• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

INDEX VERGELIJKEN meerdere regels weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

SebastiaanABC

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 okt 2018
Goedendag,

Ik loop nu al dagen te stuntelen met de INDEX VERGELIJKEN functies, maar kom er niet uit.

Ik heb een excelbestand met daarin verschillende productiegegevens zoals productiedatum, order id, productcode en gemiddelde cyclustijd.
Nou wil ik op basis van de productcode zoeken naar de bijbehorende gemiddelde cyclustijden van afgelopen tien keer dat het product geproduceerd is.

Op verschillende fora ben ik al formules tegengekomen die daarvoor INDEX VERGELIJKEN uitbreiden met functies als: KLEINSTE, ALS, RIJ en RIJEN. Maar daar kan ik echt geen touw aan vast knopen.

Bijgaand een versimpeld excelbestand.
In G1 staat de variabele die als zoekwaarde dient, nou wil ik graag dat de gemiddelde cyclustijden vervolgens in kolom H komen te staan. (Die ik momenteel zelf handmatig neer heb gezet)
De formule waarmee het volgens mij zou moeten staat in I2, maar die werkt dus niet...

Zou een van jullie mij hiermee kunnen helpen?

Bvd!

Bijlagen

Wijzig je formule eens in:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($D:$D;KLEINSTE(ALS($C$1:$C$21=$G$1;RIJ($1:$21);9^9);RIJ(A1)));"")
Matrixfunctie, dus afsluiten met Control+Shift+Enter

@Alexcel
Hartelijk dank, werkt perfect.

Is het ook mogelijk om bij ALS($C$1:$C$21=$G$1;RIJ($1:$21) te verwijzen naar hele kolommen?
Het excelbestand waar het voor bedoeld is wordt vanuit Access continu aangevuld met nieuwe regels. Voor vandaag zou de verwijzing tot regel 21 volstaan, maar morgen zullen de nieuw toegevoegde regels de oude buiten het bereik drukken.

@jkpieterse
Ja dat werkt ook, dankjewel, maar mijn voorkeur gaat uit naar de formule.

Waarom? Een draaitabel is flexibeler, sneller en betrouwbaarder (mits je hem vernieuwt natuurlijk)

Met matrixfuncties naar hele kolommen verwijzen is niet handig... werkt erg vertragend in je sheet.

Opties:
1. Bereik wat ruimer kiezen, $1000 i.p.v. $21 bijvoorbeeld, of
2. Tabel omzetten naar benoemde tabel. De formule wordt dan dynamisch, bijvoorbeeld zo:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($D:$D;KLEINSTE(ALS(Tabel1[Productcode]=$G$1;RIJ(Tabel1[Productcode]);9^9);RIJ(A1)));"")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan