instaleren windows 98 se

Status
Niet open voor verdere reacties.

goldvinger

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 nov 2004
Berichten
2.120
Hallo,

mijn zoon heeft een pc met ME er op.
maar ME is zo instabiel dat ik er wanhopig van wordt.
nu wil ik er windows 98 SE op zetten.
nu de vraag:

hij heeft nu een packerd bell waar me is voorgeinstaleerd.
we hebben hier ook 3 restore cd's om bij eventuele problemen ME opnieuw te kunnen instaleren.
en ook een diskette die dan de pc formateert en dan tijdens formateren die restore cd's vraagt om dan weer ME te instaleren.
maar ik wil dus geen ME meer maar windows 98 SE.
hoe krijg ik dit er op?
ik zal denk ik toch de pc moeten formateren maar hoe doe ik dat, zodat ik nog wel windows 98 erop kan krijgen
 
En omdat ik vandaag in zo'n goeie bui ben in de bijlage nog een makkelijk printbare Word-versie. :D

Guus.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor je reactie.
alleen nog een vraag over die opstartdiskette.

als ik die opstartdiskette download en op een diskette zet is die dan werkend voor elk systeem?

ik dacht namelijk dat je je opstartdiskette moest maken op de pc zelf vanwege de stuurprogramma's of zo.
of heb ik dit mis?
 
Zo'n opstartdiskette bevat bestanden om elke computer op te kunnen starten. Daarnaast kun je inderdaad nog specifieke drivers op die diskette zetten en deze middels de bestanden autoexec.bat en config.sys laten werken.
 
maar met deze diskette is mijn cd-rom speler nog te gebruiken?

ik heb de cd-rom speler tenslotte wel nodig om windows 98 op te zetten.

sorry dat ik dom over kom hoor maar ik twijfel heel erg of het dan wel weer goed komt
 
Geplaatst door goldvinger
als ik die opstartdiskette download en op een diskette zet is die dan werkend voor elk systeem?
Die werkt prima zo.
Voor de duidelijkheid. Je moet het bestand boot98.zip eerst even uitpakken op je harde schijf.
Je hebt dan 28 bestanden die je naar een floppy moet kopiëren. Één van die bestanden is weer een zip-bestand, maar dat moet ingepakt blijven.
Misschien is deze info overbodig voor je, maar er schijnen mensen te zijn die het hele zip-bestand onuitgepakt op floppy zetten - en dat werkt niet.:)

Guus.
Geplaatst door goldvinger
maar met deze diskette is mijn cd-rom speler nog te gebruiken?
Je cd-rom-speler werkt zo nog uitstekend.
Als je de handleiding precies volgt kan er niets misgaan.:)

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Sidi
Daarnaast kun je inderdaad nog specifieke drivers op die diskette zetten en deze middels de bestanden autoexec.bat en config.sys laten werken.
Hè ja, ga jij even lekker dit soort technobabble over Goldvinger uitstorten. Dan durft-ie het helemaal niet meer aan.:D

Goldvinger, alle benodigde programmaatjes om alles aan te sturen staan op die diskette.
Ik heb deze procedure een paar weken geleden op mijn eigen machine uitgevoerd en die draait als een zonnetje en kan het weer tegen menig XP en Windows 2000 machientje opnemen.:)

Guus.
 
Laatst bewerkt:
oke,

bedankt voor jullie hulp.
ik ga het gewoon proberen.
wie niet waagt wie niet wint toch:D
 
:D
Die Guus...... 'k Ben toch wel blij dat je in een goede bui bent vandaag. Tenminste iemand die Goldfinger op het juiste spoor zet :thumb: :thumb:

sorry dat ik dom over kom hoor maar ik twijfel heel erg of het dan wel weer goed komt
Domme vragen bestaan niet. Domme antwoorden wel. Helpmij is er voor iedereen. Ongeacht zijn of haar kennis van bits en bytes. Dus vraag gerust :)
 
hier ben ik weer.

nog één vraagje.
ik ben de bijlage van guus aandachtig aan het door lezen en zit met het volgende.

als windows 98 geinstaleerd is dan staat er dat je voor de videokaart en geluidskaart e.d handmatig de software moet instaleren.
maar ik heb de software niet voor mijn videokaart en geluidskaart niet omdat bij packard bell alles voorgeinstaleerd is en het enige is wat ik dus heb zijn die drie restore cd's van ME waar ik dus niks aan heb.
mijn video kaart is een nvidia tnt2 64MB shared kaart.

komt dit automatisch goed of krijg ik problemen?
 
Geen probleem.:)
Download hier het programma Everest.
Als je het draait, krijg je in het overzicht alles te zien wat er in je computer zit - klik hier voor een screenshot; je ziet direct welke video- en geluidskaart je hebt - of in het geval van dit screenshot, welke video- en geluidskaart IK heb.:D
Zoek via Google naar drivers (dat zijn stuurprogramma's) in combinatie met de naam en het typenummer van je geluids- en videokaart.
Die drivers kun je overal gratis downloaden en je hebt meteen de nieuwste versies, dus da's mooi meegenomen.:)
Brand ze op cd-rom.
Het installeren gaat over het algemeen zó:
Klik rechts op Deze computer, klik op Eigenschappen en klik op Apparaatbeheer.
Voor de videokaart klik je op het plusje vóór Beeldschermadapters en voor de geluidskaart op het plusje vóór Besturing voor geluid, video en spelletjes - zie bijlage.
Dan selecteer je de kaart en klik je op Eigenschappen.
Als er in plaats van de naam van de kaart een geel vraagteken staat, selecteer je dat.
Vervolgens klik je op het tabblad Stuurprogramma op de knop Stuurprogramma bijwerken.
Volg de aanwijzingen van de Wizard. Die vraagt op een gegeven moment waar het stuurprogramma staat. Je bladert naar de juiste plek - in dit geval je cd-romstation, selecteert de driver, klikt een paar keer op OK en klaar is Goldvinger.:)
Het is overigens ook mogelijk dat Windows de kaarten zelf al ontdekt. In dat geval wordt de stuurprogramma-wizard ook gestart en volg je gewoon de aanwijzingen.
En lukt het toch niet, dan horen we het wel weer.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
En nog een kleine aanvulling. Je schrijft dat dit de pc van je zoon is. Ik neem aan dat je zelf ook een pc hebt en dus gewoon op Helpmij terecht kunt als er iets niet lukt met die drivers.
Mocht dit toch de enige pc in huis zijn en zijn er problemen, dan sla je het installeren van geluids- en videokaart gewoon even over en ga je verder met de rest van de procedure.
Dat is helemaal geen probleem; je hebt alleen geen geluid en het beeld ziet er raar uit met 16 kleuren en een resolutie van 640 x 480.
Maar je kunt gewoon de firewall, virusscanner etc. installeren.
Heb je weer verbinding, dan lossen we eventuele problemen weer op.

Overigens hoef je SpywareBlaster niet te updaten zoals in de handleiding staat, als je hem vandaag gedownload hebt of dat nog moet doen.
Er is vandaag een nieuwe versie (3.3) uitgekomen, die bijgewerkt is met de laatste update- de link in de handleiding is ongewijzigd.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
inderdaad,ik heb zelf ook een pc.
dus bij problemen kan ik altijd weer je hulp vragen.

een firewall en virusscanner draaien al op die computer van mijn zoon(zonealarm pro en nav2005)
spyblaster draait op mijn eigen computer maar zal die dan ook even op de computer van mijn zoon zetten.

als het gelukt is met dit alles hoor je van me(en ook als het niet gelukt is okee)

:D
 
ik heb opgestart van diskette.
op de diskette staan 25 bestandjes zoals je hierboven al zij
maar als ik opstart **** er her volgende te staan:

verwijder schijf of medium.
druk op een toets voor vervolg
als ik dat doe komt weer die melding.

in de dvd-rom en brander zit geen cd.
alle randapparaten zijn verwijderd.

als ik dan de diskette verwijder en dan weer op een toets druk start ME weer op

wat doe ik verkeerd?
 
Als je maar 25 bestanden op die diskette hebt staan, mis je er drie. Het horen er 28 te zijn.
Ik zou het bestand dus nog eens downloaden en uitpakken en zorgen dat al die 28 bestanden op die floppy komen te staan.

Guus.
 
ik begin wanhopig te worden.

als ik de download heb uitgepakt dan heb ik 28 bestanden.
deze kopieer ik naar een diskette.
als hij klaar is ataan er maar 25 op.
heb geken welke 3 bestanden er niet op staan.
deze weer naar de diskette gekopieerd maar dan zegt hij dat deze bestanden er al op staan.
ik zeg dan maar overschrijven maar ik blijf 25 bestandjes houden.
ik snap er echt niks meer van

een wanhopige goldvinger:evil:
 
heb even lopen googlen.

heb op een site een bestand gevonden voor een opstartdiskette voor windows 98SE

hier staan echter maar 18 bestanden op.

maar als ik deze diskette in de pc van mijn zoon doe en opstart krijg ik exact het zelfde als beschreven in jou bijlage.
ik ben tot zover gegaan dat de pc zegt dat de schijf groter is dan 512 MB enz. enz.
ik ben dus wel weer een stap verder gekomen.

ik heb toen alles even afgebroken om nog even aan jullie tevragen wat jullie er van denken.

want op de nieuwe diskette staat niet het bestand autoexec.bat op.
deze lijkt me wel belangrijk of niet?
zoals je leest zit ik nog steeds vol twijfels

bestaat er het risico dat ik later tijdens de instalatie in de problemen komt of niet.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan