iPod (4G) Power/volume kabel stuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

TymonBE

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2014
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn iPod (4G).
Hij is in mijn broek blijven steken, toen mijn broek in het wasmachine ging.
Ik heb hem opengedaan, en nergens zie ik een rood flapje dat aanwijzing geeft voor waterdamage.
Maar toch is er iets mee.
Hij start niet op, maar als ik hem in de stekker steek, dan komt het batterijtje op het scherm, en dan staat hij op rood. en zo blijft het dag en nacht.
De iPod start ook niet op als hij in de stekker steek.
Toen ik hem open gedaan had, zag ik dat de kabel van de power/volume button, doorgebrand is.
Dit zal waarschijnlijk zijn door kortsluiting die het water heeft gemaakt.
En dat is ook de rede, waardoor het power knopje niet werkt, en waardoor hij dus ook niet opstart.
Er is geen condens van het water op het moederbordje van de iPod.
Hier is een link waar ik hem wil bestellen.

http://www.consolereparatie.eu/contents/nl/p628_ipod_touch_4G_power_aan_uit_volume_flex_kabel.html

Ik wil dit kabletje vervangen, maar gaat de iPod dan wel werken?
Voordat ik een nieuw kabeltje wil kopen, wil ik zeker zijn dat dat het enige probleem is ( het kabeltje dat doorgebrand is), hoe kan ik er zelf achter komen of er nog problemen zijn? want het beeldscherm werkt, alleen freezed hij als ik de lader erin steek.

Alvast heel erg bedankt!!
Met vriendelijke groeten,

Tymon.

Laatst bewerkt:
Hallo

Dit kabeltje is ook hier te koop +/- 1.51€

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?...uch+4G+power+volume+flex&LH_PrefLoc=2&_sop=15

Je moet er dan wel een tijdje op wachten.

Ik vermoed echter met uw omschrijving dat er meer aan de hand zal zijn.

Defekte/kortgesloten batterij ???

Voor zo ver ik weet zijn er geen vochtdetektie stickertjes in de ipod ... iphone 4G 4S , etc .... wel.

Post anders eens een paar ---> duidelijke <--- foto's van de schade.

Dit kabeltje moet blijkbaar los en terug vast gesoldeerd worden ... ik ga er dus van uit dat je de nodige soldeerervaring bezit , alsook het korrekte/benodigde materiaal.

Peter

Bedankt voor de link!!

Ik heb foto's gemaakt, maar het enige wat echt stuk is is die flex.
Meer niet, de plus en de min zien er nog helemaal ok uit, geen condens op, geen zwart van kortsluiting.
Hier kan je een .rar bestand downloaden met al de foto's er in.

https://www.dropbox.com/s/lx2xbgj1v2b945j/iPod.rar?dl=0

De flex die doorgebrand was wijs ik aan met mijn duim als je het kan zien.
Moest er iets aan de batterij zijn.
Moet ik die dan ook vervangen? en kan ik die ook zo goedkoop mogelijk krijgen? ik ben tenslotte nog maar 15 met alle toestemming van mijn ouders :/
kan ik de batterij testen met een multimeter? of hij nog werkt? want stel dat ik de flex vervang, en dat de batterij nog steeds stuk is, dan kan de batterij de flex weer stukmaken. dus op welke manier kan ik erachter komen of mijn batterij nog in orde is of niet.
Ja ik heb soldeermateriaal. ik volg namelijk een elektrische richting op school ;)

Nogmaals alvast bedankt!!

Tymon

Laatst bewerkt:
Goedemorgen TymonBE

Welkom op Helpmij.nl
Heb je vraag even naar multimedia-mediaspelers geplaatst hoort daar even beter thuis. Succes met je vraag:thumb:

Hallo

Persoonlijk zou ik dit toestel voor de zekerheid droogblazen d.m.v. luchtdruk.

Dan alsnog enkele uren in een oven leggen op +/- 35 a 40 °C.

Zo ben je zeker dat het motherboard , etc ... 100 % droog zijn.

Het kabeltje op uw foto lijkt mij niet doorgebrand , maar eerder gescheurd (ik zie geen sporen van gesmolten plastic)

Het kabeltje is ook niet vervormd door de warmte , maar dit is een zuivere propere (recente ??) scheur.

Battery :

Origineel zit er een APN 616-0552 Battery in ... deze wordt blijkbaar niet meer gemaakt.

Het equivalent/compatibel model zou zijn ... APN 616-0553 en hier te koop:

http://www.benl.ebay.be/itm/Brand-N...ortable_Audio_Accessories&hash=item5d4a7274b6

Alvorens je deze vervangt , contoleer weel de polariteit van de batterij... voorkomen is beter da genezen.

Een batterij gaat +/- 3 jaar mee indien goed behandelt.

Het vermogen (capaciteit) gaat reeds drastisch omlaag na 2 jaar.

Dit toestel is zo goed als zeker van deze leeftijd , en persoonlijk zou ik deze ook vervangen.

Stickers om het display terug te monteren he je ook nodig :

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?...3.m570.l1313&_nkw=ipod+4g+3m+sticker&_sacat=0

Alvorens iets te bestellen ... controleer (zelf) ook eens of alles wel degelijk voor uw specifieke ipod is.

Peter

Het moederbordje en alles is echt helemaal droog, ik had dit al gedaan met de haardroger en ik had hem ook helemaal opengemaakt en drooggeblazen.
Ik ga nu even teste met de multimeter of mijn batterij nog in orde is.
het flex kabeltje was wel doorgebrand want hij was eerst zwart aan beide kanten.
dat heb ik er met nagellak remover eraf gedaan.
En oke bedankt voor die stickers.
Hier zijn wat foto's van de multimeter terwijl ik de batterij test. ik heb gemeten op kortsluiting in alle mogelijke standen.
en op spanning.

https://www.dropbox.com/s/b6fno4qjbgmkd1j/iPod multimeter.rar?dl=0

Danku!!

gr. Tymon

Laatst bewerkt:
Hallo

Veel voltmeters zijn niet bestand om op de stand ohm spanning binnen te krijgen

Een Fluke wel .... dit terzijde.

Mits de klemspanning slechts 0.57V is , is deze zeker defekt.

Een l.i.o.n. batterij dieper ontladen dan +/- 2.50V (zonder dit speciaal op te zoeken) veroorzaak reeds schade aan de batterij.

Mits dit toestel nu toch open is , zou ik deze zeker vervangen.

Indien je handig genoeg hierin bent ....

Zou ik de l.i.o.n. afkoppelen van het motherbord , en deze opstarten d.m.v. een labo voeding.

Je kunt dan de uitgangsstroom beperken (schade voorkomen) alsook de spanning regelen.

Stel deze voeding in op +/- 1A en een spanning van 4.20V (spanning van een volgeladen li.o.n. batterij)

Uiteraard dien je dan eerst het beschadigde kabeltje te vervangen.

Pas als het toestel werkt , uiteindelijk op batterij aansluiten.

Mocht je nog vragen hebben , en ik weet het antwoord ....

Liefst 1 vraag te veel , dan net 1 te weinig.
Peter

Laatst bewerkt:
hallo,

Ik heb geen labo voeding, maar ik heb wel de veiling gewonnen van de flex kabel.
ik heb hem dus besteld en zal hem binnen ongeveer 10 dagen ontvangen.
Ik kan solderen, heel goed zelfs, dus het zal geen moeite zijn om een nieuwe batterij erop te monteren en ook geen moeite om het
flex kabeltje erop te monteren.
Stel dat ik nu de batterij niet vervang, en ik vervang het kabeltje, als ik de iPod dan opstart, gaat het kabeltje dan weer stuk? of een ander onderdeel?
De batterij die je hebt doorgestuurt:

http://www.benl.ebay.be/itm/Brand-N...ortable_Audio_Accessories&hash=item5d4a7274b6

Kan ik deze ook gewoon bestellen en erin steken? zou hij dan ook werken? ( nadat ik het flex kabeltje heb vervangen natuurlijk )
Kan ik die batterij ook van een kortere locatie ontvangen? dat zou handig zijn, dan zou ik hem sneller hier hebben, en kan ik deze vraag sneller op opgelost zetten ;)

Alvast bedankt!!

Tymon

Laatst bewerkt:
Hallo

Battery te koop in U.K :

http://www.benl.ebay.be/itm/New-Rep...yer_Accessories_Batteries&hash=item53fb82ffe1

"Stel dat ik nu de batterij niet vervang, en ik vervang het kabeltje, als ik de iPod dan opstart, gaat het kabeltje dan weer stuk? of een ander onderdeel?"

Dit is koffiedik kijken met de geleverde info .... ik heb ook dit toestel niet onderhanden , kan dus niks controleren/verifieren.

Daarom gaf ik u ook de tip oms te werken met een labovoeding...

Kun je de stroom beperken , mocht er nog iest verkeerd zijn.

Met een batterij heb je worst case scenario direkt de kortsluitstroom , en vuurwerk.

peter

Dag

Oke bedankt voor de info.
Dus stel dat ik die batterij en de flex vervang en de ipod opstart. dan is er dus kans dat er iets stuk gaat? Hoe kan dat, want als ik de juist batterij die geschikt is voor mijn ipod koop,
kan er toch niet veel misgaan, denk ik. ik ben hier niet de pro ;) .
En bedankt voor de link, ik zal nog 5 a 10 dagen moeten wachten voordat ik de flex heb dus dat kan nog even duren.
De batterij link die je hebt doorgestuurt, is niet dezelfde als in mijn ipod. ik zeg je even wat er op mijn batterij staat:

assembled in China
APN:616-0552
VPN: p11GO-01-S01T
Li-ion Polymeter Battery: 3.7V 930mAh
3.44Whr

Dus ja zoals je al zei, de batterij die ik heb word niet meer gemaakt. Maar de batterij die ik kan kopen via ebay, (de link die je me hebt doorgestuurt) werkt die wel in mijn ipod, het is wel dezelfde voltage en ook dezelfde whr dus.

Groetjes,

Tymon

Laatst bewerkt:
Hallo

"Dus stel dat ik die batterij en de flex vervang en de ipod opstart. dan is er dus kans dat er iets stuk gaat? Hoe kan dat, want als ik de juist batterij die geschikt is voor mijn ipod koop,
kan er toch niet veel misgaan, denk ik."

Een l.i.o.n. battery bezit geen stroombegrenzing....

Stel , dat er nog ergens iets mis is (kortsluiting) , dan kan de stroom onbegrensd oplopen , met de nodige schade als gevolg.

Daarom gaf ik ook de tip om eventueel een labovoeding te gebruiken.

"Dus ja zoals je al zei, de batterij die ik heb word niet meer gemaakt. Maar de batterij die ik kan kopen via ebay, (de link die je me hebt doorgestuurt) werkt die wel in mijn ipod, het is wel dezelfde voltage en ook dezelfde whr dus."

De originele batt. wordt niet meer gemaakt .... deze is een compatibel equivalent.

Controleer wel of de polariteit inderdaad korrekt is van die vervangende batterij alvorens deze te monteren.

Voorkomen is beter dan genezen.

Uiteraard indien je twijfelt , kun je eerst een mail sturen of deze wel compatibel is ... ben je zeker.

peter

Hallo,

alles is inderdaad hetzelfde, behalve dan die APN en de VPN
wat bedoel je met " stel dat er nog iets mis is ( kortsluiting ) "
Bedoel je daarmee dat de batterij die ik ga kopen misschien stuk kan zijn? of dat er nog een fout zit in mijn ipod, waarvan de kans heel klein is want het batterijtje komt op mijn scherm
wanneer ik de lader erin steek, maar de ipod start normaal gezien op als de batterij een beetje opgeladen is, maar de batterij laad niet op, dus start hij ook niet op.

Alvast bedankt!

Hallo

"Bedoel je daarmee dat de batterij die ik ga kopen misschien stuk kan zijn? of dat er nog een fout zit in mijn ipod, waarvan de kans heel klein is want het batterijtje komt op mijn scherm
wanneer ik de lader erin steek, maar de ipod start normaal gezien op als de batterij een beetje opgeladen is, maar de batterij laad niet op, dus start hij ook niet op."

Ik bedoel hiermee , dat er nog ergens een fout in het motherboard kan zitten .... --> " maar de batterij laad niet op" kan duiden op nog een fout , of een defekte batterij.

Dit kun je slechts uitsluiten door uiteindelijk een andere batterij aan te sluiten.

Peter

Hey

Oke, dus wat ik dan best kan doen, is de batterij en de flex bestellen ( dat is gebeurt )
Dus als ik het goed begrijp, kan er nog een fout zijn op het moederbord, welke fouten zouden vooral kunnen optreden bij watercontact?
het scherm is volledig ok, de camera, de oplaad input, de hoofdtelefoon input, alles is nog in orde, alleen het moederbord, daar ben ik niet zeker van, maar ik neem aan van wel, want ik heb alle condens verwijdert. ik heb het inde oven gedaan zoals je zei, en met de haardroger.
stel de onderdelen arriveren bij mijn thuis.
In welke stappen moet ik de iPod repareren? daar bedoel ik gewoon mee, in welke stappen in de oude onderdelen moet verwijderen, en de nieuwe eraan monteren.
En wanneer hij klaar is om op te starten, ik heb al het benodigde materiaal bij mijn thuis.

Alvast bedankt!!
gr
Tymon

Hallo

"In welke stappen moet ik de iPod repareren? daar bedoel ik gewoon mee, in welke stappen in de oude onderdelen moet verwijderen, en de nieuwe eraan monteren."

Persoonlijk zou ik beginnen met de batterij die er nu in zit ....

Er zit niet veel spanning meer op , maar controleer de polariteit (waar de + en de - zit)

Noteer dit , want voor hetzelfde geld zakt deze nog meer , en is er binnenkort niets meer te meten.

Als de nieuwe batterij binnenkomt de polariteit ook controleren ... uiteraard moeten de + en - pool op dezelfde plaats zitten als op de plaats van de momenteel gemonteerde.

Let op .... deze batterij zal voor +/- 70% opgeladen zijn .... deze moet worden gesoldeerd , dus kortsluitingsgevaar.

Normaal gezien is de bestelde batterij compatibel , maar neem toch maar het zekere voor het onzekere , en controleer dit ...

Toestel kun je als voorbereing ook al zuiver maken .... o.a. waar de kleefstrips later moeten worden geplaatst.

Niet zuiver , zal de display uiteraard niet perfekt passen.

Als uiteindelijk de onderdelen bij u zijn , beginnen met het defekt flexkabeltje.

Als laatste stap de batterij monteren en het toestel testen.

Test het toestel eerst grondig alvorens de beveiliging van de kleefstrips te verwijderen .... dicht is dicht.

Peter

Dag,

Bedankt voor alle info!!
de polariteit meten wat bedoel je daar precies mee? dat heb ik nog niet geleerd denk ik.
En ook even bedankt om te zeggen dat er kortsluiting gevaar is bij het solderen van de batterij, nu zal ik er extra naar uitkijken.

Alvast bedankt!!!

Tymon

Hallo

"de polariteit meten wat bedoel je daar precies mee? dat heb ik nog niet geleerd denk ik."

Reeds vermeld door mij --> "Er zit niet veel spanning meer op , maar controleer de polariteit (waar de + en de - zit)"

peter

hey

Oh oke ik zal het even doen, ik zal die bericht bewerken zodra ik het weet ;)

bedankt !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan