Is er iemand die ervaring heeft met deze Videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo allemaal,
Ik heb behoefte aan een andere Videokaart, en wel ééntje die de warmte afvoert rechtstreeks buiten de achterkant van de PC-kast. Omdat de 2x ingebouwde NVMe-SSD ondanks hun koellichamen toch nog aan de hete kant worden.
Deze videokaart lijkt me aan de onderkant vrijwel geheel afgesloten, waardoor er geen warmte sporen in de PC-kast gevoerd kunnen worden.
Het is alleen dat ik nogal bang ben voor de kwaliteit van de aangeboden Videokaart
Wat weten en of denken jullie hiervan?
Afbeelding1 zie onderkant, waarvan ik denk dat die vrijgoed is afgesloten
Afbeelding2 Complete Advertentie van AliExpress € 59,12
Met vriendelijke groet
Dukkel

Afbeelding1: Zie vooral de onderkant van de Videokaart (die lijkt me vrij goed afgesloten)

Onderkant Dikke Chinese Vidoekaart 2025-01-05 124953.png
Afbeelding2: De complete Advertentie van AliExpress

Dikkel Chinees 2025-01-05 233238.png

Ik zou hem zeker niet bij AliExpress halen.
Hier gaan een hoop rode vlaggen af als ik de prijs al zie!

Hoogstwaarschijnlijk namaakmeuk wat niet gecertificeerd is.

Helemaal eens met de opmerking van Aar: computer hardware moet je bij de gerenommeerde (web)winkel kopen en niet bij zo iets als Aliexpres.
Een betrouwbare web winkel heeft ook vaak een helpdesk die advies kunnen geven over wat u zoekt.

• Leuk
Waarderingen: Aar
Sowieso zou ik niks wat elektrisch is bij AliExpress halen.

Even los van waar te kopen, lijkt mij dat de oplossing eerder gezocht moet worden in meer/betere ventilatoren in de kast. Op zijn minst een die lucht toevoert aan de voorkant en een die afvoert aan de achterkant.
Wat is de huidige situatie (welke hardware, kast, videokaart, ventilatoren, etc)?

Er zullen weinig videokaarten zijn (zeker die met een beetje power) die de warmte enkel via de achterkant afvoeren. Probleem is namelijk dat er naast de nodige aansluitingen heel weinig ruimte over is voor luchtgaten. Lijkt me ook een heel erg kleine niche en ik zou de oplossing eerder zoeken in een passief gekoelde kaart of betere koeling in je kast.

De getoonde kaart heeft volgens mij ook sleuven aan de binnenkant. Dus de lucht zal gelijkmatig naar buiten en binnen geblazen worden.

Chip is al een oudje inmiddels(prijspeilingen tot 2018), de laagste rx5xx die ik tegenkwam en nog nieuw verkrijgbaar is de rx560.
Voor dezelfde prijsklasse heb je zelfs hier in NL al een betere kaart als deze.
Vaak kan je bij apparaten China, Korea, Japan niet eens de originele drivers van amd gebruiken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat er gezegd/gevraagd word in post #5, wat is de huidige situatie (welke hardware, kast, videokaart, ventilatoren, etc)?

Moederbord is een INTEL B760 LGA Micro ATX
Met uiteraard de standaard koelers in de Voeding en op de Processor.
Normaliter is deze koeling ruim voldoende, ware het niet dat direct onder de MSI Videokaart van 2GB en tweede NVMe-SSD (met koellichaam erop) gemonteerd zit. Deze NVMe wordt gebruikt als Dataopslag
En juist deze NVMe wordt naar mijn zin iets te heet, vooral veel gekopieerd en/of veel video's afgedraaid wordt. NVMe2 zit juist aan de verkeerde kant van de videokaart, deze blaast rechtstreeks op de NVMe.
En ondanks dat ik een koellichaam op de NVMe2 gemonteerd heb, wordt ie daardoor te heet.

MSI PRO B760M-P moederbord 2024-11-22 185140 - kopie.png

Ik heb een KINGSTON NV2 2TB M.2 PCI EXPRESS 4.0 NVMe
Hoe heet mag zo'n NVMe-SSD trouwens worden?

Deze 128 bit versie van de kaart zal vast geen miskoop zijn. De 64 bits versie zou dat wel zijn. De lucht wordt vanaf de kaart in het rond geblazen.

U wil een kaart die warmte naar buiten de kast afvoert, Dat bestaat volgens mij niet of nauwelijks. De voeding blaast namelijk lucht altijd vanuit de kast naar buiten. Koele lucht naar binnen blazen is daarom meewerken aan goede doorstroming.
Gevaarlijk warm wordt het als de zelfde lucht opnieuw weer verwarmd wordt. De kast wordt dan van binnen steeds warmer.

Naast de kaart kan er een opening zijn en brede kaarten hebben al een roostertje dat voor het volgende slot past. De processor zou een rooster aan de zijkant van de kast kunnen hebben, waar van binnen een lucht tunnel aan kan, dat uit komt vlak boven de processor ventilator. Zo wordt er voldoende lucht aangezogen wat nog niet deels is verwarmd. Alleen lucht naar buiten proberen te geleiden is een slecht idee.

Dan is de oplossing duidelijk: een ventilator aan de voorkant en een aan de achterkant of zijkant.
De geproduceerde warmte moet gewoon de kast uit.
En dat dat werkt weet ik uit ervaring.
Zo net een nieuwe pc samengesteld met een AMD Ryzen 7 8700G cpu, 16GB DDR6 RX 7600 XT Gaming OC videokaart, en 2 M.2 reepjes en natuurlijk twee grote ventilatoren, een van voor en een aan de achterkant.
Geen centje pijn. De lucht in de kast wordt niet warmer dan 45 graden, ook bij het spelen van een game.

Laatst bewerkt:
Ik heb deze Videokaart gekocht, met naar mijn mening een zeer scherpe prijs.
Deze Videokaart voert een goed deel van de warmte naar de achterkant van de kast af (zie kleine plaatje aan de linker zijkant)
Morgen in de namiddag komt die kaart binnen, ik laat jullie de resultaten weten

Gekocht AMAZON 2025-01-06 123914.png

Ik neem aan dat je hem bij een goede webwinkel gekocht heb, en niet op Amazon voor dit idioot lage bedrag. Als de prijzen erg laag zijn, is dat al een rode vlag voor zo'n webwinkel. Grote kans dat het wel zal werk, maar dat de capaciteit en levensverwachting beduidend minder zal zijn.

Mijn advies: Annuleer het, als het nog kan.

heeft u plaatsvoor deze ... PCI Fan FOX 1/2 Chassis Turbo Fan kan een oplossing bieden die niet de wereld is maar ?

Ik neem aan dat je hem bij een goede webwinkel gekocht heb, en niet op Amazon voor dit idioot lage bedrag. Als de prijzen erg laag zijn, is dat al een rode vlag voor zo'n webwinkel. Grote kans dat het wel zal werk, maar dat de capaciteit en levensverwachting beduidend minder zal zijn.

Mijn advies: Annuleer het, als het nog kan.
Bedankt voor je raad, maar de DHL stond al een half uur geleden voor de deur, dus van stoppen was geen sprake meer.
Desondanks ziet de Videokaart er goed uit.

Ik mis alleen een installatie CD, misschien weet jij raad?
En daardoor is het formaat op het scherm te groot.

Op de doos staat: Product name: 4G GDDR5 - Grafikkarte, 128-Bits

En op de Advertentie van AMAZON.nl staat:
4G GDDR5 Grafische Kaart, 128-bits, 1000MHz, Radeon HD7670, PCI Express X16 2.1

Ik dank je hartelijk voor je wijze en oprechte raad.
Die ik altijd zeer hoog acht.
De rede, dat ik bij Amazon kocht, was dan ook omdat jij AliEpress afraadde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan