Intel Core 2 Duo E8400 Overclocken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

NighTNL

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2008
Hallo Helpmijers ,

Ik heb weer even een vraagje ,

Om te beginnen wil ik even vermelden dat ik nog een beginner ben wat cpu overclocken betreft dit heb ik nog nooit eerder gedaan.

Ik heb 2 website's gebruikt om wat informatie in mijn hoofd te stampen :

http://www.hardware.info/articles/amdnY2pvZGaa/Core_2_Duo_overklok_tutorial/2
http://tweakers.net/productreview/7379/intel-core-2-duo-e8400.html

Ik ben van plan om mijn Intel Core 2 Duo E8400 te gaan overclocken.De busfrequentie van mijn moederbord ( MSI X48C Platinum ) is 1600 Mhz en dus wil ik mijn processor van stock 3 Ghz naar de 3,6 Ghz halen zonder dat ik de garantie op mijn moederbord verlies door de busfrequentie te wijzigen.

Nu is mijn vraag kan ik de vCore op de standaardinstellingen laten tot aan de 3,6 Ghz ?
Want al mocht ik de vCore willen aanpassen dan kan dat helaas niet op mijn moederbord.Hij staat namelijk op automatisch en is niet aan te passen.

De temperatuur van mijn processor idle is gemiddeld 35 graden.Is dit laag genoeg om mijn processor te kunnen overclocken naar bovengenoemde Ghz ?

Ik gebruik een Scythe Mugen 2 cpu koeler met de boxed fan.

Spread Spectrum staat standaard op Enabled in de bios.Volgens de handleiding van mijn moederbord moet ik dit uit zetten voordat ik begin met overclocken.Maar wat houd Spread Spectrum nu precies in ?En is het de bedoeling dat ik hem weer inschakel na het overclocken ?

De reden waarom ik mijn processor wil overclocken is omdat ik in april een Ati Sapphire 4870x2 wil aanschaffen.En om de bottleneck te verminderen van mijn processor wil ik hem dus gaan overclocken.Ik weet dat een Intel Core i7 dit zal verhelpen maar ik heb nog maar pas een nieuw systeem en de prijzen voor de i7 vindt ik persoonlijk nog aardig hoog.

Alvast bedankt voor de hulp !

PC Systeem :

Intel Core 2 Duo E8400
MSI X48C Platinum
Ati Sapphire 4850 512 MB
G.E.I.L Black Dragon 4096 MB Dual Slot Geheugen Timings : CL5-5-5-15 ( DDR2-800 )

Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen mijn processor geoverclocked en op het moment draait hij op 3334MHz en is stabiel :cool:

En ik ga waarschijnlijk nieuw geheugen aanschaffen aangezien ik van gedachten ben veranderd en nu dus verder wil dan 3,6 Ghz.Maar ik weet nog niet echt of dit wel kan want ik kan mijn vCore niet aanpassen.En waarschijnlijk zal mijn processor natuurlijk wel meer stroom gaan vragen als ik verder dan 3,6 Ghz wil gaan.
400 FSB x 2 = 800 Mhz geheugen & 400 x 9 = 3600 Mhz = 3,6 Ghz.

800 Mhz is dan ook natuurlijk het maximale.Dus ga ik voor 1066 mhz geheugenkaartjes maar dit moederbord ondersteunt helaas geen DDR2-1066 Mhz maar wel DDR3-1066 Mhz.

Nu vraag ik me af of dat DDR3 wel lekker werkt met een Socket 775 moederbord.Of moet ik dan het een en ander gaan instellen in de bios om het werkend te krijgen ?

De kaartjes die ik nu op het oog heb : http://www.alternate.nl/html/product/Geheugen_DDR3-1066/OCZ/4_GB_DDR3-1066_Kit/-1070345/?tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR3&l3=DDR3-1066

En ik weet ook niet hoe ik de busfrequentie van mijn moederbord kan verhogen.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af waarom je in je berekening de FSB op 400MHZ aangeeft en alleen de Multiplier aanpast. Voor zover ik weet is de Multiplier gelockt op een Intel processor en ben je dus aangewezen op de FSB, voor het overklokken.

Ik vraag me ook af of DDR3 wel lekker werkt met jou processor. De Core i7 is gemaakt voor DDR3 geheugen. Kan ook zo gauw geen ervaringen met die combinatie vinden.

Bedankt voor het reageren !

De multiplier heb ik niet aangepast die staat nu standaard nog gewoon op 9 en kan ik niks mee doen.Wel heb ik de fsb aangepast.Standaard stond hij op 333x9 en nu op 375x9 ( ja ik heb ondertussen weer de fsb verhoogd.)Ik laat orthos nu 24 uur draaien.

Oh en met 400 FSB x 2 = 800 Mhz bedoelde ik Geheugen dus niet de processor clocks.

En over het DDR3 geheugen daar zat ik nou ook aan te denken.Heeft iemand anders misschien DDR3 in gebruik met een Socket 775 of ervaring mee gehad ?

Ik maak me nu ook een beetje zorgen om mijn temperatuur van mijn processor tijdens het draaien van orthos : http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1403144.html

Ik heb het plaatje maar gewoon gelinkt anders wordt het onoverzichtelijk.

Maar is de temperatuur niet wat te hoog tijdens het draaien van orthos ?
Idle in windows is de temperatuur nog gewoon hetzelfde als toen die nog op de standaard instellingen draaide ( 3 Ghz )

Laatst bewerkt:
De temps zijn idd aan de hoge kant.

70 vind ik persoonlijk de grens.
Heb je een goede airflow in je kast?? (koude lucht erin en warme eruit)

Waarom zou je ddr3 willen? je merkt het verschil niet echt.
DDR 2 800 is perfect. upgrade is niet nodig

9*400 = 3,6ghz
4*400=FSB 1600
2*400 = 800mhz voor het geheugen. kun je het mooi 1 op 1 laten lopen.

Check is ff met cpuz ofzo wat de cpu voltage is.

Hij heeft nu zelfs al de 80 graden bereikt.En er komt geen warme lucht van de koelers vandaan in mijn pc.

De reden waarom ik DDR3-1066 Mhz wil is omdat mijn moederbord geen DDR2-1066 Mhz ondersteunt en omdat ik verder wil overclocken dan 3,6 ik wil naar de 4 Ghz toe.Maar dit kan ik nu wel vergeten vanwege de temperatuur tenzij ik het op ga lossen.Maar volgens mij heb ik de koelers gewoon op een goede positie neergezet ik kan ook even een foto maken van mijn pc zodat je de koelers kunt zien.

Hier een screenshot van CPU-Z terwijl mijn pc aan t niksen is.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1404614.html

En hier nog een tweede screenshot van CPU-Z terwijl mijn processor volledig belast wordt door orthos :

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1404644.html

Laatst bewerkt:
na je hebt geil geheugen, als het goed is moeten die dat kunnen trekken.
Kun je mee klokken tot 900.

ps. je heb al de fucties nog aan bij cpu config ofniet?
Hij draait de multiplier auto naar beneden.

ps. wat is voltage tijdens load?
Als hij de 80 al bereikt heeft.. zou ik hem niet eens hoger draaien. Kun je echt je voltage niet manueel instellen?

Laatst bewerkt:
Nou dat is fijn dat deze kaartjes nog naar de 900 kunnen ! :thumb:
Het is dat ik een Scythe Mugen 2 heb anders had ik er nu al een koeler op mijn geheugen kaartjes gezet van Geil.Dan kan je natuurlijk ook weer ietsjes verder dan 900 Mhz ga ik vanuit.Als de temperatuur van mijn processor eenmaal in orde is natuurlijk.

En ja alles staat nog aan in de bios behalve Spread Spectrum die heb ik uit gezet.En mijn PCI-E bus frequenties gaan niet mee omhoog.En nee helaas kan ik niets aan de vCore doen had ik dit maar eerder geweten dan had ik dit moederbord niet aangeschaft.Ik heb op het internet gelezen dat hij de vCore automatisch niet optimaal instelt.
En staat de vCore misschien te hoog op full load ?Want als hij te hoog is onder full load dan is dat natuurlijk de reden waarom dat dat ding zo heet wordt.

Ik heb vandaag ook nog met de basis versie van 3DMark06 gespeeld.
Score : 13239 toen mijn processor nog op 3425 Mhz draaide.

Laatst bewerkt:
Onder load staat de vCore ongeveer op 1.2 volt of moet ik even in de bios kijken voor een 100 % antwoord ?Ik kan nu wel even snel in de bios kijken.

Sorry heb het verkeerd begrepen.De temperatuur bedoelde je onder load ?Dat is 80 graden ja als orthos aan staat na een aantal uur.

Laatst bewerkt:
ooow 1.2v das goed.

Meestal stelt hij het te hoog in.

Misschien moet ik eens Arctic Silver 5 op mijn processor smeren nu zit er koelpasta van Scythe op die heb ik met de Scythe Mugen 2 gekregen.Er zijn mensen die beweren dat de processor met Arctic Silver 5 toch nog wel een paar graden naar beneden kan.

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn grafische kaart een keer geoverclocked maar daar merkte ik niet zo veel van.Maar van mijn processor wel nu hij op 3,5 Ghz staat in plaatst van 3 Ghz merk ik dat wel met het openen van programma's dat dat wel wat sneller gaat.En de benchmark score gaat omhoog.Wat juist het omgekeerde is bij het overclocken van de gpu.

Ik heb 2 nieuwe 80 CM koelers aangeschaft en aan de voorkant van mijn case geplaatst ( Apevia X-Discovery )voor betere airflow : http://www.alternate.nl/html/product/Behuizingen_Koelers/Arctic-Cooling/AF8025L/-1058230/?tn=HARDWARE&l1=Behuizingen&l2=Koelers

Maar geen temperatuur verschil.

Kan iemand mij helpen met de temperatuur van mijn processor voordat ik over ga op waterkoeling :(

Ik begrijp er helemaal niets meer van ik heb gewoon een Scythe Mugen 2.En hij doet het perfect als mijn processor uit z'n neus zit te vreten dan is hij gewoon 35 graden idle.Maar full load haalt hij de 80 graden.

En anders moet ik hem maar weer terug klocken naar de standaard settings 3 Ghz.
Maar ik vindt het wel vreemd ik bedoel een Scythe Mugen 2 moet dit toch mogelijk maken om een processor te kunnen overclocken zonder al te hoge temperaturen tenzij ik extreem hoog ga overclocken natuurlijk.Maar van 3 naar 3.5 Ghz ?Dat moet toch kunnen met een normale temperatuur.

Laatst bewerkt:
Wat voor fans zitten er op dit moment in je pc, waar precies en welke richting blazen ze op?

Linkerzijaanzicht als de computer open staat :

Links standaard apevia cooler die ik bij de kast mee gekregen heb.Dan in het midden Scythe Mugen 2 bovenop een Core 2 Duo E8400.En als laatst zie je 2 nieuwe 80 CM Arctic Cooling AF8025L die dus aan de voorkant van de pc kast zitten.Deze 2 koelers blazen de koude lucht die van buitenaf de pc kast binnen komt naar links.De koude lucht wordt door de Scythe Mugen 2 heen geblazen en komt terecht bij de Apevia koeler die blaast de warme lucht dan naar buiten.Ook heb ik nog een apevia koeler die op de linker plaat vast zit.

had je al een bios update gedaan?
Soms zit daar een correctie van de tempsensor in.

Overstappen op waterkoeling zou ik niet doen. Dat doet ook geen wonderen.
Ik zou eerst achterhalen waarom je zo'n hoge temp hebt.

Ja bios is geupdated naar de nieuwste versie op het moment is dat 7.3 voor de MSI X48C Platinum.De winkel Alternate heeft dit gedaan voor mij.

Officieel wordt er aangegeven dat dit moederbord DDR2 667/800 & DDR3-800/1066/1333/1600 ondersteund.
Maar als ik kijk naar de tests die msi doet met dit moederbord kom ik erachter dat er ook bepaalde DDR2-1066 Geheugen modules ook gewoon op dit moederbord werken : http://global.msi.eu/uploads/test_report/TR10_1393.pdf

Kom ik toch nog iets tegen in deze test wat me wel wat lijkt : http://www.alternate.nl/html/product/Geheugen_DDR2-1066/OCZ/4GB_1066-555_Reaper/-1068933/?tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR2&l3=DDR2-1066

Deze zouden het perfect moeten doen volgens de test.
Maarja ze passen misschien niet op mijn moederbord want ze zijn ietsjes hoog en de Scythe Mugen 2 heeft een grote heatsink.
Als de temperatuur ook eenmaal in orde is kan ik met deze geheugen modules als ze passen nog verder overclocken.
Dan kan ik de kaartjes die nu op dit moederbord zijn aangesloten op mijn andere pc installeren.Dat ding is toch traag.En er zit nu onbetrouwbaar geheugen in die pc.

P.S is het normaal dat de temperatuur op idle nog gewoon hetzelfde is als stock settings ( 3 Ghz ) ?Alleen onder full load wordt hij wel warmer dan toen hij nog op 3 Ghz stond.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu helaas weer een ander probleem naast de temperaturen.Dit viel me nu net pas op :
Als ik CPU-Z opstart staat er Cores 1 Threads 1 en het plaatje van intel is gewijzigd normaal stond daar Intel Core 2 Duo en nu staat er alleen maar Intel.Met CoreTemp wordt de temperatuur van maar 1 core weergeven en de ander laat hij niet meer zien.Dit betekend dus dat er 1 van de 2 cores uit is geschakeld.

Zodra ik de computer opnieuw opstart doen beide cores het weer wel.

Hoe kan dit ?

En nog even over de temperatuur van mijn processor in de bios geeft hij aan dat hij 57 graden is en als ik door start naar windows en met CoreTemp meet dan wordt er 35 graden aangegeven.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan