Iemand met kennis van breedband.....?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FunZip

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Hoi,

Iemand met kennis van breedband die dit verhaaltje even wil lezen.

Ik heb sinds 2 mnd. Wanadoo Broadband Premium (Via Casema met Eurodocsis) en had tot een week geleden geen problemen.
Ik haalde voortdurend de beloofde dowl/upload snelheden (gem 100KByte/s downl. via Speedtest) gedurende de hele dag.
Sedert een week stort mijn dwnlsnelheid in het begin van de avond geheel in!
Tussen ca 18.00u en 22.00u haal ik gem. maar 10KByte/s dwnlsnelheid.
Volgens Casema is mijn verbinding goed maar is iemand in de buurt fanatiek aan het dwnloaden.
Zo lust ik er nog wel een. Van 100KByte/s naar 10 KByte/s in een korte tijd.
Ik woon ook vrij geisoleerd in een rustig wijkje aan de rand van Delft.

Probleem is ook dat mijn zoon 'savonds geen spellen meer kan spelen (en dat voor (49Euro p/m) omdat de verbinding te traag word.(via telefoon gaat spelen dan nog wel)
Ook "gewone" pagina's als Helpmij en Startpagina komen als STROOP binnen.

Vragen:
1-Kent of herkent iemand dit probleem?
2-Is voor het spelen van spellen via internet ook de upload snelheid verantwoordelijk?
3- Kan Casema gelijk hebben dat er teveel gedownload wordt in de omgeving?

WinXP
Firewalls uit.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
B.V.D.

Grtzzz.

Om te beginnen zou ik de firewalls maar weer aanzetten want daar kigt het niet aan en als ze uit zijn ben je zeer kwetsbaar.

Waardoor de snelheid inzakt op die momenten, komt hoogstwaarschijnlijk omdat iedereen met een breedband verbinding het net opgaat op de tijdstippen die je noemt.
De snelheidsverlaging komt niet door een gebruiker.(Dit is volslagen onzin)
Het systeem werkt als volgt; er is een zogenaamde wijkcentrale die zorgt voor alle breedbandverbindingen in die wijk en via daar gaat het signaal verder.
Het lijkt erop dat de capaciteit van deze wijkcentrale niet toereikend is voor het aantal breedbandverbindingen in die wijk.

Andere optie is mogelijk dat de capaciteit van Wanadoo zelf een probleem is.

Geplaatst door sigma
Om te beginnen zou ik de firewalls maar weer aanzetten want daar kigt het niet aan en als ze uit zijn ben je zeer kwetsbaar.

Waardoor de snelheid inzakt op die momenten, komt hoogstwaarschijnlijk omdat iedereen met een breedband verbinding het net opgaat op de tijdstippen die je noemt.
De snelheidsverlaging komt niet door een gebruiker.(Dit is volslagen onzin)
Het systeem werkt als volgt; er is een zogenaamde wijkcentrale die zorgt voor alle breedbandverbindingen in die wijk en via daar gaat het signaal verder.
Het lijkt erop dat de capaciteit van deze wijkcentrale niet toereikend is voor het aantal breedbandverbindingen in die wijk.

Andere optie is mogelijk dat de capaciteit van Wanadoo zelf een probleem is.

Firewall staat doorgaans aan, was alleen om verschillen te meten.
Dat van die wijkcentrale klinkt logisch en zou een verklaring kunnen zijn.
ALS(?) de capaciteit van Wanadoo idd te laag is ben ik daar mooi klaar mee.

Bedankt voor je reactie sigma.

Grtzzz.

er is toch iets in je vraag dat mij "zorgen" baart :
Sedert een week stort mijn dwnlsnelheid in het begin van de avond geheel in!
betekent dit dat je op andere momenten weer WEL je oude snelheid / snelheden haalt ?

Ik denk dat het inderdaad aan de capaciteit van wijkcentrale ligt.

Alle lijnen gaan dan over in 1 grote pijplijn verder. als die capaciteit niet toereikend is dan stort de snelheid naar beneden.

Het feit dat dit tussen 1800 en 2200 uur gebeurd is natuurlijk vrij lochisch aangezien half nederland dan het internet op gaat.

Ik denk dat je dit probleem gewoon weer bij Casema neer moet leggen. Ik bedoel, je betaald voor een dienst die je niet(volledig) geleverd krijgt. Ondanks dat er natuurlijk door Casema geen garanties af worden gegeven, kun je je wel beroepen op het feit dan dit niet onder de noemer wenselijkheid en redelijkheid valt.

groet

Charley,

dat zal bij Wanadoo / Casema weinig uit halen ben ik bang.

Toen ik jaaaaaaaaren geleden nog jong / groen en naief was op providergebied, startte ik met Casema. Na een maand of wat (met continue onwaarschijnlijk "hoge" snelheden van 3 kb/sec) ontdekte ik dat er een soort van boos / teleurgesteld actiegroepje bestond waarin gebruikers zich hadden verenigd. Na, ik geloof, een jaar of anderhalf touwtrekken / welles nietes, heeft Casema toen tijdelijk het abonnementsgeld verlaagd totdat de capaciteit door hen op niveau was gebracht.

Je snapt zeker wel dat ik GEEN kabel meer heb bij deze boys, maar een zeer comfortabele ADSL basis van hccnet voor een totaal bedrag van 47,95 per maand en een snelheid van 108 Kb/sec continue en constant..................

Geplaatst door gast0225
er is toch iets in je vraag dat mij "zorgen" baart :

betekent dit dat je op andere momenten weer WEL je oude snelheid / snelheden haalt ?

Hoi,

Overdag zijn er tot op heden geen problemen.
Het valt me pas sinds een week op.
Het is vooral mijn zoon die hinder ondervindt bij het spelen van spellen.
Mijn systeem is echter "up to date"
Ook mijn andere PC,s waarop geen spellen (online) worden gespeeld hebben last van een tragere verbinding in de avond.
Nu ben ik geneigd het verhaal van Charley en sigma te geloven wat betreft de capaciteit van de wijkcentrale.
Ik dacht goed te zitten in mijn rustige wijk (wienig gebruikers) maar ik ben bang dat dit verhaal niet meer opgaat.

Dan misschien toch maar ADSL in de toekomst?

Grtzzz.

Bij Chello ook hier last van gehad en toen bleek de proxy-server aan te staan.
Nadat deze was uitgeschakeld ging ie weer als een speer.

Trouwens alles gekontroleerd op virussen, trojans en spyware??
En staat er geen P2P programma bij? Bijv. KaZaA??

Geplaatst door wajang
Bij Chello ook hier last van gehad en toen bleek de proxy-server aan te staan.
Nadat deze was uitgeschakeld ging ie weer als een speer.

Trouwens alles gekontroleerd op virussen, trojans en spyware??
En staat er geen P2P programma bij? Bijv. KaZaA??

Geen virussen!
Ad-Aware;Spybot en jv16PowerTools doen regelmatig hun werk!
Op deze PC geen KaZaA.

Bedankt voor suggestie.

Grtzzz.

Ik verwachtte idd. dat je zou antwoorden dat op andere momenten de snelheid OK zou zijn. Het betekent dat het probleem zoals Charley en Sigma schrijven voor 100% te wijten is aan capaciteit is samenhang met kwantiteit -> de "bandbreedte" wordt op hetzelfde moment "gebruikt" door teveel "gebruikers".

Overstappen naar ADSL is denk een van de betere oplossingen...............

Geplaatst door gast0225
Ik verwachtte idd. dat je zou antwoorden dat op andere momenten de snelheid OK zou zijn. Het betekent dat het probleem zoals Charley en Sigma schrijven voor 100% te wijten is aan capaciteit is samenhang met kwantiteit -> de "bandbreedte" wordt op hetzelfde moment "gebruikt" door teveel "gebruikers".

Overstappen naar ADSL is denk een van de betere oplossingen...............

Zucht.......

zoek uit wie er in jouw straat / wijk op hetzelfde kastje "zitten" en knip bij al die mensen vannacht de kabelverbinding door ;)

Geplaatst door gast0225
zoek uit wie er in jouw straat / wijk op hetzelfde kastje "zitten" en knip bij al die mensen vannacht de kabelverbinding door ;)

Ahaaa.........dat ik daar zelf niet op kwam.

De messen worden geslepen!

Grtzzz.

Even wat dingen duidelijk:

Ieder huis in de straat (of wijk, of wat dan ook) zit op een aparte lijn-frequentie. Dat houd in dat als je buurman aan het leechen is, jij daarvan geen last hebt. Is nietmogelijk.

het is wel zo dat er KPN storingen zijn geweest die ook effect hebben gehad op ADSL (misschien ook kabel) van vele providers.

ACID007

ik denk dat je dit topic even goed door moet lezen of jouw posting heeft betrekking op een ander topic........... :) :D want:
we hebben het namelijk NIET over ADSL maar over de kabel................

Laatst bewerkt:
Geplaatst door gast0225
ok, maar nu weer even een serieus antwoord :

ik denk dat er misschien toch een oplossing is :

Misschien heeft de medewerker van de helpdesk je een echt serieus antwoord gegeven toen hij zei dat er iemand zwaar aan het downloaden is bij jou in de wijk. Als dat nu eens een "eerlijk" antwoord betrof dan kun je je afvragen of die persoon daar recht op heeft, ik bedoel daarmee te zeggen:

zoek op de site van je provider eens uit of er sprake is van een downloadbeperking per maand of zo (of bel ze op) en vraag dan aan ze of het reeel is dat jij slechts 10% van de beloofde capaciteit kan gebruiken op de normale uren. Misschien dat ze die andere gebruiker gaan waarschuwen.......... ?

De moed zinkt me al in de schoenen als ik er aan denk de helpdesk van Casema te moeten bellen, eerst door die menustructuur worstelen en als je daar al door heen bent nog een half uur verplicht naar zo'n supermarkt muziekje luisteren.
Maar ik denk dat ik de vraag eens bij ze voorleg.

ThnX.

en voor het geval dat jouw opmerking WEL betrekking had op de kabel (AcidOO7) :

met een kabelverbinding maakt het allemachtig veel uit of er buren / wijkgenoten -aangesloten op hetzelfde kastje- tegelijk internetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan