Intel Core 2 Duo E8500 of Intel Core 2 Quad Q9550

Status
Niet open voor verdere reacties.

BMooldijk

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2008
Zoals de titel al luidt, wil ik vragen wat slimmer is om te nemen?
en is het het waard om 100 euro meer te betalen voor die quad core?

de rest van de setup is als volgt:

Behuizing Antec Nine Hundred
Moederbord MSI P7N Platinum
Geheugen OCZ 4GB DDR2 800Mhz Reaper CL4 Kit
Videokaart Nvidia XFX 9800GTX+ 765MHZ 512MB
Voeding OCZ StealthXStream 600 Watt
Cpu koeler Zalman CNPS9700 LED

Als het slimmer is om die quad te nemen, is me voeding dan genoeg?
ook als ik eventueel later me videokaart in SLI zet.

Alvast bedankt.

Greetz

BMooldijk

Moeilijk te zeggen.

Wat ga je met de PC doen is geen overbodige vraag.
Tik je zo af een toe een briefje en bezoek je wat internetpagina's en haal dagelijks je email op, is het belachelijk om 100 euro meer uit te geven.
Belast je de PC met zware programma's of games is het de 100 euro wel waard.
Je krijgt er zoveel meer performance voor.

Met de 600 watt OCZ voeding ( wat trouwens een goede voeding is ) zou dit zonder probleem moeten lukken.

Laatst bewerkt:
Hoofdzakelijk om zware games mee te spelen.
Dus ik weet niet wat sneller is dan die E8500 of Q9550.
Me voeding is goed genoeg voor die quad en ook later SLI?

Greetz BMooldijk

Laatst bewerkt:
Het ligt er natuurlijk aan welke kaarten je wilt gaan gebruiken.
Maar 2x7800GTX zou bijvoorbeeld moeten lukken.

Wat is slimmer om te doen dan?
Gewoon die Intel core 2 duo E8500 nemen
en dan 2x Nvidia XFX 9800GTX+ 765MHZ 512MB

of Intel Core 2 Quad Q9550 en 1x Nvidia XFX 9800GTX+ 765MHZ 512MB

Ik zou toch voor de laatste kiezen.
Hier kan je voorlopig goed mee uit de voeten.
Je hebt tevens een betere mogelijkheid om in de toekomst verder uit te breiden mocht dit noodzakelijk zijn.

Dat is inderdaad waar.
Ik kies dan inderdaad voor de Quad core,
maar nu heb ik een vraagje over de cpu koeler voor de Quad core.

Is de cpu koeler van Quad core al aardig goed?
of is het slimmer om er een andere cpu koeler op te zetten?

Als het slimmer is om een andere cpu koeler te nemen,
dan zat ik te denken aan:

- Thermaltake Bigwater 735
- Zalman CNPS9700 LED

Greetz

BMooldijk

Okey, je hebt zeker al een mooie samenstelling. Jouw voeding gaat 2 videokaarten en een quad core wel aankunnen. Welke quad core ga je nemen ten eerste?
Aangezien je het over 100 euro meer hebt...houdt dat in dat je een quad core van ten minste een waarde van 250/300 euro gaat halen. Klopt dit?

Ikzelf heb een Q6600 met 2x ATI Radeon 3870 (gaat nog vervangen worden naar 4870) met een 620 watt voeding van Coolermaster. De Q6600 staat bekend om zijn zuinigheid (95watt).
De ATI Radeon 3870 heeft een voeding nodig van 550watt om optimaal te kunnen draaien. Dit in crossfire is geen probleem.

Over de koeling:
Heb er zelf een Passieve Z-600 koeling op van Coolermaster en heb zelf de 1200 hundred gamer case van Antec. Jij hebt 1 versie lager. Maar aangezien dat er goede koelfannen op zowel die van mij als die van jouw zitten, is je airflow al goed. Ik zou dus kiezen voor ook een passieve koeling zoals zo 1 als ik heb of een ander soortgelijke. Het gaat ook passen in je kast, als ie maar 200mm of meer is.

Daarnaast heb ik ook me northbridge vervangen door een zalman northbride en dit werkt ook super. Me pc is nu 22 graden idle en onder load een graadje of 30/35. Overgeklokt is een ander verhaal natuurlijk. Dan wordt ie iets heter, maar ook niet meer dan 40 graden onder load... Door de northbridge werd me moederbord geen 50+ maar 40/41 graden. Dus het is zeker goed om die ook te vervangen. De Z-600 Passive CPU koeler kost iets van 40/50 euro. De northbridge iets van 10/15 euro. Dus een hele investering bovenop je toppc is het eigenlijk ook weer niet.
Waarom ga je eigenlijk een watergekoelde cpu koeler plaatsen? Heb dan niet veel verstand van watergekoelde pc's. Maar moet je pc daar niet helemaal voor omgebouwd zijn? De Zalman koeler die je liet zien is zeker goed! Dat is zelfs een betere versie dan ik erin heb, hij is niet geheel passief. Maar dat heb ik zelf ook niet, heb er namelijk 2 x grote fan op geplaatst. Deze heeft het al in zich en neemt qua breedte iets minder ruimte in beslag en koelt beter omdat de fans erin gebouwd zijn.

Ze zeggen dat een dual core beter werkt met games...maar ik heb assasin's creed op de allerhoogste instellingen gespeeld op me quad core en geen stottering niks!
Dus wie het bedacht heeft om te zeggen dat een quad core minder goed is...hij gebruikt namelijk niet eens al je cores in principe. Met assasins creed heb je minimaal 3GB geheugen nodig. Toen ik het spel startte op me quad core nam me pc ineens 1.5GB meer geheugen in beslag, dus dan begrijp ik het wel.

Slot:
Welke quad core neem je? Q9550, niet goed gelezen. Stond niet in je verhaal namelijk.
Ga je een passieve koeling halen?
Ga je je northbridge vervangen?

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag. Aangezien ik best wat ervaring nu heb opgedaan met me quad core.
Liefst niet aan mij vragen over watergekoelde pc's haha, daar ga ik de ervaring ook nog voor opdoen. Maar zit nu in een te vroeg stadium om dan gelijk dat ook uit te proberen.

Laatst bewerkt:
Ik wil dus de Intel Core 2 Quad Q9550 gaan nemen.

De setup wordt van als volgt:

Processor Intel Core 2 Quad Q9550
Moederbord MSI P7N Platinum SLI
Geheugen OCZ 4GB DDR2 800Mhz Reaper CL4 Kit
Voeding OCZ StealthXStream 600 Watt
Cpu koeler Zalman CNPS9700 LED of Thermaltake Bigwater 735
Hardeschijf Maxtor 250 GB

Later zet ik me videokaart in SLI en neem ik nog een keer dat geheugen voor in totaal 8gb geheugen. Ook wil ik misschien me CPU oc'en,
maar tot hoever mag je je CPU oc'en om toch binnen je garantie te blijven?

DJArtistic, ik weet niet wat een northbridge is en wat het doet.
dus zou je me dat kunnen uitleggen en waarom het slim is om me northbridge te
vervangen voor een zalman northbridge.

In verband met eventueel oc'en en voor zware spellen, wou ik eigenlijk een zo goed mogelijke koeler.
Dus zat ik te denken aan een Zalman CNPS9700 of die Thermaltake Bigwater 735.
enigste verschil wat ik weet is dat die Thermaltake ong 30 euro duurder is.
Maar ik denk zelf dat het niet veel uitmaakt en dus die Zalman CNPS9700, me cpu ook goed zal koelen.

Ook las ik net dat Intel met nieuwe processors gaat komen: Intel Core i7
Is het niet slim om dan nog ff te w8en en er dan zo 1tje te halen?
of zal het weinig uitmaken

Maar me voeding zal dat wel trekken 2 videokaarten 2 maal geheugen en een quad processor die eventueel geoc'ed word?
want ik ben beetje bang dat me voeding te weinig is.

Alvast bedankt,

Greetz

BMooldijk

Laatst bewerkt:
Hoi,

In principe als je overclockt ben je de garantie kwijt en ik betwijfel of dit op dit ogenblik nodig is.
Ik zou gewoon de noordbridge koeler laten deze is passief gekoeld en zolang je niet overclockt moet je daar voldoende aan hebben.
En de zalman is ook een goede koeler.

En ja er komen nieuwe processors aan maar daarna weer deze zullen ongetwijfeld weer beter zijn ,maar ook duurder misschien is het wel een optie om te wachten op de nieuwe dan zakken de oude weer in prijs is maar een idee.

Modag

Overclocken is absoluut nergens voor nodig. Heb het zelf ook gedaan en het maakt weinig verschil met spellen dan.
Als je echte zware video bewerkingen doet of andere zware applicaties gaat draaien dan is het misschien wel handig. Maar zelfs bij dat is het nog niet eens nodig. Als je je quad core hebt moet je maar eens kijken, open maar eens een aantal zware programma's achter elkaar, je ziet dat het moeiteloos opent, dus waarom overclocken en je garantie weggooien?

Is je CPU of Moederbord een keertje stuk en dan? Kan je een nieuwe halen voor 280 euro. Of voor niks op laten sturen en dan een nieuwe krijgen...jouw keus.

Intel is sowiezo met dit nieuwe tijdperk van quad processors de leider op de markt. Kijk maar eens bijvoorbeeld bij tweakers.net. Zie maar eens dat alle Intel quad cores bovenaan staan en AMD sukkelt er een beetje achter.

Moet je je pc nou nog in elkaar zetten of heb je alle delen al behalve CPU koeler en processor?
Want ik zou niet voor het MSI moederbord gaan MOCHT JE toch eigenwijs willen overclocken. Dan kan je 100% gegarandeerd beter bij ASUS zijn. Die maken die moederborden bijna voor het overclocken. Had zelf ook zo'n MSI moederbord, 10x niks...

groeten,
Danny

Met alle respect voor mijn voorgangers, maar ik zou gewoon voor een E8500 gaan.

De E8500 loopt op 3,16 ghz
De Q9550 loopt op 2,83.
Dus de E8500 is gewoon sneller met de meeste spellen. En daar ga jij nu net je computer voor gebruiken.

De Q is mooi voor videobewerken e.d., maar niet voor gamen.
En ze zeggen al 4 jaar dat dit snel veranderd, maar voorlopig zie ik daar nog niets van.

DJArtistic, zou ik je kunnen toevoegen op msn?
is wat makkelijker praten voor mij.

Ik ben een beetje in de war nu

Greetz BMooldijk

Hoi,

In principe als je overclockt ben je de garantie kwijt en ik betwijfel of dit op dit ogenblik nodig is.
Ik zou gewoon de noordbridge koeler laten deze is passief gekoeld en zolang je niet overclockt moet je daar voldoende aan hebben.
En de zalman is ook een goede koeler.

En ja er komen nieuwe processors aan maar daarna weer deze zullen ongetwijfeld weer beter zijn ,maar ook duurder misschien is het wel een optie om te wachten op de nieuwe dan zakken de oude weer in prijs is maar een idee.

Modag
Hoe willen ze zien dat een processor overclocked is?
Volgens mij valt dat namelijk nergens aan te zien.

Met alle respect voor mijn voorgangers, maar ik zou gewoon voor een E8500 gaan.

De E8500 loopt op 3,16 ghz
De Q9550 loopt op 2,83.
Dus de E8500 is gewoon sneller met de meeste spellen. En daar ga jij nu net je computer voor gebruiken.

De Q is mooi voor videobewerken e.d., maar niet voor gamen.
En ze zeggen al 4 jaar dat dit snel veranderd, maar voorlopig zie ik daar nog niets van.

Hoi,

Als ik bij tom's hardware kijk zie ik daar bv een vergelijking tussen een e8500 en Qx6700 en bij de meeste tests is de q 6700 sneller als de e8500 .en de q6700 is langzamer dan de q9550

http://www.tomshardware.com/charts/...,1220,1286,1285,1316,1283,1313,1311,1310,1309

En over dat overclocken ze zullen daar denk ik wel hun methodes voor hebben om te testen.

Modag

Laatst bewerkt:
Processor: Intel Core 2 Duo E8500 - € 151,90

Ook deze maand adviseren we weer een dualcoreprocessor. Recente testen wijzen uit dat spellen nog weinig profijt hebben van de twee extra cores die een quadcoreprocessor biedt, en een gelijk geprijsde dualcore is net even iets hoger geklokt. Op dit moment biedt de Intel Core 2 Duo E8500 de beste prijs/prestatieverhouding. De E8500 loopt intern op 3,16GHz en heeft voor elke core 3MB cache tot zijn beschikking.

bron: http://tweakers.net/reviews/962/4

Maar die gasten zullen het wel niet snappen.

Intel Core 2 Duo E8400 Processors
De Core 2 Duo E8400 is onderdeel van Intels nieuwste generatie 45 nm processors. Deze CPU met Wolfdale kern is een aantal procenten sneller dan Intels vorige generatie dual-core processors, maar bovenal veel zuiniger. Dat laatste is weer goed voor het overklokpotentieel. We kiezen expliciet voor een dual-core CPU, aangezien games in de regel geen profijt halen uit quad-core chips. Het geld dat je op die manier uitspaart kun je beter in een goede videokaart investeren. De E8400 werkt op 3 GHz en heeft 6 MB L2-cache aan boor
Bron: http://www.hardware.info/nl-NL/pcadvice/bpmfbJtmag/viewconfig/
Maar die snappen er ook niets van :thumb:

Marsmannetje dat stukje heb ik inderdaad ook gelezen en daardoor heeft het me zo'n aan de twijfel gebracht.
Op dit moment zal best de E8500 beter zijn kwa games, maar zal dat over 1 a 2 jaar nog zo zijn?
Kijk ik wil niet dat ik volgend jaar een nieuwe processor moet kopen, omdat hij nu het beste is voor games.
Het is voor mij ook meer toekomstgericht.

Dit is de setup die ik nu in gedachten heb:

Processor Intel Core 2 Quad Q9550
Moederbord XFX nForce 780i 3-way SLI of MSI P7N SLI Platinum
Geheugen OCZ 2 GB DDR2-1200 Kit of OCZ 4GB DDR2 800Mhz Reaper CL4 Kit
Voeding OCZ StealthXStream 600 Watt of Cooler Master RealPower M 700W of Corsair CMPSU-650TX

Is deze moederbord beter dan MSI P7N SLI Platinum?
Zo ja, ondersteunt deze moederbord DDR2-1200?

Greetz

BMooldijk

Laatst bewerkt:
Kijk, dat zei je er niet bij:

Hoofdzakelijk om zware games mee te spelen.
Dus ik weet niet wat sneller is dan die E8500 of Q9550.
En dat is nu de E8500.
Of dit over 2 jaar anders is weet ik niet. Wellicht.

Maar het is verder is het wel een goede processor. En goed overklokbaar en dus makkelijk op die 3,16 te krijgen, als je dat wil.

ik zou voor een E8500 gaan en 2x 9800GTX+ maar je Voeding moet wel rond de 700 Watt zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan