Installeren xubuntu en ubuntu lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

wamstar

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2007
Berichten
40
Ik hoop dag ik bij het goede topic zit, maar ik wou voor mijn vader op zijn oude desktop waar xp op zat vervangen voor xubuntu, alleen steeds bij het installeren na opstarten van cdrom crasht hij halverwege de installatie. Ik dacht misschien komt het door de hdd dus had een andere geprobeerd maar weer hetzelfde. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn.

Ps: komt uit 2003 dus niet al te nieuwe specs
 
Je geeft niet heel veel info en mijn glazen bol werkt momenteel niet zo goed ;)
Maar wil je het volgende eens geven:

1. specificaties van de laptop
2. Welke versies van Xubuntu heb je gedownload
3. Hoe heb je de dvd/cd gebrand
4. Krijg je foutmeldingen en welke zijn dat

Specificaties zijn heel belangrijk. Ubuntu 14.04 bijv.. gaat niet werken op een oude pc.
De versie die je probeert is ook heel belangrijk; dat je bijv. niet een versie neemt die geen ondersteuning meer krijgt.
Het branden van de dvd/cd is heel bealngrijk om te weten hoe je dat gedaan hebt. Je moet namelijk de allerlaagste stand nemen en je moet het als een image branden, aangezien het een ISO is.
Foutmeldingen zijn altijd belangrijk om te weten, als je die krijgt.

Geef dus eens aan wat je probeert, wat er gebeurd, wat je te zien krijgt of niet, en alles wat belangrijk is om te weten.
 
En denk er ook aan dat een 64bit uitgave van ubuntu of xubuntu niet gaat werken op een laptop die dat niet ondersteund.
 
Daarom vraag ik dus ook welke versie hij heeft gedownload. ;)

Voor de duidelijkheid, je hebt 32 bit en een 64 bit versie. Daarbij dus ook aangegeven of je de 14.04 LTS hebt of dat je misschien de 13.10 of zelf 13.04 hebt. De twee laatste worden niet meer ondersteund.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
sorry voor een wat latere reactie.
maar ik ben echter een leek voor wat betreft Ubuntu. ik heb de 32 bit versie 14.04 lts ( die met ondersteuning) gedownload en heb deze via Windows 7 verkenner gebrand op een dvd. niet op de alle laagste snelheid.

ik durf niet te zeggen welke specs erin zitten. ik weet niet of dat ergens in de kast te zien is. maar in ieder geval zit er een intel processor in en een een videokaart van nvidia, weet dat je hier ook weinig aan heb maar dat is wat ik met zekerheid kan zeggen.
en 1gb aan werkgeheugen.

iemand zei tegen mij eerst weer xp installeren en daarna virtualbox Ubuntu erop zetten. weet niet of dit een goede manier is? ik wou juist ubuntu erop zetten omdat xp al erg traag werkte.
hopelijk kunnen jullie iets meer met deze info
 
ps ik krijg geen foutmelding. maar de hele computer slaat uit halverwege de installatie.
 
Nee, virtual Linux draaien, je zou het beter andersom moeten doen. XP moet je sowieso helemaal niet meer gebruiken, je wilt niet weten wat er kan gebeuren.

Je moet de ISO als image branden, dus als een ISO. Dat kan onder Windows met Nero of poeh...je hebt zoveel van die brandproggies.
Op de allerlaagste stand is noodzakelijk om juist fouten te voorkomen.

En je hebt toch een oude pc? daar draait Ubuntu 14.04 niet op, die is echt te zwaar.
Neem Linux Mint XFCE of anders Xubuntu.
Is de pc echt oud dan volstaat Zorin, die lijkt zelfs op XP en is super licht. Draait op elke oude pc goed.

Ik neem aan dat er niets meer op staat hè, anders had je gewoon onder Mijn computer en dan met rechts daar op klikken, dan eigenschappen kiezen en daar kunnen zien wat de specs zijn.

Nu is het zaak om de goede versie die jouw pc aan kan (daarom zijn specs zo belangrijk!!!) en op de juiste manier te branden.
 
Inderdaad, die was ik even kwijt. Dank voor de aanvulling royb3!
 
Ik heb ook xubuntu geprobeerd maar krijg dan precies hetzelfde probleem. Pc is inderdaad helemaal leeg daarom kan ik geen specs noemen. Maar ga eerst eens xubuntu branden op low speed en nog maal proberen. Ik laat wel even weten hoe dat is afgelopen
 
Specificaties zijn erg belangrijk; staat er niets op aan de achter/onderkant?
En heb je de ISO wel als Image gebrand? De meeste gaan daar de bietebrug op (vaak uit onkunde of dat men het niet weet. Dat is niet erg, aldoende leer je!)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de iso wel als image gebrand. Voor wat betreft de specs, de pc is in 2003 samengesteld en wat er in is gegaan is dan ook te lang geleden. Ik weet niet of ik op een andere manier achter de specs kan komen ( of het ergens te zien is op de hatfware) maar anders ben ik er vang voor. Wat ik nog wel weet is dat toen er nog xp op zat ik wel de specs heb bekeken ( natuurlijk dom om dat niet op te schrijven) maar wist wel zeker dat ubuntu er op moest kunnen draaien.
 
De "normale" Ubuntu 14.04 is te zwaar voor oudere pc's (zeker uit 2003!! want dat is alweer 11 jaar geleden!)

Xubuntu of Mint XFCE is de beste optie; werken die niet dan is Zorin altijd nog een optie.
 
beste femke,

nou heb het weer geprobeerd maar hellaas.
wat heb ik gedaan:

1. imgburn gedownload om mee te branden
2. xubuntu gedownload 14.04 32 bit natuurlijk
3. img gebrand op 1x speed
4. poging 1 install. tot halverwege de installatie volgehouden tot sloeg de desktop uit.
5. wederom geprobeerd echter sloeg de desktop nu al uit voor ik kon klikken op installeer xubuntu (ECHTER zag ik in beeld power volt of zo iets staan (was ook weer snel weg) dus dacht misschien trekt de stroom het niet.
6. dvd brander losgekoppeld en tvkaart toen opnieuw de installatie maar weer in het begin sloeg de desktop uit.
7. met de föhn nog eens even het stof goed weg geblazen. en weer een installatie gedaan, nu kwam ik weer tot bijna halverwegen, maar ipv zwart beeld kreeg ik een melding te zien.
https://www.dropbox.com/s/kk384mypjb3j92a/image.jpeg

verder kon ik in de bios iets aan spec zien + heb er de temp van de pc bij gezet die aardig laag gewoon zat. er zit ook een nvidia kaart in denk ongv 512 mb geheugen
https://www.dropbox.com/s/5u4dyu3t9edfbfx/image2.jpeg
https://www.dropbox.com/s/yxjsvzaqmg4c8t4/image3.jpeg

ps de desktop heeft altijd op een erg stoffige plek gestaan en moest toen ik hem kreeg ook eerst helemaal schoonmaken, printplaatjes waren bruin ipv groen, dus zou ook redelijk voor veel problemen kunnen zorgen.

hopelijk heb ik nu iets meer info waar je iets mee kan. ( persoonlijk begin ik te denken dat het een hardware probleem zou moeten zijn maar welke hahah dat is weer de vraag.

groeten Mark
 
Ja, dat denk ik ook...........hardware probleem.

Dus al je hardware eruit halen en 1 voor 1 er weer inzetten.
En toch een memtest uitproberen, dat kan met de boot cd van..............(en nu moet ik graven in mijn hersenen, want als de mint/ubuntu niet op wil starten kan je ook geen memtest doen en zul je het met een andere bootcd moeten doen, maar ben de naam kwijt.)
 
Laatst bewerkt:
Het zou wel aan mij liggen maar snap niet helemaal wat je bedoel met een nieuwe topic maken? Maar tot zover bedankt voor je hulp
 
Och jeetje, ik ben niet helemaal wakker! Hahahaha!!

Ik zie nu dat dit je eigen topic is, ik ben in de war met een andere topic. Mijn excuus!!

(ik zal gelijk mijn bericht veranderen. dan is er geen eh twijfel meer. nogmaals sorry!!)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan