Image tags

• Onderwerp starter Onderwerp starter ltk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Ik las ergens dat bij het plaatsen van een Img tag ook een ALT-sector aanwezig dient te zijn. Deze wordt echter in mijn generator niet automatisch geproduceerd als ik een foto invoeg. Is hij echt noodzakelijk? Er staat in de IMG-code wel een NAME sector. Wat moet/kan ik daar invullen? (er staat nu een automatische invoeging "Afbeelding1") kan ik hier bv keywords invoegen?

Hangt van je DOCTYPE af of het alt-attribuut verplicht is.

Hetgeen je daar specificeert zal verschijnen wanneer de gebruiker een poosje boven de afbeelding blijft "hangen"

Het name-attribuut is niets anders dan een naam voor de betreffende afbeelding.

Welke editor gebruik je? Het lijkt me sowieso dat deze wel een "code-view" heeft waarin je de broncode kunt bekijken en aanpassen.

Daar kun je altijd nog bij de afbeeldingen alt="" neerzetten.

De ALT is verplicht volgens de standaarden van het w3c dus het is wel een aanrader om er wat in te zetten.

Het Name element identificeert je plaatje, je kunt er idd een beschrijving inzetten, maar hij hoort wel uniek te zijn op de pagina.

edit:
Alt element horen niet weergegeven te worden als je er op blijft hangen, volgensmij doet alleen Internet Exploder dat.

Title elementen zijn bedoeld om boven het plaatje weer te geven als je er op blijft hangen.

Die edit klopt inderdaad :o

Even wat nagezocht en blijkt dat het ALT-attribuut er voor zorgt dat visueel gehandicapten toch weten wat er voor soort afbeelding staat.

Meer info: http://www.w3.org/QA/Tips/altAttribute

Alweer wat duidelijker allemaal. Kun je ook echte keywords toevoegen aan de Img tag? Of kan dat alleen maar aan de hele pagina bij de META-tags?

De ALT is verplicht volgens de standaarden van het w3c dus het is wel een aanrader om er wat in te zetten.
alt staat bovendien voor 'Alternate Tekst', het is die tekst die wordt weergegeven wanneer de afbeelding niet te vinden is. (Hoewel veel browsers hier foutief het title-attribuut eveneens hiertoe gebruiken)

Het Name element identificeert je plaatje, je kunt er idd een beschrijving inzetten, maar hij hoort wel uniek te zijn op de pagina.
Hmm.. ik dacht dat een name wel degelijk meerdere malen mag voorkomen op eenzelfde pagina, maar de elementen met dezelfde name worden dan als array behandeld (cfr. radiobuttons). Het id daarintegen is wel een unieke identifier voor de volledige pagina.

Alt element horen niet weergegeven te worden als je er op blijft hangen, volgensmij doet alleen Internet Exploder dat.
Title elementen zijn bedoeld om boven het plaatje weer te geven als je er op blijft hangen.
In FireFox2 werd alt weergegeven wanneer title niet aanwezig was, sinds FF3 gedraagt ie zich wel volgens w3c. Als je met je muis over een element blijft hangen, en het heeft een title, dan zal deze worden weergegeven. Indien er geen title is, maar het element genest is in een ander element met een title, dan wordt de eerstkomende title in de parentreeks weergegeven (denk bvb aan fieldsets). alt wordt weergegeven wanneer de afbeelding niet kan gevonden worden (ongeldige src).

[EDIT]
Ik ben te traag :p
Keywords aan afbeeldingen toevoegen... met welk doel?
[/EDIT]

Laatst bewerkt:
Alweer wat duidelijker allemaal. Kun je ook echte keywords toevoegen aan de Img tag? Of kan dat alleen maar aan de hele pagina bij de META-tags?

Ja, je kunt keywords in de alt-tekst plaatsen. Maar doe dat alleen als het relevant is voor het plaatje. Het wordt spam als je bijvoorbeeld een plaatje van een piano hebt en er keywords voor verzekeringen inzet. Kijk daar dus wel mee uit!

Verder wordt de alt-tekst ook gebruikt voor Google Image Search. Dus als je daar gevonden wilt worden moet je ook een relevante alt-tekst gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan