Input midi keyboard wordt met delay weergegeven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

pompebled

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2012
Software ziet input midi keyboard niet.

Goedemorgen!

[Topic titel is gewijzigd, omdat het probleem verschoven is, zie antwoord #5.]

In mijn nagelnieuwe pc heb ik een geluidskaart laten bijplaatsen met een game/midi poort.
Ik gebruik het notatie programma Finale 2002, dat ik deels met het keyboard aanstuur.

Het invoeren van gegevens werkt prima, alleen het geluid, van het keyboard wordt vertraagd weergegeven, het ijlt na.
Als je wilt mee/inspelen met een bestaand arrangement is dit onmogelijk, omdat je het geluid van je keyboard een fractie later hoort...

Wie weet, hoe/of je dit kunt oplossen?

Besturingssysteem: Windows 7 Home Premium Edition (64-bit)
Memory 3839 MB
AMD Athlon II x 2 240
Moederbord: MSI 760GM-P23(FX) (MS7641)

Geluidskaart: LogiLink PC0027B

Midi keyboard: Evolution MK-149

Bij aflevering is de onboard geluidskaart door de winkelier uitgeschakeld.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Ik heb een vermoeden dat de midi drivers onder 64 bit niet echt lekker werken.
Een andere optie is een midi/usb intefacekabel als deze te proberen.

Op deze site vind je overigens ook meer informatie omtrent midiproblemen.

Hallo Jackall,

De site van Jan Roffel kende ik al en heb ik doorgespit.

Zou je dat 64-bit eens kunnen uitleggen?
Hoe kan dat een delay in weergave veroorzaken?

Ik werk al jaren met MIDI en computers, maar weet er te weinig van om (zoals nu weer blijkt) dit soort problemen te doorgronden en op te lossen.
Voor mij moet de boel gewoon worden bekabelt en dan moet het werken...

Groeten, Jan.

De MIDI zal wel (nagenoeg) geen delay hebben maar het weerspelen van de samples (Aangestuurd door MIDI) wel.
Dus tussen het indrukken van een toets en het kunnen weergeven van de sample (geluid) zit te veel tijd.
Probeer eens Asio drivers te gebruiken.
Gratis: http://www.asio4all.com/
Let wel er zal ALTIJD wat delay zijn. (Maar ASIO kan dit aardig terug dringen.)

Hallo BikerBill,

Ik heb de zaak gedownload, maar nu loop ik tegen een probleempje aan, uit de instructies:

In order to make use of ASIO4ALL, you need to configure your audio software accordingly. How you would
do this depends on your particular software application. Generally, you would always enter the audio
configuration menu and select ASIO -> ASIO4ALL v2.

Ik heb géén idee waar ik die instellingen moet maken, ik kan de software niet eens lokaliseren op de harde schijf...

Wáár maak ik die instellingen?

Ik heb nóg een 'probleempje': gisteren heb ik het keyboard aangesloten en de MIDI instellingen in Finale 2002 gedaan om geluid uit het keyboard te krijgen en het keyboard te gebruiken om data in te voeren, afgezien van de delay in weergave (niet belangrijk als je data op het scherm in de notenbalk zet) werkte dat perfect.

Vandaag zet ik de computer weer aan en zal verder werken, geeft het keyboard geen piep, het programma 'ziet' de input niet en ik heb ook geen geluid, vertraagd of niet...
WTF?

Ik heb de MIDI instellingen tig keer opnieuw gedaan en er gebeurt niks..., uitermate frustrerend.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Die instellingen moet je maken in de audio software welke je gebruikt. (In jou geval Finale 2002, ken programma niet.)
Dus daar zal wel ergen de audio instellingen (net als de midi instellingen) de vinden zijn. I.p.v de standaard (je geluidskaart) kun je daar nu Asio4all vinden. (Als het goed is:))
Kan zijn dat deze instellingen (voor audio) ook onder iets als softsynth instellingen staat in de software.
Mogelijk (voor je probleem met je midi instellingen) moet je daar ook bevestigen en opslaan.

Suc6. (Gaat je lukken :))

Even een update:

- De geïnstalleerde geluidskaart bleek gedeeltelijk defect te zijn, ruis en vervorming, die is inmiddels vervangen door de LS 5.1 | 6 Kanal PCI Soundkarte (für 5.1-Surround-Sound), de kwaliteit van de weergave is nu uitstekend.

- De Finale 2002 software 'ziet' mijn MIDI keyboard nog steeds niet. Om een defect aan mijn keyboard uit te sluiten heb ik een Yamaha PSR-310 geleend, ook dit keyboard werd niet herkend door de software.

- Omdat de software wellicht te oud zou kunnen zijn (houd in gedachten, dat het keyboardgeluid één dag werd weergegeven, zij het met een delay), heb ik de meest recente demo versie gedownload (2011 later de 2012 versie), ook hier werden beide keyboards niet herkend.

Het enige dat ik nog niet heb geprobeerd, is een MIDI naar USB converter, zodat de input via USB loopt.
Ik heb echter geen idee wat ik hiervoor nodig heb en of het wel zal werken...

Ik ben onderhand aan het eind van mijn latijn, de frustratie is groot...

HELP!

Groeten, Jan.

Hoe heb je de midi keyboard nu aan de PC aangesloten Jan?
Indien via de "game port" van de geluidskaart dan zal de software ook geen MIDI Keyboard zien.
Wel een MIDI input van de geluidskaart (waar de keyboard op aangesloten is) en deze moet je dus dan ook kiezen in de software als MIDI input.

MIDI naar USB kan ook: http://www.esi-audio.com/products/midimate2/
En hierbij zul je alleen de MIDI In nodig hebben (Je keyboard zelf heeft geen geluiden) en ook hier geld dat je software de MIDI device as input moet kiezen en zal de keyboard niet als MIDI zichtbaar zijn.

Laatst bewerkt:
Hallo BikerBill,

Daar het keyboard alleen over een MIDI out (vijfpolig DIN) beschikt, en de bijgeleverde kabel aan de andere kant een 15-polige stekker heeft, die alleen op de game-port past, heb ik de zaak dus zo aangesloten.

Het bizarre is, dat het wel heeft gewerkt (zie OP) met de eerste geluidskaart, met eenzelfde game-port en de volgende dag niet meer, terwijl ik aan de instellingen niks heb veranderd...

Dit is de geluidskaart, die er nu in zit:
http://www.ms-tech.de/ger/index.php/product/detail/pdcid/43/pdid/59

Zou er in de software van de geluidskaart een MIDI optie aan te vinken zijn?
Ik zal de CD-rom eens erop nazoeken.
[EDIT]: Er wordt in de manual al melding gemaakt van het feit, dat je de MIDI/Joystick Port intern kunt aansluiten, ik heb de kast even opengemaakt; op de kaart zitten inderdaad een aantal pennen, die niet zijn aangesloten.
Zonder de kaart uit zijn slot te halen, kan ik niet lezen wat er naast gedrukt staat.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Staat er in de software (Finale) bij MIDI input iets van: MPU-401?
Voor de geluidskaart hoef je niks in te stellen. (Als de drivers juist zjn geinstalleerd.)

Laatst bewerkt:
Wat jekunt doen Jan om te weten of het niet aan de keyboard of geluidskaart ligt is het volgende.
Download dit programma (gratis) en installeer dit:
http://obds.free.fr/midimon/
Sluit alle ander software af en start Midimon (keyboard wel aangesloten natuurlijk :) zorg dat je in midimon MPU-401 gekozen hebt.
Speel iets op je keyboard. als het goed is ziet midimon gegevens.
Als dit zo is moet je de oplossing zoeken in de juiste ingang in je software (Finale) te kiezen.
Als midimon niks ziet ontvangt of je geluidkaart geen gegevens of je keyboard verzend geen gegevens. (even ander keyboard probren als het kan.)

Hallo BikerBill,

Midimon gedownload en geïnstalleerd; MPU-401 is de enige optie, die wordt aangegeven, met beide keyboards.
Als ik op data monitor klik en op het keyboard speel, geven geen van beide keyboards een reactie op het scherm...

Hoe nu verder?

Groeten, Jan.

Er komt geen data binnen dus. :(
Mogelijk probleem met de kabel. (Beide keyboard zelkde kabel?)
Zou voor de MIDI > USB oplossing gaan.

Hallo BikerBill,

Daar lijkt het wel op.
Ik heb maar één kabel, die heb ik doorgemeten, alle aansluitingen zijn goed, geen breuken als je de kabel beweegt e.d.

Beide keyboards geven geen respons.
Zoals gezegd, de boel heeft één dag gewerkt, de volgende dag, zonder dat er ook maar een kabel van z'n plaats is geweest werkte het niet meer.

Ik heb een MIDI-USB kabel onderweg, eens zien of dat wat oplevert.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,
Deze kabel doormeten is een heel kunst. (Als het goed is zit er een opto-coupler in)
En tja, als er iets stuk gaat vraag ik mij ook altijd af waarom. :)
Met de nieuwe kabel gaat het vast wel lukken.
(Als het goed is heb met die kabel dan een ander MIDI input naast de MPU-401, die ander moet je dan hebben.)
Als je hem binnen hebt en nog vragen hebt horen we het wel hier.

Suc6.

Hallo BikerBill,

Het zou natuurlijk kunnen, dat de optocoupler de geest heeft gegeven, dat kan ik niet meten met mijn universeelmeter.

Iets anders: ik hoorde van de leverancier van mijn geluidskaart (je vraagt iedereen natuurlijk om opties), dat Windows-7 geen MIDI ondersteunt...

Als dat zo is, dan blijft het bizar dat de boel één dag (min of meer) heeft gewerkt en daarna niet meer, maar het verklaart een boel.

Is een MIDI-USB kabel dan een oplossing, of betekent geen MIDI ondersteuning, dat ook zo'n aansluiting niet zou werken?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
:)
Als dat zo is zal geen enkel muzikant of DJ overstappen naar windows 7.
Zou kunnen dat de drivers van die kaart in win7 (of 64bit) geen midi ondersteunen. (Wat mij ook sterk lijkt.)
MIDI is wel oud maar zeker nog levend.

Maak je geen zorgen. Als je keyboard niet stuk is gaat die kabel wel werken. (Ook onder win7)
Zolang er maar goede drivers bij zitten dan wel win7 ondersteund.

Hallo BikerBill,

Met een beetje mazzel heb ik de kabel met een dag of twee in huis en laat ik hier weten hoe het gaat (of niet...).

Groeten, Jan.

Zo, de kabel kwam vandaag binnen, dus de boel aangesloten en de instellingen aangepast,

Succes! (nou ja...) De software ziet het keyboard en ik kan data invoeren in mijn notatieprogramma.

Alleen wordt het geluid van het keyboard vertraagd weergegeven, als ik wil meespelen met de playback, heb ik een probleem, dat is ondoenlijk, net zo als op de eerste dag, dat de zaak gewerkt heeft.

Is hier iets aan te doen?

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Asio4all (weer) geinstalleerd en ingesteld?

Zo ja, speel eens met de buffergroote in Asio4all (openen vanuit je software) kleinere buffer betekend minder vertraging. Maar er zijn grenzen. (Gaat het geluid kraken of stotteren.)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan