• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Index-Match multiple (3) criteria, waarvan twee exact en één benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pollekecrown

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2010
Uit een prijslijst wil ik op basis van 3 criteria de juiste prijs ophalen. Nu moet het derde criteria niet exact zijn. Is het mogelijk om twee criteria exact te maken en de derde niet? Heb het zelf al geprobeerd met match, sumifs, find maar krijg het niet voor elkaar.

Zie voorbeeld in bijgevoegd bestand. Hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

groet Paul

Bijlagen

Op zich wil ik de eerste waarde die lager is vinden, maar de andere zijn ook handig om te leren. Het bestandje iets aangepast, is het zo duidelijker wat ik voor ogen heb?

gr Paul

Bijlagen

AlexCel, ik zie je reactie niet meer terug opeens. Heb ik deze per ongeluk gewist?

als je het bestandje eerst sorteer op aantal,
en dan de filters van je tabel gebruiken.

Laatst bewerkt:
@post #3. Nee, had 'm zelf verwijderd. Moest nog even nadenken over een oplossing.

@JKpieterse, bedankt voor je reactie. Helaas is de oplossing van een hulptabel en sorteren niet voldoende en zeker niet betrouwbaar in dit geval. Bijvoorbeeld bij 200 dan haalt hij de verkeerde rij op. Ik ben dus echt op zoek naar een oplossing waarin je de eerste twee criteria een exacte match kunt maken en de derde bij benadering.

probeer deze eens:
Code:
=GROOTSTE((tblPrijzen[Type]=I4)*(tblPrijzen[Soort]=J4)*(tblPrijzen[Aantal]<K4)*(tblPrijzen[Aantal]);1)
dit is een matrixfunctie dus afsluiten met ctrl shift enter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan