 dagen voor.

Eerder ging alles normaal.

Weet iemand wat er speelt? En heeft die ook een oplossing.

Allen die willen meedenken worden nu alvast bedankt.

Hoe open je hyperlink in Access?
Is het mogelijk de database te delen, in ieder geval met de problematische link.

Weet iemand wat er speelt? En heeft die ook een oplossing.
Eerst een algemene tip: vergeet het Hyperlinkveld, en gebruik het nooit meer. Het is een waardeloos veldtype dat meer problemen oproept dan oplost. En het is ookmnergens voor nodig, want het kan dus veel makkelijker op een formulier.
Wat ik doe (en nog nooit een probleem mee gehad dus): ik gebruik normale tekstvelden, dus ook voor hyperlinks. In het formulier maak ik een gebeurtenis/actie (Bij klikken) op dat hyperlinktekstveld met de actieregel "FollowHyperlink Me.Tekstveldnaam.Value" (zonder de quootjes natuurlijk)
En dat is voldoende om de hyperlink te openen. Groot voordeel: omdat je hyperlink nu gewone tekst is, kun je het naar hartelust aanpassen.
Ik zou zeggen: probeer dit eens op dit veld. Verder lijkt het mij totaal niet nodig om je database opmde sturen, want elke helper kan in een tabelletje wel een hyperlinkveld toevoegen en deze specifieke website (en anderen) intypen of plakken. Want het gaat dus om een specifieke website (die wellicht een onderhuidse controle doet, althans: dat deed-ie bij mij) of je wel een mens bent.

Neem me eens bij het handje
We openen in ontwerpweergave de plaats waar opensubtitles staat en wijzigt hyperlink in korte tekst.
We openen in ontwerpweergave het bewuste formulier. Gaan naar plaats waar die link staat klikken rechts en openen eigenschappen en bij klikken vullen we FollowHyperlink Me.https://opensubtitles.org/nl/search/sublanguageid-dut.Value in, is dat juist?

We openen in ontwerpweergave de plaats waar opensubtitles staat en wijzigt hyperlink in korte tekst.
Hier ga je al fout :). Je moet in de tabel het veld op Korte tekst zetten, niet in het formulier. Dat kijkt alleen maar naar de instellingen die je in het veld hebt ingesteld.
Tweede fout: de hyperlink staat in het veld. Je moet dus Me.[Veldnaam].Value gebruiken. Uiteraard vervang je hier Veldnaam door de naam van het gebruikte (veld)object. Als je de Gebeurtenis <Bij Klikken> aanmaakt, dan zie je die Veldnaam terug in de Sub die wordt aangemaakt:
Code:
Sub JouwVeldnaam_Click()
     FollowHyperlink Me.JouwVeldnaam.Value
End Sub
Dit is dus Dummy code. Altijd vertalen naar jouw situatie.

Als je al de specifieke website wil testen, dan kan dat uiteraard wel. Bijvoorbeeld door een knop die deze opdracht krijgt:
Code:
FollowHyperlink "https://opensubtitles.org/nl/search/sublanguageid-dut"
.
Dan maak je dus een knop met een harde opdracht, die altijd déze website opent.

Terug
Bovenaan Onderaan