ineens hdd en brander weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcfixer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Hoi mensen,

Wat gebeurd me nou :8-0: . Boot ik een half uur geleden mijn pc, krijg ik de volgende boot sequence:

Auto-Detecting Pri Master... IDE Hard Disk
Auto-Detecting Pri Slave... Not Detected
_

Zo blijft het beeld een tijdje (2 minuten ong.) staan en dan start ie door maar zonder mijn cdrom en brander! Hoe kan dat nou?

- Ik heb verder niets aan de settings in het bios gedaan (nu wel, want ik heb hem maar op N/A gezet, start ie tenminste wel door)

- De kast is niet verplaatst dus lijkt me sterk dat de kabels ineens losser zijn gaan zitten.

- Nog niet geprobeerd mobo te resetten maar weet ook nie hoe dat moet :o.

Iemand een idee? :confused:

[edit]
Kleine edit: Mijn eerste device is de cdrom (Pri Slave) en daar stopt hij. Hij gaat dus ook niet verder om ook de brander te detecteren want die is er ook niet na opstarten. De cdrw geeft bij het opstarten wel tekens van leven en de cdrom speler helemaal niet.
Ook is het zo dat dit alles gebeurde na een testboot van een linux cdrom. Die verliep goed alleen ik wilde niet doorgaan met installeren. Maar de installatie had geen "Exit to prompt" ofzo dus leek mij de enige optie de resetknop. Slecht idee? :(
[/edit]

Laatst bewerkt:
advies :

begin simpel en eindig moeilijk.

Het probleem kwam spontaan dus een virus of een hardwarematig "bugje" / softwarematig "bugje" kunnen debet zijn aan het probleem.

Als je XP draait dan zou mijn advies zijn :(van simpel naar moeilijk(er)):

zet alles wat je nu verandert hebt (bios) even terug naar de stand zoals het allemaal stond VOORDAT je ging veranderen en draai dan systeemherstel.

Werkt dit niet dan de hardware in apparaatbeheer deinstalleren en Windows opnieuw opstarten. |Werkt het dan nog niet dan kun je eens gaan denken aan bios resetten en opf trouble shooten v.w.b. defecte hardware.

Misschien kan je eens naar deze stite kijken,

Door: Wil Coumans (27 maart 2004) [ Afdrukken | Doorsturen ]
Artikelen > WieKent > WieKent Tip >
WieKent Tip 2004-13
Een opgeruimd Windows XP [1]

De meeste gebruikers van Windows XP zullen inmiddels wel weten dat dit bedrijfssysteem ook een geïntegreerde branderfunctie bevat waarmee CD's gebrand kunnen worden zonder dat daarvoor een extern programma zoals Nero of Easy CD Creator voor nodig is. Wie al eens met die geïntegreerde brander heeft gewerkt weet ook dat die nogal beperkt is in functionaliteit en op de meeste gebieden de mindere is van die zojuist genoemde externe programma's. Het resultaat is dan ook meestal dat de externe programma's gebruikt worden en de in Windows XP geïntegreerde brander gewoon genegeerd wordt.

De in Windows XP geïntegreerde brander blijft echter op de achtergrond actief. Dat betekend niet alleen een verkwisting van kostbare systeembronnen maar ook de kans op conflicten met de externe brandersoftware. In zo'n geval is het dan ook niet meer dan logisch om de geïntegreerde brander van Windows XP het zwijgen op te leggen.

Dit doet u als volgt:

Stap 1
Kies in Windows XP achtereenvolgens voor Start >> Configuratiescherm >> Prestaties en Onderhoud >> Systeembeheer >> Services.

Stap 2
Zoek in het scherm "Services" naar de dienst "COM-service voor IMAPI cd-branders" en selecteer deze door er één keer op te klikken.

Stap 3
Kies vervolgens in het menu "Actie" de optie "Eigenschappen". U kunt ook gewoon dubbelklikken op de regel "COM-service voor IMAPI cd-branders"!

Stap 4
Het scherm "Eigenschappen" voor deze dienst wordt nu geopend. Klik op het tabblad "Algemeen".

Stap 5
Kies in de keuzelijst achter "Opstarttype" de optie "Uitgeschakeld".

Stap 6
Klik tenslotte op de knop "OK" om de nieuwe instelling definitief vast te leggen.

Stap 7
Verlaat alle geopende schermen.

Stap 8
Om het helemaal perfect te maken kunt u nu nog naar de map "C:\WINDOWS\System32" gaan en daar het bestand "imapi.exe" verwijderen.

Na het verrichten van deze handelingen bent u voorgoed verlost van de geïntegreerde brander van Windows XP.

Hoi jonges,

Bedankt voor de vele aanwijzingen. Echter:

- Ik heb geen XP, maar 98 EE (Eerste Editie). Systeemherstel zit er dus niet in en al had ik wel xp, dan nog denk ik niet dat de fout bij windows ligt.

- Ik heb de kast maar opengeschroefd om te kijken of de kabeltjes los zaten. Niet het geval, integendeel. Muurvast. Na wat sjorren toch los gekregen en wat gespeeld met master/slave. Geen resultaat het had zelfs tot gevolg dat ik geen beeld meer kreeg (en ja, kabel was wél aangesloten :p) dus snel teruggezet.

- @Pasja: Het herkennen van CDrom moet toch eerst op BIOS niveau geregeld worden voordat Windows er iets mee kan (herkennen bijv.)? Dus verwijderen uit systeembeheer lijkt me nogal zinloos... Voor de rest: BIOS is weer naar Original Values (alle IDE bussen op Auto)

- Overigens heb ik wel wat vooruitgang geboekt denk ik: Nadat ik de voedings- en ide kabel eens opnieuw erin had gedaan begon bij het opstarten de LED van de cdrom te branden maar deze bleef branden. Ik weet dat dit iets te betekenen heeft maar ik ben vergeten wat...

- Ik heb nou om direct door te kunnen starten de voedingskabel van de cdrom eruit gehaald anders moet ik eerst ontiegelijk lang wachten voordat de bios het opgeeft hem te vinden en doorstart. De kast is echter nog open dus dit is zo op te lossen.

Ik weet bovendien nu wel zeker dat het iets te maken heeft met de testinstall van Linux. Want gelijk daarna begon het gedonder. Maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk. Weet iemand dat? Of een Linuxinstallatie een cdrom device constant bezet kan houden?

Alvast bedankt iedereen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan