imminent failure

Status
Niet open voor verdere reacties.

keesfilius

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2007
Op een wat oudere pc draait windows 98 SE. Vandaag kreeg ik bij het opstarten de SMART-melding over een imminent failure van de harde schijf. Als ik kies voor F1 Boot dan verschijnt het Windows 98 scherm maar de pc start niet op.
Uit diverse vragen en antwoorden heb ik begrepen dat de harde schijf mogelijk kapot is of gaat.
Is dat zeker zo of kan het ook minder ernstig zijn?
Is er een manier om de pc toch nog aan de praat te krijgen zodat ik nog wat gegevens kan veilig stellen?

Groeten,
Kees

Hoi...:)

Heb je opstarten in de veilge modus al geprobeerd?

ED

Op een wat oudere pc draait windows 98 SE. Vandaag kreeg ik bij het opstarten de SMART-melding over een imminent failure van de harde schijf. Als ik kies voor F1 Boot dan verschijnt het Windows 98 scherm maar de pc start niet op.
Uit diverse vragen en antwoorden heb ik begrepen dat de harde schijf mogelijk kapot is of gaat.
Is dat zeker zo of kan het ook minder ernstig zijn?
Is er een manier om de pc toch nog aan de praat te krijgen zodat ik nog wat gegevens kan veilig stellen?

Groeten,
Kees

Kijk eens na of alle kabels nog goed zitten. Doe eventueel is een bios reset.

Bij de veilige modus kan ik inderdaad niet komen.
Hoe doe ik een Bios reset?

Kees

ummm.....altijd begrepen dat een SMART melding in eerste instantie gewoon een waarschuwing is m.b.t. de status van de harde schijf en echt niet direct betekent dat de BIOS de HD niet meer herkent....of zit ik er naast?...:)

ED

@keesfilius : Bios resetten: stroom van de pc halen, kast openen, dan dat batterijtje van het moederbord halen, dan de powerknop een 10 tal seconden ingedrukt houden, batterijtje er terug op, kast dicht, pc terug aanzetten, nu staan de bios instellingen dus terug standaard.

@ED V : dat van dat SMART klopt min of meer wel wat je zegt, maar als je de startpost leest, zie je dat er staat dat hij/zij een SMART melding krijgt met imminent failure, en als er failure staat, is dat meestal iets niet goed ;)

dat van dat SMART klopt min of meer wel wat je zegt

volgens mij klopt het niet min of meer maar gewoon helemaal...;)

en als er failure staat, is dat meestal iets niet goed

ok...maar dat hoeft dus niet meteen te betekenen dat de BIOS de harde schijf niet meer herkent en of dat de harde schijf dan ook al meteen kapot is.

zie bijvoorbeeld het volgende voorbeeld wat al eerder is behandeld op dit forum :

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=112029

Dus mijn vraag over de veilige modus was naar mijn idee terecht.

Daarnaast is het zo dat bij WIN 98 meerdere manieren zijn om op te starten in de veilige modus...:)

ED

Bios reset uitgevoerd volgens methode JeronimoDeCoole, geen resultaat.
Opstartdiskette gebruikt, kreeg toen de mogelijkheid van opstarten in veilige modus. Maaar wat ik ook probeer, ik kom niet verder dan A:

Kees

Welke melding krijg je als je probeert via de opstartdiskette de schijf aan te spreken?

ED

of ik met of zonder hulp van de windows cd wil opstarten. Onderaan in beeld kan ik o.a. kiezen voor de veilige modus.
Ik heb een windows installatie-cd. Als ik die op die manier aanspreek dan start setup om een nieuwe installatie van windows98 uit te voeren.

Kees

ummm...ik kan je reactie even niet zo goed volgen..sorry..:o

maar..het is ook niet echt antwoord op wat ik vroeg...:)

wat ik graag wil weten is wat je te zien krijgt als je :

1. de opstartdiskette er in doet totdat je A: ziet
2. en dan intypt C:

ED

ik krijg dan wel de C prompt. Bij iedere poging om de c-schijf te benaderen gebeurt er of niets of ik krijg de vraag: afbreken, opnieuw of overslaan.

ok...als je de C prompt krijgt wordt je schijf dus in ieder geval wel herkent.

als je nu eens intypt op deze C prompt " dir " wat gebeurt er dan?

en ga dan weer eens naar de A prompt en typ dan eens : chkdsk c: /r

ED

als ik het commando dir ingeef dan verschijnt de lijst met aanwezige bestanden en directories, o.a. de windows directory. Als ik vervolgens in die directory de opdracht win ingeef dan gebeurt er niets.
De opdracht chkdsk c: /r in de A prompt kan ik helaas pas morgen proberen. De pc staat namelijk op de slaapkamer van één van de kinderen.
Ik hoop dat je me morgen verder van dienst kan zijn:thumb:

Als ik vervolgens in die directory de opdracht win ingeef dan gebeurt er niets.

Dit had ik ook niet gevraagd en het is logisch dat er niets gebeurt....:)

Het zal blijkbaar op het randje van naar bed gaan van een van je kinderen zijn geweest omdat tussen het intypen van dir op de C prompt en even intypen chkdsk c: /r op de A prompt hooguit 1 minuut zit....:rolleyes:

Maar morgen ben ik er weer hoor...hopelijk ik niet alleen want alle hulp van dit forum is welkom...:)

ED

Als ik op de A prompt de opdracht chkdsk c: /r geef dan krijg ik de melding "de opdracht of bestandsnaam is onjuist"

Als ik die opdracht geef in de windows directory dan krijg ik de melding "station niet gereed, bezig met lezen van station c, afbreken, opnieuw proberen, mislukt?"

Kees

Laatst bewerkt:
Probeer eens het volgende achter de C prompt in te typen :

c:\windows\system32\chkdsk /r

ED

Probeer dan eerst eens in die map system32 te komen en typ dan in : dir /w /p
En kijk eens rustig of dit bestand chkdsk.exe inderdaad niet aanwezig is?
Zoja typ dan , nog in deze map zijnde , chkdsk /r

Gaat het weer niet goed probeer dan eens in die map dit :

scandisk c: /autofix /surface

Gaat ook dit niet goed probeer dan eens dit commando op de A prompt dus :

A:\scandisk c: /autofix /surface

ED

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan