• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

IF voldoet niet meer, wat wel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter wadz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wadz

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2019
Hoi allen,

Ik pas even mijn bericht aan om hem makkelijker te maken:

Hoi allen,

Ik ben begonnen met een IF formule en dat werkte prima. Nu er een voorwaarde bij is gekomen werkt hij niet meer. Wat kan ik doen om hem werkend te krijgen.

Deze formule pakt hij nog wel:
=IF(C5=Dropdown!$A$4;
IF(B5=Dropdown!$A$9;Dropdown!$A$15;
IF(B5=Dropdown!$A$10;Dropdown!$A$16;
IF(B5=Dropdown!$A$11;Dropdown!$A$15))))

Nu wil ik dit eraan toevoegen:
IF(C5=Dropdown!$A$8;
IF(B5=Dropdown!$A$9;Dropdown!$A$13;
IF(B5=Dropdown!$A$10;Dropdown!$A$13;
IF(B5=Dropdown!$A$11;Dropdown!$A$13)

Dit lukt niet.

De formule pakt alleen de eerste groep, alles wat daarna komt is FALSE.
Dus: Veld C5 kan gelijk zijn aan A4 of A8. Als hij gelijk is aan A4 is de uitkomst nog afhankelijk van wat er in B5 staat. Dit stuk gaat goed.
Maar nu wil ik ook een voorwaarde stellen als C5 gelijk is aan A8. Deze pakt hij niet omdat hij alleen de voorwaardes van A4 leest.

Ben heel erg benieuwd en dankbaar als iemand mij kan helpen.

Bijgevoegd het werkblad.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het gaat om de formule in cel M1? Dat is een draak van een formule. Ik zou een tabel maken op blad Dropdown met de mogelijke waarden voor cel C5 en de mogelijke waarden voor B5 tegen elkaar uitgezet. Dat ziet er zoiets uit (zelf compleet maken dat alle mogelijkheden erin zitten):
[table="width: 500, align: center"]
[tr]
[td]_[/td]
[td]Offsuit[/td]
[td]Suited[/td]
[td]Offsuit/Suited[/td]
[/tr]
[tr]
[td]...[/td]
[td]""[/td]
[td]""[/td]
[td]""[/td]
[/tr]
[tr]
[td]SB[/td]
[td]Fold[/td]
[td]Fold[/td]
[td]Fold[/td]
[/tr]
[tr]
[td]UTG[/td]
[td]Fold[/td]
[td]Call[/td]
[td]Fold[/td]
[/tr]
[tr]
[td]MP[/td]
[td]Fold[/td]
[td]Fold[/td]
[td]Fold[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Openraising Range[/td]
[td]3B/All-in[/td]
[td]3B/All-in[/td]
[td]3B/All-in[/td]
[/tr][/table]

Vervolgens kun je aan de hand van de waarden in cellen B5 en C5 in de matrix de juiste actie halen. Die formule ziet er in woorden zo uit:
Code:
=INDEX(matrix; rijnummer; kolomnummer)
Nu komt het lastige: het bepalen van het rij- en kolomnummer.
Het kolomnummer vind je door wat er in B5 staat te vergelijken met de kopjes in de tabel:
Code:
VERGELIJKEN(B5; bovenste_regel_van_tabelletje; 0)
Hierin is bovenste_regel_van_tabelletje het bereik van de kopjes, bijvoorbeeld Dropdown!$E$1:$G$1 en de 0 voor ONWAAR om exacte overeenkomst te hebben. gebruik MATCH en komma's als je Engelse versie van Excel hebt.
Het rijnummer vind je door in de linkerkolom te zoeken naar wat er in C5 staat:
Code:
VERGELIJKEN(C5; linkerkolom_van_tabelletje; 0)
Tot slot matrix is het bereik van je tabel maar zonder de bovenste regel en zonder de eerste kolom, dus alleen met de "", Fold, Call etc. Bijvoorbeeld Dropdown!$E$2:$G$9 (ofzoiets)
De INDEX-functie is in Engelse versie hetzelfde woorde (wel komma's gebruiken)

Wauw, die is wel pittig inderdaad. Ga daar morgen eens goed voor zitten.

Er is geen alternatief om die '2' formules in 1 regel te plaatsen, waarbij ze gelijkwaardig zijn aan elkaar?

Al dat nesten van IF's is lastig. Wat makkelijker kan, is de diverse IF-opdrachten achter elkaar te zetten met '&' ertussen waarbij je de FALSE 'onzichtbaar' maakt met "".
Trouwens, je verwijst als resultaat telkens naar cellen die een klein stukje tekst bevatten. Als die tekst niet verandert, kun die meteen als tekst-string in de formule zetten, dat maakt het leesbaarder.
Bijvoorbeeld zoiets:
Code:
=ALS(OF(C5="SB";C5="BB");"Fold";"") &
ALS(C5="UTG";ALS(OF(B5="Offsuit";B5="Suited");"Fold";ALS(B5="Suited";"Call";""));"") &
ALS(C5="MP";"..";ALS(OF(C5="CO";C5="BTN");"Fold";"")) &
ALS(C5="Openraising range";ALS(OF(B5="Offsuit";B5="Suited";B5="Offsuit/Suited");"3B/All-in";"");"")

OF is OR in Engelse versie; ALS is IF

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan