ICT opleiding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fabian1657

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2013
Hallo,

Ik wil graag codering als beroep gaan doen. Nou is het probleem dat ik niet weet hoe ik daar moet komen of onder welke sector het valt. En ik weet ook niet of er banen zijn in de ICT.. Ik ben nu 16 jaar en zit op 3 TL (het is nu zomervakantie dus volgend jaar start ik in de 4e en aan gezien TL 4 jaar duurt hoef ik dus nog maar een jaartje) dus, is er ook een MBO opleiding waarmee je codeerder kan worden of moet ik echt eerst havo en daarna HBO doen. Het moet geen thuisstudie zijn omdat mijn ouders bang zijn dat ik mij dan niet kan focussen.

Alvast bedankt!!

MVG Fabian Visser

PS sorry als dit de verkeerde plaats is voor dit topic

Keihard programmeren is naar mijn wetens allen hbo/wo-niveau. Ik start volgend jaar met de hoofdfase van Technische Informatica en kan je vertellen dat er een hoop mensen bij ons van het MBO afkomen. Studenten die direct van de havo kwamen en waren gestart met de propedeuse haalden het over het algemeen niet. Bij ons wordt een opleiding op MBO niveau 4 als eis gesteld (of een havo en hoger diploma).

Of er een MBO-opleiding is die in de richting van programmeren zit ligt helemaal aan de ROC die je kiest.

Grotere bedrijven nemen op veel techniek gebieden vaak HBO-ers aan en het liefst gepromoveerde mensen voor het zwaardere werk. Simpel omdat de laatste groep al 4j onderzoekservaring hebben en al de nodige problemen zelf hebben moeten oplossen.
Er dreigt daardoor minder plaats voor MBO-ers, uni-bachelors helemaal want die vnl het theoretisch en hebben weinig praktische ervaring. Masters: bij ons worden ze wel aangenomen, maar toch vooral als hooguit HBO+ en toch niet meer op het het vroegere drs niveau. Per sector kan dat verschillen.

Bij het MKB is wrs nog wel veel ruimte voor goede MBO-ers.
In de "programmeersector" weet ik iets te weinig ervan, maar globaal klopt het beeld wel voor de techniek/chemie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan