Ik probeer een game pc te bouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerlof2

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2015
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum :)
Om eerlijk te zijn heb ik me hier aangemeld om te vragen of de onderdelen die ik heb uitgezocht goed genoeg zijn en goed kunnen samenwerken.
Dit word mijn eerste zelf gebouwde computer (ben 14 jaar :o ) het kan dus zijn dat wat ik heb uitgezocht niet mogelijk is of heel slecht is.

Ik weet niet wat ik er nog meer bij moet zetten maar hier is de link naar wat ik heb uitgezocht:
https://azerty.nl/winkelmandje/wink...810483]=1&product[733242]=1&product[650362]=1

Hoi,

Welkom op Helpmij.nl

Op zich zal alles met elkaar werken niks mis mee :thumb: alleen zou ik een wat goedkopere hdd nemen ander moederbord je hebt een processor die je niet kan overclocken dus moederbord kan wat goedkoper en dan zal het geheugen alleen niet werken dus ook even anders ik zou het zo doen denk ik.Heb je ook nog een ssd dan werkt de pc wat plezieriger;)

Nou, dit valt me heel erg mee. Ik hoef eigenlijk geen ssd, ik heb nu ook geen ssd en ben er tevreden mee. Ik heb ook wel genoeg aan 500gb. Bovendien wil ik het zo goedkoop mogelijk houden (het was eigenlijk niet de bedoeling boven de 850 euro te komen xD). Een goedkopere hdd lijkt me inderdaad wel een goed plan :D
Het moederbord heb ik gekozen zodat ik wat sneller ram geheugen in mijn computer kan stoppen. Eerst had ik inderdaad een b85 moederbord op het oog maar toen zag ik dat die maximaal 1600mhz ram aan kon. Ik wil graag een computer die ik nog flink kan uitbreiden dus wil ik ook sneller ram kunnen gebruiken. een Z97 moederbord lijkt me dus eigenlijk wel een goede optie. Of weet jij nog een ander moederbord die niet overclockt maar wel geschikt is voor een hoge ram snelheid?

Bedankt voor je hulp trouwens :D

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ja dat is jammer da de ssd niet gewenst is ,maar over je budget gesproken je komt zelf ook met een optie van 900€ ;) en je gaat dat verschil in geheugen niet merken een ssd trouwens wel maar dat is mijn idee.
en wil je op de uitbreiding wachten zou ik nog even op de nieuwe processor lijn wachten

Laatst bewerkt:
Ja, ik kom inderdaad zelf ook met een optie van 900 euro. Ik had er even bij moeten zetten dat ik er eigenlijk een wat goedkopere optie wil.
Ik heb nu een laptopje met alleen 500gb hdd en daar ben ik wel tevreden over. Ik heb niet veel ruimte nodig en ik vind hem gewoon snel genoeg :)
Bovendien kan ik altijd nog een ssd er bij zetten.
Is het voor in de toekomst ook niet handig om te kunnen uitbreiden naar 1866mhz en meer?
Ik ben eigenlijk van plan deze zomervakantie mijn computer te bouwen dan zijn die processors nog niet uit toch?

Je moet kijken naar de gekozen processor en wat die max. aan geheugensnelheid ondersteunt.
Als dat 1866 Mhz is heeft het geen zin om een moederbord te kopen met geheugen van 2100 Mhz omdat de processor niet sneller ondersteunt dan die 1866 Mhz.
Wat Modag al opmerkt, jij zult dat verschil nooit merken, een SSD wel met opstarten.

Deze HDD is 2x zo groot als degene die jij hebt uitgekozen en bijna € 30 goedkoper....

Ik kan niet goed vinden hoeveel gehguegensnelheid mijn processor ondersteund maar volgens mij is dat 1600 mhz (misschien kan iemand het nog nakijken)?
Dan ga ik inderdaad toch maar voor een wat minder goed moederbord (ik denk b85) en zoek ik er 1600mhz ram bij.
Ik ga inderdaad maar voor die HDD die jullie noemen. Ik kan later er altijd nog een SSD bij zetten.

Ik heb nu dit:
https://azerty.nl/winkelmandje/wink...733242]=1&product[528532]=1&product[816834]=1

Is het moederbord goed?

Ik weet alleen niet welk ram ik nu moet kiezen:
https://azerty.nl/producten/zoek?GR...NG_8131[63174]=on&presentatie=miniatuur-lijst

Laatst bewerkt door een moderator:
De Core i5 4690 ondersteunt geheugen op 1333 en 1600 Mhz => Intel specificaties.
Je kiest je moederbord op basis van jouw specifieke eisen, zoals aantal SATA-poorten, USB-poorten, PCI-e sloten ( videokaart ) etc.
Hier een overzicht van de verschillende chipsets.
Het bord wat je gekozen hebt heeft een Intel B85 chipset. Kijk wat andere chipsets bieden ( denk hierbij ook aan wat je misschien over een jaar wilt uitbreiden ).

Ik zou voor een bord kiezen met een H87 chipset, of, als je van plan bent om te gaan gamen met 2 videokaarten in SLI-opstelling, een bord met Z87 chipset.

De prijzen van het geheugen ontlopen elkaar niet veel maar de 1e 4 uit dit overzicht zijn prima, ook rekening houdend met je processorkoeler.
Afhankelijk van welke games je wilt gaan spelen is een aftermarket processor-koeler aan te raden, de Scythe Mugen 4 is een goede keus voor een fatsoenlijke prijs. :thumb:

oke, bedankt dat je het nog even na hebt gekeken. Ik zoek binnenkort nog wel even naar moederborden.
Wat voor voordelen heeft het om met 2 videokaarten te gamen? Ik zie wel dat 2x een gtx 960 beter is dan een gtx 970 maar net niet zo goed als een 980.
Dus misschien is het voor later slim om nog een gtx960 te kopen? (Dus nu een z87 moederbord)?

Een processor-koeler lijkt mij eigenlijk ook een upgrade voor later maar bedankt voor je advies :)

Hoi,

Als je later een videokaart erbij wilt plaatsen zal je nu denk ik een wat sterkere voeding moeten nemen deze zal geen 2 x 960 aankunnen.
En qua moederbord die sli aan kan is dit de goedkoopst z'n beetje.
En processor koeler zou ik nu doen is nu even makkelijker in te bouwen als later voor het geld heof je hert denk ik niet te laten en pc is stiller.
En gewoon leverbaar hoor deze:
https://azerty.nl/0-750-478347/cruc...00-mhz-pc3-12800-cl9-1-5-v-niet-gebuffer.html

Laatst bewerkt:
Gaat goed werken hoor :thumb:
De voeding blinkt niet uit in de reviews trouwens, maar dat is een keuze die je zelf maakt.
Deze voeding is voor deze setup ruim voldoende en kwalitatief beter als de Coolermaster.

Nieuwe voeding die je nu gekozen hebt is prut.
Je moederbord en voeding zijn wellicht de meest belangrijke onderdelen voor een stabiel en goed werkend systeem dus je moet het zelf weten..
Kies in elk geval een voeding met een 80+ certificering ( wat die van jou niet heeft ), dan weet je zeker dat het opgegeven vermogen ook echt gehaald wordt.

Ik heb zomaar een voeding uitgezocht die me wel goed leek en een niet al te hoge prijs heeft. Ik zoek dan nog wel even een voeding met 80+ certificering :)
Het moederbord is toch wel goed?

Moederbord is niks mis mee.

Ik heb even een overzichtje voor je gemaakt van merk-voedingen met 80+ certificering met een vermogen tussen de 460 en 600 Watt.
Persoonlijk zou ik voor deze setup, met in het achterhoofd een upgrade van de videokaart, een voeding kiezen van minimaal 520 watt.
Kijk naar het aantal groene sterretjes achter betreffende voeding en kijk naar de reviews en maak dan je keuze.
Het enige wat ik eraan kan toevoegen is: bespaar niet op moederbord of voeding, als je deze in de toekomst moet vervangen ben je duurder uit als nu iets extra uitgeven.:thumb:

Geforce adviseert een voeding van 400 Watt voor jouw videokaart en dan kies jij een 430 Watt voeding..?
De rest van je systeem verbruikt ook stroom hoor..ik adviseerde je eerder om minimaal 520 Watt te kiezen maar begin het idee te krijgen dat adviezen je niet veel interesseren..:shocked:
Deze 520 Watt voeding is zelfs 30 cent goedkoper als jouw 430 Watt voeding..

geforce adviseerd altijd extra om zichzelf te dekken (ivm slechte voedingen) echter zal dit systeem minder nodig hebben en is de genoemde voeding van een A-merk met bronze certificering
de voeding zal het probleem niet zijn

Oeps! Ik had per ongeluk de verkeerde gekozen, ik heb niet goed opgelet. Ik had een voeding uit jouw lijstje genomen en opgezocht op azerty. Blijkbaar heb ik inplaats van de 520w de 430 watt aangeklikt.

Denk alsjeblieft niet dat adviezen mij niets interesseren, ik ben er juist heel blij mee dus heel erg bedankt.

En firest0rm, bedoel je nou dat die voeding die ik per ongeluk had gekozen wel goed is? :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan