ideale instelling virtueel geheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sl akke

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2007
Heb een nieuwe PC gekocht omdat ouwe te langzaam werd.
Wil Photoshop, Illustraror èn Fontlister tegelijk kunnen gebruiken.
Photoshop geeft nu al de mededeling dat ik te weinig RAM heb.

Ik heb een Intel Core 2 Quad CPU@ 2.40GHz (kloksnelheid: 2.41 GHz, 3,25 GB)

Ik begrijp intussen dat ik het beste 2 partities op m'n harde schijf kan aanmaken i.v.m. swapfile / scratchdisk Photoshop en/of het virtueel geheugen moet wijzigen.

Vraag 1: is: hoe voeg ik een partitie toe zonder m'n schijf te hoeven formateren en zonder in het bezit te zijn van Partition Magic.
Vraag 2: Wat is handiger als scratchdisk voor PhotoShop; een aparte partitie of een 2e harde schijf.
Vraag 3: wat is de ideale instelling van het virtueel geheugen?
(beschikbaar is 290055MB - begin grootte nu is 2046 MB maximale grootte nu is 4092 MB)

Laatst bewerkt:
Vraag 1, welk OS gebruik je? in Vista kun je bestaande schijven verkleinen en een partitie erbij zetten.

1, Dat kun je gewoon regelen met PM, wel elke handeling eerst laten uitvoeren om problemen met dit progje te voorkomen.

2, Een 2e partitie is voldoende voor eventuele tempfiles, de pagefile ( wisselbestand ) kun je gewoon op de C: laten staan, alle info erover dat die sneller zou zijn op de eerste partitie van een andere schijf is erg achterhaald en ook nog eens marginaal.

3, Een ideale instelling in XP is een vaste waarde, je voorkomt fragmentatie van het wisselbestand, en ook meldingen van onvoldoende geheugen daardoor, bij 2 gig. intern geheugen is een wisselbestand bijna overbodig, XP adresseerd maximaal 1,5 gig., in dit geval met veel progjes die daar gebruik van willen maken zal een wisselbestand wel toepassing hebben, maak die vast op 2 gig.

Wel deze instelling in het register maken of aanpassen, dan wordt eerst alle intern geheugen opgesnoept.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\\DisablePagingExecutive

Deze dient dan op 1 te staan.

PC draait op XP sp2 en ik heb geen PM, daarom vroeg ik mij af hoe te partitioneren zònder PM. Ga met de rest van je nuttige aanwijzingen vanavond aan de slag. Dank zo ver. k Hou je op de hoogte!

De live cd van Gparted doet het truukje ook, de bestaande partitie verkleinen en een nieuwe aanmaken, let eventueel wel op de extendet partities en de logische stations daarin.

Niet in bezit wil nog niet zeggen dat je er niet aan kunt komen.:)

2, Een 2e partitie is voldoende voor eventuele tempfiles, de pagefile ( wisselbestand ) kun je gewoon op de C: laten staan, alle info erover dat die sneller zou zijn op de eerste partitie van een andere schijf is erg achterhaald en ook nog eens marginaal.

wisselbestand is wat ze bij Photoshop Scratch disk noemen?

3, Een ideale instelling in XP is een vaste waarde, je voorkomt fragmentatie van het wisselbestand, en ook meldingen van onvoldoende geheugen daardoor, bij 2 gig. intern geheugen is een wisselbestand bijna overbodig, XP adresseerd maximaal 1,5 gig., in dit geval met veel progjes die daar gebruik van willen maken zal een wisselbestand wel toepassing hebben, maak die vast op 2 gig.

(ik; leek) Hoe? Waar?

De live cd van Gparted doet het truukje ook, de bestaande partitie verkleinen en een nieuwe aanmaken,

uhm... hoe gebruik je een torrent?

let eventueel wel op de extendet partities en de logische stations daarin.

(ik; leek) Waar moet ik precies op letten?

Bij mijn weten is de "scratch disk" een cache file in een temp folder die je bij Photoshop in kunt stellen, die dient op een schijf te staan met voldoende ruimte en kunt er zelfs meerdere maken op diverse lokaties als ik mij goed kan herinneren, ik heb en gebruik hem zelf niet.

Hier vind je de info waar je het wisselbestand kunt aanpassen.

Voor het freubelen van een Gparted live cd brand je deze iso als image, die torrent is een ANDERE mogelijkheid.

En op deze site vind je meer info over extendet en primaire partities.

blond... :(

enfin... da's dus gebeurd en staat o pCD

en nu???
(ja sorry, moet nog veel leren)

(sorry dat was ten overvloedde)

Laatst bewerkt:
Ermee opstarten, dus in de bios de cdrom als eerste zetten om van op te starten, lees goed wat er staat, de meeste opties kun je gewoon enteren, alleen als je een sata schijf hebt dien je vaak de controllertype op te geven en ga door tot de partitiemogelijkheden.

Gaat er iets fout, overnieuw beginnen door de resetknop even in te drukken, zolang je geen aktie uitvoerd, gebeurd er ook niets met die partities.

Cd start op als ik er mee opstart maar krijg vrij snel een scherm met
GParted Live CD/USB Extra Boot Options

Some kernel modules cannot be auto-loaded. This menu gives you the option to pick them from a list and load them. Most people can skip this

SKIP EXTRA BOOT OPTIONS
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
SCSI /SATA
RAID
SHELL
ram
manual video card
DONE

maar wat ik ook kies ik krijg:

No GParted Live CD found !!!
Kernel panic- not syncing; Attampted to kill init!

enige wat ik dan nog kan doen is resetten...

en:

...alleen als je een sata schijf hebt dien je vaak de controllertype op te geven en ga door tot de partitiemogelijkheden....

Heb ik inderdaad.

Bij ALLE opties? ook SKIP?

De ISO wel goed gebrand? lijkt wel of er alleen de bootfiles opstaan.
Hoe hab je die cd gebrand?

De ISO wel goed gebrand? lijkt wel of er alleen de bootfiles opstaan. Hoe hab je die cd gebrand?

Ik heb de bestanden opgeslagen op m'n desktop en toen op CD gezet.

Er staat een bestand 'GParted' op van 21,8 MB
en een bestandsmap ISOLINUX met daarin de bestanden
BOOT.CAT
BOOT.MSG
INITRD.GZ
ISOLINUX.CFG
LINUX
SPLASH.LSS

En het andwoord op deze vraag?

Overigens staan ze goed erop, enige wat ik kan bedenken is dat het een IDE dvd station is aan een 3e party controller.

En het andwoord op deze vraag?

Overigens staan ze goed erop, enige wat ik kan bedenken is dat het een IDE dvd station is aan een 3e party controller.

uhmm... hoe (waar0 kan ik dat zien
(en wat is dan de consequentie?)

Verder geen, overigens start de cd op, dus dat kan het dan ook niet zijn.

Ik gebruik Gparted nogal veel, en het werkt altijd probleemloos, dus waar het het in dit geval aan kan liggen kan ik niet beoordelen.

Zie aan een werkende Paragon Manager 8.0, Partition Magic of Acronis Disk Director Suit te komen.

Verder geen, overigens start de cd op, dus dat kan het dan ook niet zijn.

Ik gebruik Gparted nogal veel, en het werkt altijd probleemloos, dus waar het het in dit geval aan kan liggen kan ik niet beoordelen.

Zie aan een werkende Paragon Manager 8.0, Partition Magic of Acronis Disk Director Suit te komen.

In ieder geval super bedankt voor het meedenken hierover.

Zit ik alleen nog even met een openstaand vraagje van gister:

(ik; leek) Hoe? Waar?

Bij mijn weten is de "scratch disk" een cache file in een temp folder die je bij Photoshop in kunt stellen, die dient op een schijf te staan met voldoende ruimte en kunt er zelfs meerdere maken op diverse lokaties als ik mij goed kan herinneren, ik heb en gebruik hem zelf niet.

Hier vind je de info waar je het wisselbestand kunt aanpassen.

Voor het freubelen van een Gparted live cd brand je deze iso als image, die torrent is een ANDERE mogelijkheid.

En op deze site vind je meer info over extendet en primaire partities.

Die stond er al.

helaas 't is allemaal niet gelukt...

probleem blijft...
en m'n vraag; is dit normaal?
(zie plaatje)

Bijlagen

• geheugengebruik.jpg
    geheugengebruik.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 53
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug