Inhoudsopgave zonder dat 'inhoudsopgave' in de inhoudsopgave zelf staat

Status
Niet open voor verdere reacties.

CecielF

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2015
Hoi,

Ik gebruik Word 2007, en wil een automatische inhoudsopgave genereren. Echter: hij vermeldt 'Inhoudsopgave' als eerste item van de inhoudsopgave, en ik wil dat de inhoudsopgave als eerste 'inleiding' vermeld.

Misschien heeft het te maken met de paginanummering?

Het lukt me niet om de paginanummering aan te passen, zodat 'inleiding' pagina 1 is. Je kunt wel aanvinken "eerste pagina afwijkend", zodat de titelpagina geen nummer krijgt. Ook kun je het aangeven als je wilt dat pagina 1 een hoger nummer krijgt, via 'paginanummer > opmaak paginanummers > paginanummering beginnen bij'. Maar ik kan nergens de optie vinden 'Begin de paginanummering op pagina x van dit document, neem document pagina x als nr 1'

Ik heb al een hele tijd zitten zoeken.
Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen!

CecielF

Laatst bewerkt:
Je vraag is een beetje verwarrend en op een paar manieren uit te leggen.
Variant 1:
Je hebt een inhoudsopgave gegenereerd en daarbij de optie gebruikt waarbij Word de tekst "Inhoudsopgave" boven de inhoudsopgave heeft gezet.
Oplossing: Die tekst kun je gewoon selecteren en verwijderen.

Variant 2:
Je hebt een inhoudsopgave gemaakt waarbij je de tekst "Inhoudsopgave" hebt opgemaakt als Kop 1. Als je nu de inhoudsopgave genereert, staat de inhoudsopgave ook in de inhoudsopgave.
Oplossing: een inhoudsopgave maak je op basis van koppen. Tekst die je niet in de inhoudsopgave wilt zien, mag dus niet met een kopstijl zijn opgemaakt. Maak de tekst op als gewone tekst.

Wellicht zijn er meer smaken te vinden, maar dit zijn de belangrijkste. Kom je er niet uit, post dan een voorbeeldje :)

Dankjewel - nu wil ik nog de paginanummering aanpassen - hoe doe ik dat?

Beste OctaFish,

:thumb: Hartelijk dank, je hebt mijn vraag over de inhoudsopgave helemaal afdoende beantwoord. Fijn!

Ik realiseer me dat ik de paginanummering sowieso wil aanpassen, zodat de pagina met de inleiding pagina nummer 1 krijgt, terwijl het pagina 3 van het document is. Wellicht kun je me hiervoor nog een tip geven?

Ben wel benieuwd welke variant het was :). Paginanummers kun je opnieuw laten nummeren via de opties van het nummerveld. Het beste kun je daarvoor aparte secties maken in je document zodat de eerste sectie (met de inhoudsopgave) niet genummerd wordt en de nummering dus vanaf sectie 2 begint. En die stel je dan in op de beginwaarde 1.

Merci!

Enne: variant 2 :cool:
Ik moest wel om mezelf lachen: wat dacht je van 'backspace'?! :d

Mijn favoriete toets :D

Beste OctaFish,

Ik maak vorderingen. Maar heb ook weer een vraag:
Hoe zorg ik ervoor, dat sectie 1 niet genummerd wordt, en sectie 2 wel?

Door de secties niet te koppelen (automatische koppeling tussen secties verbreken) en dan de nummering uit de eerste sectie weghalen.

Laatst bewerkt:
Ik weet alleen niet hoe ik de koppeling tussen secties moet verbreken, en kom daar ook niet uit.... ik word er helemaal kriegel van.... :-(

Als je in de koptekst van een sectie staat, zie je (bij de tweede en hoger) een knop <Aan vorige Koppelen> staan en die staat standaard ingedrukt. De kopteksten vormen dan a.h.w. één lint in het document en alle kopteksten zien er ook hetzelfde uit. Als je die knop uit zet, kun je de kopteksten apart instellen. En dus nummers etc. weghalen.

Merci, het is uiteindelijk gelukt!

Ik weet niet precies hoe. Ik kon geen functie 'ontkoppelen' vinden (welke optie in welk menu?).
Ik heb een hoop zitten zoeken en klikken. En op een gegeven moment bleek het gelukt te zijn...

Dat hoop ik toch ook een keer mee te maken: met de ogen dicht in het wilde weg klikken en dan van m'n probleem af zijn :D. Maar die knop zou je moeten zien als je in een willekeurige sectie dubbelklikt op de koptekst of voettekst. En dan in het hulplint klikken natuurlijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan