importeren excel-tabel in access lukt niet (meer)

Status
Niet open voor verdere reacties.

John561001

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2008
Hallo,

Ik heb Excel 2003 en Access 2003. Ik heb een tabel gemaakt in Excel en die kon ik voorheen gewoon importeren in Access, sinds kort lukt dit echter niet meer.

Wat is er veranderd?
1. De tabel is via Excel uitgebreid (records toegevoegd).
2. Windows XP (incl. SP3) en Office 2003 zijn opnieuw geïnstalleerd.
3. Access wil ook geen andere tabellen uit Excel importeren.

Ik denk niet dat het aan 1. ligt, want deze tabel is al veel vaker uitgebreid en dan lukte het importeren wel.

De juiste foutmelding is: "De wizard kan geen toegang krijgen tot informatie in bestand... Controleer of het bestand bestaat en de juiste indeling heeft."

Ik heb voor alle zekerheid Office opnieuw geïnstalleerd, maar het probleem blijft.

Wie heeft de oplossing?

Alvast bedankt.

Importeer je de Excel bestanden in een bestaande tabel? Dan is het type van de Excel velden waarschijnlijk veranderd en worden alle records geweigerd. Oplossing hiervoor is je Access tabellen verwijderen en door import aan laten maken.

Andere mogelijke oplossing is niet je Excel bestand inlezen maar koppelen als een externe tabel. Deze is in Access weliswaar readonly maar als dat een probleem is kan je altijd nog m.b.v. queries de Excel tabel kopieren naar een Access tabel, zodat je er alles mee kan; updaten en wijzigen.

Tot slot kan het een rechten probleem zijn...
Maak eens een nieuwe database aan en probeer die Excel tabel te importeren.

HTH:D

Hallo Guus,

Bedankt voor het meedenken.

Ik importeer inderdaad in een bestaande tabel. Ik heb nu de oorspronkelijke tabel in Access verwijderd, maar importeren lukt nog steeds niet, ook koppelen gaat niet.

Een nieuwe tabel in Excel aangemaakt en die trachten te importeren in Access hielp ook al niet. Ik kan wel een nieuwe tabel in Access aanmaken, maar de gegevens hierin kopieren vanuit de Excel-tabel is niet te doen omdat er dan een melding komt dat het MaxRec in Register overschreden wordt (het betreft een tabel met bijna 13.000 records). Dat zou ik kunnen ophogen, maar ik heb dat voorheen ook niet hoeven te doen, dus denk niet dat het daar in zit.

Aangezien ik Office opnieuw heb geïnstalleerd en Windows XP ook, inclusief alle updates, zou ik toch ook alle .DLL en andere bestanden moeten hebben, dus ik denk dat het daar ook niet aan ligt.

Waar ligt het echter wel aan?

MaxRec in Register? Nooit van gehoord. Lijkt mij toch een lokaal probleem.

Heb je al geprobeerd die Excel in te lezen in een gloednieuwe Access database met verder niets erin?

Ik importeer dagelijks tot wel 64000 records uit Excel in Access zonder problemen dus dat mag geen probleem zijn!

Kan je een sample database posten (gezipt!)

OK Guus,

Ben er net achter gekomen dat als ik de database en de tabel op mijn laptop zet, het importeren zonder probleem gaat.
Het is dus een lokaal probleem en er is niks mis met de database of de excel-file.
De vraag is alleen wat er dan mis is.

Dan is Access dus niet het probleem.

Is je database misschien readonly?
Heb je geen rechten om in die database/directory te schrijven?

Kan je uberhaupt een bestandje aanmaken op die directory, om even je rechten te onderzoeken kan je even een nieuw tekst bestandje op die directory aanmaken.

Nee, database en tabel zijn niet read-only. Ook een nieuw aangemaakt tekstbestandje in deze map is niet alleen-lezen.

Heb je al gereboot? Want misschien heb je een andere Access sessie lopen die de boel tegenhoudt. Ben je de enige gebruiker?

Ik heb al gereboot en ben ook de enige gebruiker.
Enige wat ik daar nog van kan zeggen is dat ik voor mijn pc-crash (waarbij ik dus Windows en Office opnieuw moest installeren) als gebruiker Jhon bekend was en nu gewoon als John.
Op het moment van de pc-crash was ik trouwens niet met een of andere Office-toepassing bezig.

is je database beveiligd? heb je een workgroup file aangemaakt?

Hallo,

Mijn database is niet beveiligd en de werkgroep is: C:\Documents and Settings\John\Application Data\Microsoft\Access\System.mdw
Dat bestandje bestaat ook, maar ik zie ook dat er een zelfde bestand bestaat onder de map: C:\Documents and Settings\Jhon\Application Data\Microsoft\Access\System.mdw
Het weghalen van dat laatste bestand helpt niet.

:shocked:Ik hoop dat je dat bestand niet heb weggegooid.:shocked:

Open je database met dat bestand als werkgroep en probeer het nog eens.

Nee, ik heb dat bestand niet weggegooid.
De database geopend met dat bestand, werkgroep aangepast, maar probleem blijft.

http://www.access-programmers.co.uk/forums/forumdisplay.php?f=3

De mogelijkheden raken een beetje uitgeput.

Wellicht kan je hier je vraag nog eens stellen. Daar zitten de Access MVP's.

Zal ik doen.

In ieder geval bedankt voor de aandacht en de hulp.

Gelukkig werkt een en ander wel op mijn laptop.

Beste John,
Ik heb Uw vraag oop Forum gelezen.Ik heb hetzelfde probleem.Ik zie dat U de vraag hebt gesteld rond 2 december,dat is bij mij ook de datum dat plots de problemen zijn begonnen.Dagelijks kopier ik excel files naar access.Plots kreeg ik bij het kopieren de melding ' Gegevens zijn beschadigd,plakken is niet mogelijk.Ik klik op OK en dan krijg ik de melding 'Mogeijke problemen op het klembord of er is te weinig geheugen.IK werk met drie computers en de problemen zijn op dezelfde dag op alle 3 te voorschijn gekomen.Op 2 PC's werk ik met Windows XP en Office 2007.
Op mijn laptop werk ik met Vista en Office 2007.
Opmijn laptop heb ik terug Office 2003 gezet en ik kan opnieuw zonder problemen kopieren(maar Office 2007 heeft veel meer mogelijkgheden,dus ik zou daar graag opnieuw mee werken) maar het lukt me niet.
Aan de foutmelding 'te weinig geheugen' twijfel ik ook,omdat ik ook heb geprobeerd om een nieuwe d.base te maken,en daar lukt het ook niet.Bizar is wel dat het op de drie computers terzelfdertijd is begonnen. Virus of een foutieve update vanwege microsoft?Ik ben er dus nog altijd mee bezig om een oplossing te vinden.Heb het ook al aan verschillende collega's gevraagd,maar nog geen oplossing gevonden.
Hebt U ondertussen al een oplossing?
Graag kreeg ik van U een antwoord.
Vriendelijk groeten
Guido van Heybeek
gvheybeek.consult@telenet.be

Hallo Guido,

Ik ben nog even ver.
Voorlopig kopieer ik de database en tabel naar de laptop (Vista, Office 2003), waar alles normaal werkt en kopieer ik het dan terug.
Omslachtig, maar zolang ik nog geen echte oplossing heb...

Ik weet niet of het aan een Windows update ligt, op de laptop heb ik dus Vista en geen XP met SP3. Wel op beide Office 2003.

Laat het a.u.b. weten als u een oplossing hebt.

Met vriendelijke groet,

John

Hallo,

Ik heb Excel 2003 en Access 2003. Ik heb een tabel gemaakt in Excel en die kon ik voorheen gewoon importeren in Access, sinds kort lukt dit echter niet meer.

Wat is er veranderd?
1. De tabel is via Excel uitgebreid (records toegevoegd).
2. Windows XP (incl. SP3) en Office 2003 zijn opnieuw geïnstalleerd.
3. Access wil ook geen andere tabellen uit Excel importeren.

Ik denk niet dat het aan 1. ligt, want deze tabel is al veel vaker uitgebreid en dan lukte het importeren wel.

De juiste foutmelding is: "De wizard kan geen toegang krijgen tot informatie in bestand... Controleer of het bestand bestaat en de juiste indeling heeft."

Ik heb voor alle zekerheid Office opnieuw geïnstalleerd, maar het probleem blijft.

Wie heeft de oplossing?

Alvast bedankt.

copieren excel naar access

Beste John,
Ik ben ondertssen nog wat verer aan het zoeken geweest.Ik had al een tijdje het vermoeden dat de problemen van ergens extern moesten komen.Ik heb dus office 2007 en office acces 2007 van mijn computer verwijdert,en heb de automatische updates uitgeschakeld;
Het copieren ging weer perfect.Vervolgens heb ik terug 2007 geinstalleerd,en het copieren ging zonjder problemen.Vervolgens schakelde ik automatische update terug in,en het was weer om zeep.Dus er moet dus wel een corrupte update door microsoft zijn doorgestuurd rond begin december.Heb terug automatische ypdate windows uigeschakeld,en teru office 2007 geinstalleerd,en de problemen waren voorbij.
Ik laat in de toekomst automatische update uitgeschakeld.Mijn systeem werkt nu goed en heb feitelijk die updates niet nodig.Microsoft is voortdurende aan het werken aan zijn programma,maar het gebeurt frekwent dat ze foutieve updates doorsturen.
Ik hoop dat ik U met deze info van dienst ben geweest
Groetjes
guido

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan