installeren gaat langszaam en stopt van windows 98se

• Onderwerp starter Onderwerp starter helma
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

helma

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2003
IK heb de computer geformateerd, met c: /u.
IK wil nu de windows 98se gaan installeren, dit gaat goed, maar er is 1 probleem hij gaat even goed. Dan gaat ie heel langzaam tot dat ie stopt.

Wat kan ik hieraan doen, wie kan mij helpen.

groetjes

Maak de cd-rom eens schoon.
Dat doe je door met een zacht doekje van binnen naar buiten te vegen - dus niet in een cirkelbeweging

Guus.

Dit had ik ook al geprobeerd maar dit hielp niet

Iets anders dan een beschadiging van de cd-rom kan ik niet bedenken. Als het formatteren goed is verlopen zou de installatie geen problemen moeten opleveren.
Als je een ander exemplaar van Win98 kunt lenen van iemand zou je het daarmee eens kunnen proberen.
Lukt het daarmee wél, dan weet je zeker dat het aan de cd-rom ligt.
Lukt ook dat niet, dan zou ik niet weten wat het probleem is.

Guus.

Een dag eerder heb ik dezelfde cd'rom gebruikt om op een andere computer te installeren dit was een windows 95 geformateerd en deze windows 98se geïnstalleerd.
Dit ging perfekt en snel ondanks dat deze computer ouder was.

groetjes

Dan weet ik het ook niet.:(
Werkte de computer vóór het formatteren nog goed of waren er toen ook al problemen?

Guus.

Probeer eens met een copy van de win98 op je pc te zetten.
Dit doe je door na het formateren het volgende te doen:
c:/md win98
c:/cd win98
c:/copy (cdromdrive letter):/win98/*.*
c:/win98/setup

succes ermee

Hallo

Of ......

C.d. r.o.m. lezer defekt , of leesoptiek van deze te sterk vervuild .

Peter

Geplaatst door jean42
Dit doe je door na het formateren het volgende te doen:
c:/md win98
c:/cd win98
c:/copy (cdromdrive letter):/win98/*.*
c:/win98/setup
Aanvulling: Als de A: prompt verschijnt moet je eerst c: gevolgd door Enter typen en daarna bovenstaande commando's.
Maar met een defecte of vervuilde cd-rom-drive zal dit ook niet werken.

Guus.

Guus

Hij kan dit maar eens proberen.
Als dit niet lukt dan is de cd stuk.

jean

Geplaatst door jean42
Als dit niet lukt dan is de cd stuk.
Klopt.
Ze moet het ook zeker proberen, want als dit ook niet lukt is de oorzaak duidelijk en kan ze misschien tijdelijk een andere cd-rom-drive aansluiten.

Guus.

Smartdrv.exe ook geactiveert alvorens Win98 wordt geinstalleerd?

Activeren (onder dos):

Ga naar Win98-cd, tik cd win98 in en tik dan smartdrv.exe in. Nu gewoon de setup.exe uitvoeren.

Bedankt voor alle adviesen en ik ga het zeker allemaal proberen, en kom terug om te vertellen of het gelukt is.

groetjes

Ik wilde even laten weten dat het helemaal gelukt is.

Alleen de PC is wel langzaam (ik denk dat dat de rede is dat het zo slecht lukte).
Het is een Dell waar ookWindows 98 op stond, en het RAM is 198 en HD 6 GB. Dit is toch voldoende om windows 98 snel en goed te kunnen laten draaien.
Wat kan dit de reden wezen??
En is dit op te lossen???

groetjes

Hoe heb je het probleem nu opgelost?

jean

Ik heb windows eerst op de harde schijf gekopieerd en daarna geïnstalleerd.
En dit lukte, maar het probleem dat ie langzaam is is nog niet opgelost,

Dat is meer dan genoeg voor Win98. Heb je alle drivers (Van je moederbord / chipset e.d) wel geinstalleerd? Anders kan het wel kloppen dat ie traag is.

En kijk eens bij apparaatbeheer en dan de primaire IDE controller of hij op DMA of PIO modus staat. (PIO = traag, DMA = snel).

IK heb gekeken bij aparaatbeheer bij primaire IDE controller, maar kan niet vinden waar je DMA kan instellen.

Bij aparaatbeheer staan er 2 vraagtekens, 1 bij Standaard PCI grafische adapter(VGA)
en 2. bij PCI multimedia Audio device.

Voor de rest staan er geen vraagtekens meer, wel ontbreek de catogorie audio en spelletjes.

Ik heb deze pc gekregen met niets erbij dan kan ik toch de drivers zoeken op internet? Of heb ik dat verkeerd.

groetjes en bedankt voor je antwoord

P.S. IK wilde nog even zeggen, dat ik bij eigenschappen van de ide controller gekeken heb maar niets heb kunnen vinden van de dma.
Wel op mijn eigen laptop die XP heeft kan ik het wel vinden, staat het bij windows 98 soms ergens anders.
(deze pc ben ik in orde maken voor mijn fanatieke vader van 74)

groetjes

Het probleem is niet bij je cd van windows of je cdrom!

Stond er op die pc al win 98 op voor deze nieuwe installatie?

Ge moet de internetadapter nog installeren: daarvoor heb je een diskette van je kaart.

Ge moet ook nog je geluidskaart installeren.

Als dit gebeurt is dan gaat je pc sneller.

jean

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan