Internetverbinding komt niet tot stand

Status
Niet open voor verdere reacties.

miageert

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2005
We hebben 2 computers naast elkaar staan. Computer 1 heeft Windows XP en gaat vlot op internet (via ADSL verbinding en daarna door router topcom). De 2 de computer heeft Windows 98 (1 st versie) en een netwerkkaart maar toch wil die via de router geen verbinding maken met internet.
Ik heb de internetinstelling van comp 1 gecopieerd op comp 2 ttz:1°VENSTER VERBINDINGEN: inbelverbinding USB ADSL, nooit verbinding kiezen, 2°VENSTER INSTELLINGEN: USB ADSL is leeg behalve de inbelinstelling gebruiker+paswoord, 3°VENSTER EIGENSCHAPPEN VAN DE INBELVERBINDING. Dit 3 de venster geeft een conflict, op comp 1 is aangevinkt 'ISDN Channel Removed ADSL USB modem...', computer 2 zegt dat hij niets vindt.
Een paar vensters terug is er dan een onderdeeltje LAN instellingen, maar dat is leeg.
We zitten hier al een tijd op geblokkeerd. Iemand een idee hoe we hieruit geraken?
Dank, Mia

Ik weer.
Ik heb de vragen en adviezen van lotgenoten bestudeerd en misschien geen onbelangrijk detail: deze computer werd geformateerd voor ik hem 2 de hands kocht (geen software, info of derg. bijgeleverd).
Mia:o

Beetje moeilijk 1-2-3 uit leggen.
Lees dit eens aandachtig door.
Hopelijk kom je er wat verder mee.

Geplaatst door miageert
We hebben 2 computers naast elkaar staan. Computer 1 heeft Windows XP en gaat vlot op internet (via ADSL verbinding en daarna door router topcom). De 2 de computer heeft Windows 98 (1 st versie) en een netwerkkaart maar toch wil die via de router geen verbinding maken met internet.
Ik heb de internetinstelling van comp 1 gecopieerd op comp 2 ttz:1°VENSTER VERBINDINGEN: inbelverbinding USB ADSL, nooit verbinding kiezen, 2°VENSTER INSTELLINGEN: USB ADSL is leeg behalve de inbelinstelling gebruiker+paswoord, 3°VENSTER EIGENSCHAPPEN VAN DE INBELVERBINDING. Dit 3 de venster geeft een conflict, op comp 1 is aangevinkt 'ISDN Channel Removed ADSL USB modem...', computer 2 zegt dat hij niets vindt.
Een paar vensters terug is er dan een onderdeeltje LAN instellingen, maar dat is leeg.
Bovenstaande zijn jouw browser instellingen, in principe hoe je hier alleen de optie "Nooit een verbinding kiezen" aan te zetten. Dat onderdeeltje LAN, kun je beter via de eigenschappen van je netwerkaart(van de pc waarop Win'98 draait) benaderen en de 2 hieronder vermelde opties uit te voeren:
Zet een vinkje bij "Automatisch een IP-adres laten toewijzen"
en zet ook een vinkje bij "Automatisch een DNS-serveradreslaten toewijzen"
Geplaatst door miageert

We zitten hier al een tijd op geblokkeerd. Iemand een idee hoe we hieruit geraken?
Dank, Mia
Je kunt natuurlijk de link die @Admin_Frisian aan je gaf ook bestuderen, maar aangezien je op de andere pc toch al een internet verbinding hebt, dan is het volledig bestuderen van die link niet echt noodzakelijk.

Dennis.

Geplaatst door miageert
Ik weer.
Ik heb de vragen en adviezen van lotgenoten bestudeerd en misschien geen onbelangrijk detail: deze computer werd geformateerd voor ik hem 2 de hands kocht (geen software, info of derg. bijgeleverd).
Mia:o
Niet van belang, wat je alleen nodig hebt zit al in Win'98, te weten:
de 2 protocollen TCP en IP, samnengevoegd tot TCP/IP.
Het kan best zijn dat deze protocollen nog niet geïnstalleerd zijn, maar de kans is erg klein dat dit nog niet gebeurd is. Je kunt het altijd nog controleren via de eigenschappen van de netwerkaart .

Dennis.

Hoi,

Ik heb jullie reacties bestudeerd en heb dus eerst en vooral gescheckt of het TCP/IP onderdeel aanwezig is en dat blijkt zo te zijn (vermelding ITC/IP Externe toegangsadapter). Via subvenster eigenschappen heb ik de GATEWAY nr ingebracht (volgens handleiding router), en het IP adres staat aangevinkt als automatisch te verkrijgen. Tot zover mijn TCP/IP bevindingen.

Nu vraag ik me af of mijn netwerkkaart nog goed functioneerd sinds de formatering, moeten hiervoor opnieuw drivers of zo worden geinstalleerd?, hoe kan ik de eigenschappen van de netwerkkaart checken??

Mia

In windows 98?
Ik denk wel op deze manier.

2_tcp_ip.gif

Klik op de knop configureren.

Of anders:
Rechtermuisknop op deze computer, kies eigenschappen, apparaatbeheer.
Weet niet meer hoe het precies ook al weer zat onder win98.
In apparaatbeheer kun je zien of je kaart goed geïnstalleerd is maar aan je verhaal te horen werkt deze al goed.

Zou je het commando wincnfg via Start/Uitvoeren willen ingeven? En vertel ons wat je Private-ip en gateway-ip is.

(EDIT: Sorry, ik bedoel wincnfg en dosprmpt komt straks wel)

Dennis.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Gezien de bewuste computer nu niet op internet is, ben ik gegaan via de 2 de weg. In de lijst van apparaatbeheer staat onder netwerkadaptors een 'externe-toegangsadapter'. Onder overige aparaten staat PCI Ethernet Controller maar daar staat een gele bol met uitroepteken over. Verder doorklikken en er wordt gemeld dat de stuurprogramma's niet geinstalleerd zijn. Ik heb even geprobeert of er op mijn windows 98 CD een stuurprogramma staat, niet dus.
En nu?
Mia

Hoi,
De gevraagde gegevens
PPP Adapter
Adapteradres =12 nr getal
IP adres 0.0.0.0
Subnetmasker 0.0.0.0

Dan zou je de netwerkkaart nog even moeten installeren.
Hangt er een beetje vanaf wat voor kaart het is.
Als het een geïntegreerde kaart is staan de drivers meestal op een cd-rom die bij je moederbord geleverd is.
Voor een los kaartje zitten drivers op een cd-rom die bij dit kaartje geleverd is.

Als je niet weet wat voor een kaartje je hebt, download dan even Everest
Hiermee kun je precies zien wat voor kaartje je in de pc hebt zitten.

Hoi,

Zoals vermeld heb ik geen CD of programma's bijgeleverd gekregen.
Ik ga dus seffens de 'everest' downloaden, maar kan je me misschien al een paar verdere instucties geven wat erna moet gebeuren voor ik onder de tafel duik om alles te herpluggen.
Mia

Mijn ervaring is, dat je met Win'98 SE[/n] niet zomaar 1-2-3 een internetverbinding tot stand kunt brengen, in jouw huidige situatie moet het een en ander nog gebeuren. Om te beginnen kun je met de pc waar wel internet op zit naar de juiste driver voor je netwerkkaart gaan zoeken door de naam van die adapter in de zoekmachine Google in te voeren. Als je ook toevallig weet hoe de cpu-kast te moeten openen, dan kun je de netwerkkaart even eruit nemen en kijken wat er precies op het zwarte blokje van die netwerkkaart staat vermeld, daar staat namelijk het type van je netwerkkaart op. Daarmee ga je op het web op zoek om de driver te downloaden.

Dennis.

Geplaatst door miageert
Hoi,
De gevraagde gegevens
PPP Adapter
Adapteradres =12 nr getal
IP adres 0.0.0.0
Subnetmasker 0.0.0.0
Deze informatie is niet meer van bealng, aangezien bij apparaatbeheer een geel uitroepteken staat op je adapter.

Dennis.

Geplaatst door miageert
Hoi,

Zoals vermeld heb ik geen CD of programma's bijgeleverd gekregen.
Ik ga dus seffens de 'everest' downloaden, maar kan je me misschien al een paar verdere instucties geven wat erna moet gebeuren voor ik onder de tafel duik om alles te herpluggen.
Mia
Het is verder heel gemakkelijk.
Start Everest en ga naar Computer --> Overzicht
Scroll naar beneden naar Netwerk --> Netwerkkaart
Hier zie je meteen al wat voor type je hebt als het goed is.
Door erop te klikken krijg je meteen de nodige info waar de drivers te downloaden ed.

Het hoeft niet per sé via Everest, via apparaatbeheer kan dat ook. Je gaat dan naar de eigenschappen van je netwerkkaart toe.

Dennis.

Hoi,

Ik denk wel dat het me lukt om rechtstreeks met die computer op internet te gaan (is me al eens eerder gelukt). Alleen het zal voor later zijn (als de kids slapen kan ik ongestoord werken). Alvast al bedankt voor jullie hulp, tot later.
Mia

Hoi,

Via apparaatbeheer kom ik niet verder, een groot geel vraagteken staat voor PCI Ethernet Controller. Is de PCI Ethernet controller de naam van de netwerkkaart of gewoon een verwijzing?
Mia

Geplaatst door miageert

Via apparaatbeheer kom ik niet verder, een groot geel vraagteken staat voor PCI Ethernet Controller. Is de PCI Ethernet controller de naam van de netwerkkaart of gewoon een verwijzing?
Naar mijn weten gewoon een verwijzing.
Apparaatbeheer herkend tenslotte het apparaat niet.
Ik zou gewoon voor Everest gaan.
Of Dennis moet nog een andere mening/suggestie hebben?

Geplaatst door miageert
Is de PCI Ethernet controller de naam van de netwerkkaart of gewoon een verwijzing?
Mia
O, je bent inmiddels weer terug.
Genoemde naam vertelt over de soort netwerkkaart. Zie je dan vóór die naam niet bijvoorbeeld iets staan in de geest van: Realtek RTL6029(AS) of 3 COM 3C905TX-based o.i.d.?

Download toch maar anders even Everest.

Dennis.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan