Internet voor 1 huis meerdere bewoners

Status
Niet open voor verdere reacties.

Silvyah

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2013
Hoi allemaal,

Ik heb nogal een probleem de laatste tijd en word er een beetje gek van.
Ik zal proberen de situatie zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik zit in een huis met meerdere bewoners. Het gaat hier om 7 bewoners.
Ik had 1 kabel naar mijn kamer waar ik een router aan had gekoppeld voor bekabeld en wireless internet. Ik kan namelijk geen gebruik maken van de hotspot beneden, omdat het signaal mij niet kan bereiken.

Drie weken geleden was opeens ons internet foetsie. Nada, noppes.

Wij de huisbaas bellen, conclusie van hem was een IP adres probleem. Nou, dat kon kloppen. Mijn Xbox gaf dit ook aan bij de troubleshoot.
De huisbaas heeft dus rondgemaild dat iedereen zijn wireless moet verwijderen. Tot nu toe ben ik de enige die dat heeft gedaan.
Ik heb een hubje aangeschaft met een aantal poortjes, en een wireless apparaat is nu onderweg. Ik heb dus geen router meer.
Het leek goed te gaan, voor 'wel' een hele dag! Maar nu is het weer mis.

Heel typisch heb alleen ik er last van. En ik ben het nu ook wel spuugzat dat de rest gewoon de router laat hangen (het gaat om 3 routers), en ik hier de dupe word terwijl ik nieuwe spullen koop om op internet te kunnen komen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik ben het spoor nu echt bijster.

Mijn computer geeft aan:
"Ethernet has a self-assigned IP address and may not be able to connect."
Mijn Xbox geeft aan dat het geen IP adres kan vinden.
Het staat allemaal op automatisch, want ik ben er geen held in.

Wat kan ik nu doen om toch internet te krijgen?
En het liefst voortaan altijd. Ik wil niet meer naar de bieb om huiswerk te maken....

Alvast bedankt!

Wat bedoel je precies met hotspot ?
Is dat het internetmodem (van je huisbaas) ?
Is dat misschien een router die waarschijnlijk ook IP adressen uitdeelt ?

Het lijkt erop dat jouw netwerkkaart een vast IP adres heeft welke je misschien op automatisch moet zetten.

We zullen iets meer info moeten hebben van je om je verder te kunnen helpen.

Groeten Marcel

Het gaat hier echt om een modem, geen router.

Ik heb mijn netwerkkaart (DHCP) op automatisch (ja of ineens niet meer haha), ook op mijn Xbox (dat sowieso wel automatisch zegt hij!). En ook op de laptop van een vriend.
De kabel doet het, maar het conflict ligt duidelijk bij de IP adressen.
Ik leen (jat) nu internet van een ander huisgenoot, die zijn router nog niet heeft weggehaald. Ik kan helaas niet zijn router weghalen, want ik wil dolgraag testen wat er dan gebeurt.

Ik kan eventueel een screenshot maken van de gegevens met het ip verhaal enzo..?

Ik hoor graag wat je nog meer moet weten, zodat ik je beter kan helpen.

Laatst bewerkt:
Ohja en hotspot bedoel ik als een wireless apparaat, maar geen router. Een Belkin ding. Maar daar zit nog geen beveiliging op, net nieuw. Geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg, ik kom er niet in....

Het is hopeloos hier xD Sorry.

Hopelijk word je hier wat wijzer van. Ik heb geen idee of het van toegevoegde waarde is..

O0Y9pYp.jpg

Eigenlijk denk ik dat er juist te weinig IP-adressen zijn en dat er dus meer routers bij moeten komen, het is wel belangrijk om je eigen router andere IP's uit te laten delen dan de hoofdrouter.
Eigenlijk zouden we een screenshot moeten zien van een systeem wat wel internettoegang heeft.

Nou ik heb even connectie gemaakt met het wireless apparaat Belkin beneden.
Dit is nog op dezelfde laptop, dus met mijn netwerkkaart is sowieso niks mis lijkt me.

(Of moet ik direct in het modem zitten?)
Dit zijn nu de gegevens:

cUAxpCN.jpg

Vervelend vind ik wel dat ik de kennis mis hierover, want nu begrijp ik ook niet waarom we wel routers zouden moeten hebben?

Oh, ik zit nu volgens mij in het modem ingelogd... een Zyxel.
Kan ik daar iets mee? :'D

Een router kan simpelgezegd één IP-adres splitsen naar meerderen, als er dus niet genoeg IP-adressen zijn, moeten er dus meer bijkomen.
Wat is de hoofdrouter voor type? (Waar je een kabel naar hebt getrokken?) En wat voor router had je eerst zelf?
Ik neem aan dat je hier geen toegang tot hebt? Ik vermoed dat deze ingesteld is om te weinig IP-adressen uit te geven.
Als dat zo is moet daar eens naar gekeken worden.

Post eens een screenshot van Advanced>LAN?
Ik geloof dat een zyxel standaard maar +-32 adressen uitdeelt, dus daar zou het best aan kunnen liggen

Via Advanced is er geen optie voor LAN.
Wel onder Network. En dan onder tabje DHCP staat dit (idd 32 adressen als je die bedoelt!)

Ontx0oj.jpg

Die bedoelde ik inderdaad, probeer daar eens 64/96/128 van te maken? Als dat kan is je probleem waarschijnlijk opgelost :)

Hij geeft nu aan - op mijn laptop voor een kleine seconde "No IP adress" en vervolgens springt hij naar "no cable connected".
Wat vreemd is, eerder zag hij altijd een kabel en nu ineens niet meer =_=
Man, dit is zo verwarrend allemaal!

Bekabeld doet het nog steeds niet, de router van mijn onder-buurman wel...

Is er iets anders waar ik jullie mee kan helpen dmv screenshots bijvoorbeeld? =(

Kun je eens in de terminal traceroute helpmij.nl doen als je verbonden bent met belkin en het resultaat hier plakken? Zit je kabel rechtstreeks in de ZyXEL?

Mijn kabel zit niet rechtsstreeks in de ZyXEL, er zit 1 tussenhubje tussen (8 poorten).

Deze traceroute doe ik via de wireless connectie met de belkin:
traceroute to helpmij.nl (83.247.10.120), 64 hops max, 40 byte packets
1 192.168.1.254 (192.168.1.254) 2.438 ms 1.785 ms 3.881 ms
2 82-169-3-254.ip.telfort.nl (82.169.3.254) 27.505 ms 25.296 ms *
3 ams-ix1.ams1.network.solcon.net (195.69.144.165) 30.339 ms 35.906 ms 29.453 ms
4 vlan301.crs2.dro2.network.solcon.net (212.45.35.162) 29.666 ms 118.413 ms 29.564 ms
5 te-4-3.crs1.ape1.network.solcon.net (212.45.45.241) 28.185 ms 27.643 ms 29.664 ms

Ok, dan denk ik dat je echt even naar die kabel/switch moet kijken.
Probeer die kabel eens in een andere poort op de switch te stoppen? Krijgt een ander apparaat (je XBOX bijvoorbeeld) ook nog geen IP-adres als je de kabel daar rechtstreeks insteekt?
Kun je jouw kabel rechtstreeks in de ZyXEL kwijt, of staat deze achter slot en grendel?
Als er ook zo geen verbinding gemaakt kan worden zou je bijna aan een kapotte kabel gaan denken :/

Ik zal het wel even wisselen allemaal... er zijn namelijk 7 poorten bezet van de 8 poorten.

Voor uitleg van de volgorde (mocht het onduidelijk zijn) :
modem - 8 poorten hub - eigen hub

Maar persoonlijk denk ik niet dat het iets uitmaakt omdat ik dat al eerder eens heb gedaan!
Opvallend vind ik wel dat niet alle lampjes op het 8-poorten hubje branden. (Als je een kabel insteekt gaat die branden. Maar slechts bij 4 kabels brandt deze, waaronder 1 vanaf het modem komt).

De kabel moet dan echt net kapot zijn gegaan, want vanochtend was alles nog prima en deed zowel mijn laptop als mijn xbox het prima.

Wat voor switch gebruik je? Heb je die er voor de zekerheid al eens tussenuit gehaald? Is het een gewone simpele switch of een veredelde router?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan