Ik kan wel Ubuntu maar geen XP installeren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter dump
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dump

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2003
Hoi allen.
Een lang verhaal kort samengevat. Naast mijn xp had ik op mijn laptop al 2 jaar Ubuntu draaien. Mijn xp heeft het een tijd terug begeven na een update. Nu heb ik alles eraf gegooid om weer xp er op te kunnen zetten. Dit is n.l. de makkelijke weg. Eerst xp en dan Ubuntu.
Maar.............Ubuntu kan ik wel op de kale laptop zetten maar XP niet. (ik heb maar 1 partitie heb aangemaakt) Ik ben al 2 dagen aan het uitproberen maar ik krijg XP niet als eerste op de schijf (ook hier maar 1 partitie, gemaakt met gparted)
Nu ik met de windows installatie cd opstart zie ik de melding
setup heeft de volgende apparaten voor massa opslag op uw computer gevonden ==== geen ====
Lijkt het er nu op dat gparted er geen ntfs schijf van heeft gemaakt. Volgens mij wel ingesteld maar of ik het dan ook goed heb gedaan weet ik natuurlijk niet.
Doei, Dump.

[...]Doei, Dump.

Doei? :shocked:

Even over je vraag: Ik denk dat XP je schijf niet ziet. Je zult dus de SATA controller-driver moeten integreren in een nieuw te maken XP cd. Ben dan slim, en integreer meteen Sp3 voor XP
Informatie: hier en hier en hier etc.
PS: Je zult in nLite die SATA controller driver moeten integreren als "text based driver", omdat ze al in het tekst-gedeelte van de setup nodig is.

Tijs.

Voor alle duidelijkheid. Omdat ik blijf proberen heb ik de live Ubuntu cd er in gedaan en vanaf de live cd met gparted de volgende actie uitgevoerd om volgens, alsnog/indien nodig, een ntfs partitie te krijgen. Is dit zo goed? zie plaatje -----

m_IMG_9968.jpg
----
Doei, Dump.

Je hoeft helemaal geen partities aan te maken: Dat kan je tijdens de XP setup ook gewoon doen. Het gaat erom dat je harde schijf gezien wordt tijdens de installatie van XP...
Bovendien ondersteunt een XP installatie-cd zonder SP of met SP1 alleen schijven tot 120 GB(!), dus aanmaken van grotere partities vooraf heeft dan negatieve gevolgen...

Tijs.

Harde schijf/partitie geformateerd in het juiste bestandsformaat? Windows en Linux maken gebruik van een verschillend bestandsformaat.

Jawel, ik ga er van uit dat ik hem in ntsf heb gemaakt. zie vorige foto.
Maar deze foto ---
m_IMG_9969.jpg
--- doet toch vermoeden dat er iets niet klopt.
Hoe en waar mee verder te handelen.
Doei, Dump.

Heb je wel gelezen? :rolleyes:
Citaat uit mijn tweede posting:
Het gaat erom dat je harde schijf gezien wordt tijdens de installatie van XP...

Dat verwijst terug naar mijn eerste posting:
Even over je vraag: Ik denk dat XP je schijf niet ziet. Je zult dus de SATA controller-driver moeten integreren in een nieuw te maken XP cd.

Dat de harde schijf niet wordt gezien tijdens de installatie van XP is precies wat je laat zien op je laatste foto.

[Je vermeldde het niet, maar ik ga er hier vanuit dat je inderdaad een SATA harde schijf hebt, dus geen IDE harde schijf (IDE harde schijven worden wél automatisch ondersteund in XP.)]

Ik neem aan dat je duidelijk is wat je moet gaan doen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nou, deze dan ook nog maar. ---
m_IMG_9970.jpg
---
Nu eerst even ontspannen.
Doei, Dump.
P.s. Ik hoop dat ik niemand ontmoedig om te helpen. Wat een klus.

Ik blijf erbij wat ik in mijn vorige posting (en in mijn eerste posting) heb gezegd, als je een SATA harde schijf hebt.

Tijs.

Je kan de HD of partitie met Linux ook formateren in NTFS bestandsformaat. Ook al is de HD/partitie geformateerd in NTFS bestandsformaat , ga je hierop windows XP niet kunnen installeren.
Je gaat eerst alle partities moeten verwijderen. Nieuwe partitie maken, partitie formateren en hierop XP installeren. En dit met gebruik te maken van het XP installatie schijfje.

Ik denk dat XP je schijf niet ziet. Je zult dus de SATA controller-driver moeten integreren in een nieuw te maken XP cd. Ben dan slim, en integreer meteen Sp3 voor XP
Informatie: hier en hier en hier etc.
PS: Je zult in nLite die SATA controller driver moeten integreren als "text based driver", omdat ze al in het tekst-gedeelte van de setup nodig is.
Ik ga met Tijs mee, je zal tijdens de setup op F6 moeten drukken voor SCSI/RAID driver. Hieronder valt ook de SATA controller driver. Deze zul je dus los op floppy/USB stick moeten hebben tijdens de setup of, zoals Tijs aangeeft slipstreamen op een nieuwe cd-rom.

Heren, heren. Althans, dat vermoed ik.
Er wordt weer op hoog niveau gedacht van jullie kant. Het beantwoorden van mijn vragen is zeer moeilijk. Maar het op de juiste wijze stellen van een vraag is dat voor mij ook. Het betreft hier de laptop van mijn vrouw die ik normaal gesproken alleen maar bijhoud. Ik weet amper aan wat er in zit. Dus sata of niet. Dat was mij echt niet bekent. Het probleem voor mij is dat ik wel met Linux werk (op een simpele manier) maar verder niet weet wat er al of niet wordt vermeld. Vandaar mijn mogelijke verkeerde vragen/antwoorden. Excuses hier voor. Ik begrijp hier uit dat linux dat bestandje dus niet gebruikt of al in zich heeft!
Hoopgevend is wel dat dnties (en crash) de oplossing denken te weten. Maar ja, of mij dit allemaal gaat lukken. Ik ga het proberen. Met jullie hulp?
Bedankt alvast voor de steun.
Doei, Dump.

Je hoeft je daarom niet te exuseren. Weet je hoe je in het BIOS moet raken. Indien nee, laat het maar horen. In het BIOS kun je ook gaan kijken of de HD een SATA of IDE aansluiting heeft.

Misschien een rare vraag maar bij nlite wordt gevraagd de drivers toe te voegen. Ik neem aan dat hier de drivers van de medion akoya E1210 (160gig heeft de betreffende laptop) mee bedoeld worden.
Bij de medion webside zie ik dit op het serie nummer van mijn akoya.
---
m_IMG_9973.jpg en deze m_IMG_9974.jpg
---
Kan ik er van uit gaan dat ik alleen deze download
---
SATA (AHCI)DRIVERS
PILOTE SATA AHCI NETBOOK E 1210/S 1210
Versie: - Win XP 32bit
---
moet toevoegen?
Doei, Dump.

nlite vraag om een .inf bestand toe te voegen. Maar het bestand dat medion aanbied is een toepassings bestand.
Nu geeft nlite wel aan dat MITS het bestand niet zichtbaar is dan ---
m_IMG_9975.jpg
---
Suggestie?
Doei, Dump.

Als je het bestand van die AHCI download en uitvoert, dan maakt hij in de map C:\Medion een bestand, genaamd f6flpy32.exe
Daar kún je een floppy-disk mee maken, maar ik ga ervan uit dat je geen floppy-drive (meer) hebt.

Ik heb ze uitgepakt voor je, daarna de relevante bestanden ingepakt en geplaatst op de volgende link (dus als je het hebt uitgepakt, dan heb je de driver, het .inf en het txtsetup.oem bestand dat je nodig hebt in nLite): hier

Succes,

Tijs.

dump, ik denk dat een betere oplossing is om SP3 te downloaden. Een slipstreamschijfje maken waar je dan SP3 integreert, en hiermee dan windows XP installeren.

@seniorke: Kun jij garanderen dat de Intel driver (zie mijn vorige posting) in SP3 aanwezig is, zodat het niet nodig is om die driver handmatig (ook) te integreren?
Overigens suggereer ik in mijn eerste posting dat SP3 ook meteen mee wordt geïntegreerd... :rolleyes:

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan