Installatie nieuwe harde schijf met Acronis disk Director 12.5

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruggeling

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2002
Mijn systeem draait onder Windows 10

Ik heb een nieuw Hard disk gekocht van 6 Tb

Ik wil deze schijf als extra schijf gebruiken en ik wil daar 4 partities op maken.

Ik heb de schijf ingebouwd, computer opgestart en Acronis opgestart.

Acronis liet een Basic MBR zien van 5,458 Tb. Ik kon echter maar een Volume creeren van 2 Tb. Ik wil toch partities maken 3 van 1 Tb en het resterende van 2,458 Tb.

Dus ik heb een volume D: aangemaakt van 1 Tb en als NFTS geformatteerd en ik heb een volume E: aangemaakt van 1 Tb en als NFTS geformatteerd.

Ik weet niet of ik er juist aan heb gedaan om de volumes Logical te maken. Ik weet niet of ik ze moet omzetten naar Primary.

Mijn grootste probleem is: hoe kan ik nu de resterende 3,458 Tb toewijzen.

Misschien, dat iemand mij kan helpen?

MBR heeft zijn beperkingen. Om te beginnen werkt MBR alleen met schijven tot 2 TB groo
https://nl.phhsnews.com/what-s-difference-between-gpt-and-mbr-when-partitioning-drive3628

Dus Acronis heeft je niet goed geholpen of je wist niet dat Acronis ergens een andere optie heeft.

Die optie, heet GPT schijfindeling aanmaken en zit ook gewoon standaard in Windows schijfbeheer...
Mss had je daar direct wel meteen de juiste keuze kunnen maken.... en had je dit probleem niet.
Ik zou zeggen.... maak de schijf leeg en deel met windows schijfbeheer de schijf in als GPT indeling en vervolgens kun je de partities maken die je echt van plan was.
Aanpassen wat je nu hebt is niet aan te raden, je bent gewoon verkeerd begonnen, opnieuw beginnen is het beste.

En... Met [FONT=&quot] GPT kun je maximaal 128 partities op één schijf aan maken... dus het probleem van max 4 primaire partities heb je ook niet meer... wat je eerder moest oplossen door max 3 primaire te maken en een logische,... waarin je dan weer de nodige partities in aan kon maken zoveel als er letters beschikbaar zin....[/FONT]

PS: Ik neem aan dat je er nog geen data op hebt staan.

Laatst bewerkt:
Kan ik dan met de optie Clean up Disk de schijf weer leegmaken.

Het is misschien stom, in de vorige versies van Windows kon ik altijd makkelijk het programma schijfbeer vinden. Nu echter niet. ik vind op internet alle mogelijkheden wat ik er mee kan doen, maar war ik het programma zelf vandaan moet halen weet ik niet?

Kan ik dan met de optie Clean up Disk de schijf weer leegmaken.
???? Gewoon met Windows schijfbeheer... alles weghalen en omzetten naar GPT.
Het is misschien stom, in de vorige versies van Windows kon ik altijd makkelijk het programma schijfbeer vinden. Nu echter niet. ik vind op internet alle mogelijkheden wat ik er mee kan doen, maar war ik het programma zelf vandaan moet halen weet ik niet?
Stomme vragen zijn er niet... het is stommer om het niet te vragen.....
Starten daarvan:
Via Windows toets + R-toets tegelijk indrukken en dan in het vakje dat komt dit typen of pasten:
Code:
diskmgmt.msc
(zonder spatie.... :o)
en.... er zijn nog minimaal 8 andere opties...
https://l3xa.com/9-ways-open-disk-m...fbeheer ook openen,op Enter op je toetsenbord.

Laatst bewerkt:
Klik met rechts in de Taakbalk op het Windows logo aan de linkerkant en kies Schijf Beheer (Disk Management).

Die van Edmoor is nr 3 uit de bovenstaande link.

Die van de Verkenner zie ik niet.... ik weet wel dat je in de Verkenner als je met de muis op "Deze PC" staat... je hem ook ziet. Maar dat schrijf je niet...
Overigens alleen direct bruikbaar als je admin bent....
Kun je het direct dan ben je als admin ingelogd... of je hebt als gebruiker ook alle admin rechten... een niet erg veilige situatie. Maak dan alsnog een gewone gebruikers aan zonder admin rechten.

Bedankt voor jullie hulp. Partities zijn gemaakt en ben de bestanden aan het terugzetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan