instabiel en traag netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

wetfart

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2010
Hallo,

Sinds twee weken heb ik internet in mijn nieuwe woning. Dit werkte goed totdat ik merkte dat zowel mijn vriendin al ik problemen ervoeren met het (draadloos) netwerk. Op beide systemen staat windows xp en ik heb op mijn desktop meer last van het probleem dan mijn vriendin op haar laptop.

Het probleem: draadloos netwerk valt vaak weg of blijft juist verbonden maar is dan heel erg traag. Na eindeloze mails en telefoontjes met de internetprovider vraag ik jullie hulp want ik weet het niet meer.

Wat ik al geprobeerd heb om het probleem te verhelpen:

- modem resetten
- kanaal modem veranderen
- bandbreedte en type beveiliging veranderen
- ip adres etc statisch instellen
- windows zero config aanpassen
- windows 7 geinstalleerd op de laptop --> geen verschil, geeft nu ook aan dat er een beperkte verbinding is
- laptop direct met kabel aansluiten: af en toe nog steeds traag internet
- andere draadloze netwerkadapter geprobeerd

Dit had allemaal geen effect. Heeft iemand een idee voor een oplossing.

Nu kan ik me herinneren dat jaren geleden iemand ook dit probleem had en het vervolgens had opgelost door een simpel klein programmatje 1x te laden. Dacht dat de naam iets met 'fix' te maken had.. iemand een idee wat ik bedoel?

Alvast bedankt, gr Bart

Bedankt voor jullie reacties.
Insidder inderdaad ook al geprobeerd, maar zag geen andere netwerken die op hetzelfde kanaal zaten..
Virus lijkt me niet het geval aangezien het probleem blijft bestaan zelfs na schone installatie windows.

Wellicht is je router kapot (aan het gaan). Probeer het ook eens tijdelijk bedraad.

Mm, zou kunnen. Lijkt me inderdaad ook dat het iets met het modem/router te maken heeft ook al zegt mijn internetprovider dat het niet zo is. Maar ja, ook in nieuwe apparatuur kunnen defecten zitten toch?
Kwam vanmiddag opeens weer op dat programatje wat ik bedoelde: winsock xp fix. Ik ga zaterdag weer eens een poging doen als ik thuis ben en houd jullie op de hoogte. Bedankt in ieder geval en als iemand nog ideeen heeft.. graag!

Even samenvatten:
-Het maakt niet uit of je bedraad of draadloos werkt het probleem is hetzelfde
-Meerdere computers hebben er last van
-Verschillende besturingssystemen hebben er last van.

Dan ligt dit probleem niet bij de computers zelf, maar eerder in het netwerk. Dit begint bij je router en daarna je provider.

De router testen kun je als volgt:
-Zorg dat je 1 pc in orde maakt met een goede up-to-date virusscanner.
-Koppel je router van internet af
-Steek je kabel die vanaf internet in je router ging, nu rechtstreeks in je computer
-Bij de meeste providers heb je nu meteen een internetverbinding. Heeft je provider specifieke instellingen, neem deze dan over uit de handleiding (of in je router staan deze natuurlijk ook).
-Test nu de internetsnelheid

Let wel op. Je pc wordt nu totaal niet beschermd door je router. Deze situatie moet je dan ook niet langer zo laten dan strikt nodig voor de test.

Klopt, die samenvatting is correct.
Direct aansluiten, dus zonder router, gaat denk ik niet aangezien het ADSL is?
Verder maak ik soms mee dat de snelheid goed is, met downloaden nieuwsgroepen tot 1,5 mb/s.. maar het zijn die periodes waarop de snelheid terugzakt naar enkele kbs per seconde en zelfs wegvallen van connectie.

Sorry nee, met ADSL lukt dat idd niet. Dan zul je even tijdelijk ergens een router moeten zien te lenen. Of bij sommige winkels (Paradigit o.a.) mag je artikelen ook terug brengen. Gewoon daar een router halen en indien dit het probleem niet oplost, terug brengen.

Goed. Toch maar eens met de laptop naast de router gaan zitten en inssider nog eens laten draaien. Zag dat ik toch wel veel overlap had met andere sterke netwerken in de buurt en nu het kanaal vast gezet (kanaal 12) op een betere optie.

Heb tussendoor ook even de router terug naar fabrieksinstellingen gezet aangezien ik er zoveel in had lopen 'klooien' met vergrendeling etc.

Internet op laptop nu gewoon goed. kan alleen nog niet zeggen of het de intervallen met trage verbinding heeft opgelost. wellicht toch door de wijziging van kanaal, ik hoop het.

Echter, op mijn desktop (windows 7) herkent hij het netwerk niet of herkent hem wel en er staat dan een kruisje bij met de melding: de instellingen die op deze computer zijn opgeslagen komen niet overeen met het netwerk.. tsja wat nu?

Heb inmiddels verbinding gekregen op de desktop. Toch maar even de bandbreedte naar b/g gezet en een andere dongle gebruikt. Heb namelijk ook een draadloze netwerkadapter van ac ryan maar denk dat die vooral bedoeld is voor de hd playon mini 2 (media streamer) en niet voor de pc. Wel raar, want deze werkte eerst wel en nu ziet hij mijn netwerk er niet tussen staan.. wat ik ook probeer met combinatie van versleuteling.
Nu even afwachten of de verbinding stabiel blijft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan