Invoer excelbestand in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeffVDB

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2009
Ik zit met volgend probleem:
Er moet een excelbestand ingevoerd worden in access. So far so good.
Maar nu wordt dit bestand, telkens als er wijzigingen gebeuren, terug gebruikt om in te voeren. Er kunnen deelnemers (DLN) aan toe gevoegd zijn, of er kunnen wijzigingen aan bestaande deelnemers aangebracht zijn.
Hoe kan ik vermijden dat er bij een tweede, derde,... invoer in access dezelfde deelnemers mee ingevoerd worden.
Ik heb een poging in SQL opgesteld :
Code:
SELECT *
FROM tblArchiefAll
WHERE Exists
(
SELECT DISTINCT '1'
FROM  tblArchiefAll AS tblResult
WHERE tblResult.ID < tblArchiefAll.ID
AND tblArchiefAll.DIEET <> tblResult.DIEET
AND tblArchiefAll.HULPMIDDEL <> tblResult.HULPMIDDEL
AND tblArchiefAll.REISJAAR = tblResult.REISJAAR
AND tblArchiefAll.REISSOORT = tblResult.REISSOORT
AND tblArchiefAll.VOLGNUMMER = tblResult.VOLGNUMMER
AND tblArchiefAll.VOLGNUM_2 = tblResult.VOLGNUM_2
);
De velden dieet en hulpmiddel zijn een test. Als dat lukt, kan ik velden toevoegen.
Reisjaar, reisoort, volgnummer en volgnum_2 zijn sleutelwaarden in de tabel. tblResult is een tijdelijke tabel waar de gegevens naar toe worden gekopieerd.

Iemand een idee?

Als je de Excel tabel hebt gekoppeld kun je gewoon een outer join maken met de datatabel, en filteren op lege sleutelvelden. Dat zijn namelijk de records die nog niet bestaan in je datatabel.

Octafish

Bedankt voor uw inzet. Ik ben er al iets verder mee. Ik ga dit nu dit weekend uitwerken.
Ik wens u alvast een aangenaam weekend.
Ik hoop echter in de toekomst nog altijd beroep te kunnen doen op uw ervaring en kennis.

Zolang ze me niet van het forum afschoppen lijkt me dat geen probleem :).

Ik geraak er helaas niet uit. Ik zie door de bomen het bos niet meer.:confused:
Iemand een idee?

Plant eerst eens een paar bomen, en vertel ons hoever je kijkt kijken :). Beter nog: doe er een voorbeeldje bij.

Ik heb vannacht een paar bomen geplant en zie, ik heb een oplossing gevonden.
De code zie ik aanvankelijk gebruik heb is vervangen door de volgende.
DELETE *
FROM tblArchiefAll
WHERE Not Exists
(
SELECT *
FROM deelnemers
WHERE deelnemers.Reisjaar & deelnemers.Reissoort & deelnemers.Volgnummer & deelnemers.Volgnum_2 <>
tblArchiefAll.REISJAAR & tblArchiefAll.REISSOORT & tblArchiefAll.VOLGNUMMER & tblArchiefAll.VOLGNUM_2
);
Aangezien de gekoppelde tabel uit excel geen unieke sleutel bevat, heb ik er een fictieve gemaakt door enkele velden te koppelen.
Voor mij mag deze vraag als opgelost beschouwd worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan