Invoerveld maken op basis van 2 andere velden

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohanVe

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2013
Beste allemaal,

Ik heb een bestellijst gemaakt. Formulier en subformulier. Sub formulier staat op gegevensblad weergave.
Ik kan op het hoofdformulier een klant selecteren en daarna via de keuzelijst een artikel ,die in de artikeldatabase staat, toevoegen. Dit dmv een query. Dit werkt perfect.

Nu wil ik graag 1 veld maken op het hoofdformulier zodat het artikel wat ik daar ingeef komt te staan in de lijst van bestelling. De gegevensblad weergave. Een 2e artikel geef ik dan in datzefde veld 1. Dat veld moet dus de focus krijgen. Is dit mogelijk?

Als 2e vraag. Is hey dan ook mogelijk om niet alleen artikelkode in ge geven maar ook een barcode.?
Dus kiezen op basis van 2 velden.

Het is moeilijk uit te leggen watbik precies bedoel, ik hoop dat jullie me snappen. Anders moet ik het anders uitleggen.

Mvg Johan

Eerste vraag: waarom? Artikelen kiezen doe je in je subformulier, met een keuzelijst bijvoorbeeld. Wat is de meerwaarde om dat op het hoofdformulier? Denk hier goed over na, want elk antwoord zal ik vermoedelijk rap kunnen weerleggen...
Vraag 2: je kunt met een barcode werken, maar dat zou ik dan doen vanuit een extra subformulier o.i.d. vanuit het subformulier.

Het hoeft niet per se vanaf het hoofdformulier het mag ook op het subformulier.

De reden waarom ik dit wil is dat ik zo 1 vak/regel krijg waar ik een artikelkode kan zetten of een barcode(via gewone handscanner). Het juiste artikel wordt na de enter toets of door auto enter van de scanner ingevuld in het formulier. Ik kan op deze manier snel verschillende artikelen ingeven op de bestellijst.

De volgende reden is dat het programma waar wij nu mee werken, een kassasysteem onder dos uit 1990, ook op deze manier werkt. Dit werkt heel makkelijk, misschien gewenning.

Ik hoop nu niet dat ik teveel de grond in wordt geboord. Haha. ;-). U bent de kenner, ik niet. Be gentle.

Groet.

Je geeft inderdaad geen enkele goede reden om het via het hoofdformulier te doen. Dus is het advies: niet doen! Volgende aanpassing die ik zou doen: het subformulier als een doorlopend formulier gebruiken, en niet als een Gegevensblad. Al ben je niet de eerste die dat doet, en vast ook niet de laatste... Heeft namelijk ook bitter weinig voordelen, ook al omdat je een subformulier er net zo kan laten uitzien als een gegevensblad, en toch alle functionaliteit (zoals barcodeherkenning) in kan bouwen. Hier staat iets over barcodes in een subformulier.

Hoe schakel ik om van gegevensblad weergave naar doorlopend formulier. Ik heb hier al vaker over gelezen maar kon niet vinden hoe ik dat moest doen. Dus ging ik er eigenlijk een beetje vanuit dat het toch hetzelfde was.

Gr.

Als je in een formulier de Gegevensweergave kunt kiezen, dan kun je ook Doorlopend formulier kiezen. Maar waarschijnlijk heb je Access je formulier laten maken, en dan krijg je een gegevensblad weergave, terwijl je Ontwerpvenster een Enkelvoudig formulier laat zien. Om dat om te zetten naar een doorlopend formulier is een hoop werk, omdat de labels en velden volkomen verkeerd staan. Sneller en beter is dan om het subformulier weg te gooien, en met de wizard een nieuw subformulier te bouwen. Dat kun je dan wel weer aanpassen, als dat nodig is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan