Wat de regel betreft m.b.t. de aanhef, ook dit heeft een reden en kan niet verkeerd gaan, als ik namelijk de geslachtskeuze invoer van man of vrouw dan bepaal ik tevens de aanhef.
Databases ontwerpen is een lastige zaak en (in tegenstelling tot broddelen in Word of Excel) ook een écht vak. Jammer genoeg denkt Microsoft nog steeds dat iedereen die in staat is een programma te
openen daarmee ook de kennis heeft om dat programma op de juiste manier te
gebruiken. Iets dat met Word en Excel, zoals al gezegd, geen enkel probleem is. (Hoewel...) Maar databases maken is dus echt wel een (ook nog eens moeilijk)
vak.
Jouw opmerkingen (ik heb er maar 'één gepakt, ik had ruime keus

) duiden er op dat je dat vak niet, of nauwelijks, beheerst. En dat geeft natuurlijk niet; alles moet geleerd worden. En alles begint met de eerste les

. En één van die eerste lessen is dus, dat je
geen afleidbare of berekenbare gegevens opslaat. En kijk eens naar het aantal berekende velden in jouw tabel...
Laten we nog eens naar je formulier kijken (waar ik overigens echt wel dubbele gegevens kan invoeren, ook al beweer je anders).
Je koppelingen zijn (hoewel technisch correct) op zijn minst niet handig; het is namelijk nooit verstandig om een tekstveld van deze lengte als sleutelveld te gebruiken. Daarvoor gebruik je een (auto)nummerveld dat je dan terugkoppelt in de tabel [Uitvaartformulier] (wat overigens een bijzonder verwarrende naam is; het
is namelijk geen formulier, maar een tabel. En hoe wil je dan het bijbehorende formulier noemen? Oh ja, dat heet dan weer [Uitvaartonderneming]

. Dat zou ik toch echt omgekeerd gedaan hebben...)
En kijken we nog eens naar de velden in die tabel, dan zie ik daar de velden [Soort uitvaart], [Crematorium] en [Begraafplaats]. Je kunt in één record iemand zowel begraven als cremeren. Ik mis dan nog levenslang opsluiten

. Nu ik het daar toch over heb: wat is volgens jou het verschil tussen een crematorium en een begraafplaats? Ik zie dat namelijk niet terug in je tabellen [Adressen crematoria] en [adressen begraafplaatsen]. En dat is natuurlijk ook logisch, want
er is geen verschil! Het zijn beide objecten met adresgegevens, meer niet. Hooguit dat de procesverwerking een beetje anders verloopt, maar de
objecten zelf zijn identiek. Eén tabel dus! En dat betekent ook dat je in de tabel [tUitvaarten] maar één veld voor de locatie hoeft te hebben. Op basis van de keuzelijst [Soort uitvaart] kies je dan Crematorium of Begraafplaats, en op basis van die keuze zie je in de keuzelijst [Locatie] (of hoe je die wilt noemen) ofwel crematoria ofwel begraafplaatsen. Die filter je dus op de tabel tAdressen waarin zowel de crematoria staan als de begraafplaatsen, met een extra veld waarin je aangeeft of een locatie een begraafplaats is, een crematorium of beide (dat kan natuurlijk ook). En over die laatste optie gesproken: hoezo dubbele records? Nu moet je een locatie die beide doet, toch echt 2 keer invoeren! Begin je een beetje te zien waar ik naar toe wil?
En dan de tabel [ja/nee/onbekend/nvt]. Wat moet je daar nu mee? Dat zijn
antwoorden, geen tabel... Die kan dus echt weg.