• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

is het mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

doe-dit-dan

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2001
Hoi,maar weer een vraag voor de echte kenners!!
Op blad 1 een rij cellen bijv. A1 tot A12 als daar na een bepaalde tijd een kruisje neer gezet wordt
Dan moet er op blad 2 in cel B12 een getal opgeteld worden van 13,5 is dit wel mogelijk,ivm.het kruisje?
dus geen getal op blad 1 alvast bedankt

Als je de zoekfunctie gebruikt dan zul je zien dat Luc Heyndrickx nog niet zo lang geleden op dit forum een macro heeft geplaatst die je slechts een klein beetje moet aanpassen om aan je vraag te voldoen.

fra

Hoi Fra,is het mogelijk dat je dan de link plaatst naar deze macro/bericht
Ik kan hem namelijk niet vinden

Zo moeilijk lijkt mij die toch niet te vinden?
Op deze pagina heb ik voor een vraag aldaar de macro van Luc een beetje aangepast.
Als je die macro even test, dan zie je automatisch wat er nog moet veranderen om aan jouw wens te voldoen.

fra

macro

Geachte Fra,zoals ik het zie is dit niet van toepassing op mijn vraag
ik werk met 2 bladen,op blad 1 een kruisje plaatsen
moeten op blad 2 leiden tot het aftrekken van een getal
maar in ieder geval bedankt voor U moeite

Re: macro

Geplaatst door doe-dit-dan
...zoals ik het zie is dit niet van toepassing op mijn vraag. Ik werk met 2 bladen,op blad 1 een kruisje plaatsen moeten op blad 2 leiden tot het aftrekken van een getal.
En zoals ik het zie is die (aangepaste) macro van Luc Heyndrickx prima bruikbaar, mits je hem (zoals ik schreef) een klein beetje aanpast.
De macro waarnaar ik verwees, ziet er zo uit:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("$E:$E")) Is Nothing Then
Range("K1").Value = Date
End If
End Sub

Welnu, als je hem gebruikt (wat je naar ik aanneem gedaan hebt), dan zie je dat - als er in kolom E wat geplaatst wordt (om het even wat) - er in K1 een datum geplaatst wordt.
Wat moet er gewijzigd/toegevoegd worden om de macro voor jouw situatie bruikbaar te maken?
1. In jouw situatie moet er niet wat gebeuren als er in kolom E wat getypt wordt, maar als er in een bepaald bereik van kolom A wat getypt wordt.
2. In jouw situatie moet er niet in K1 van hetzelfde blad een datum geplaatst worden, maar moet er in een cel van een ander blad een bewerking geplaatst worden.
3. In jouw situatie mag er in je bereik in kolom A niet om het even wat geplaatst worden om de bewerking op het andere blad te doen plaatsvinden, er mag alleen wat gebeuren als er een x getypt wordt. Dat is een voorwaarde, dus je moet een IF...... END IF invoegen met op de plaats van de puntjes die voorwaarde. Als ik dan ook nog zeg dat de cel waarin je dat typt als de target wordt aangemerkt, dan zou het moeten lukken.
Bedenk dat je veel meer leert met zelf honderden malen iets (en vaak tevergeefs) te proberen en met zelf dingen op te zoeken (de helpfile niet vergeten), dan pasklare antwoorden over te nemen.

fra.

Laatst bewerkt:
dat macro gedoe

dat macro gedoe is niks voor mij,bedankt voor de moeite
:confused:
ga hiervoor wel naar een ander forum toe,want niet iedereen is een wizzkid

Hoi Doe-dit-dan,

Fra denkt een beetje ingewikkeld door dit met een macro te willen oplossen.

Een aantal oplossingen:
B12: =als(Blad1!A12="x";Blad1!B12+13,5;BLad1!B12) (1)
B12: =(Blad1!A12="x")*Blad1!B12 +13,5 (1)
B12: =als(istekst(Blad1!A12);Blad1!B12+13,5;BLad1!B12) (2)
B12: =als(isleeg(Blad1!A12);Blad1!B12:Blad1!B12+13,5) (3)

(1) telt alleen 13,5 op als in A12 een x staat
(2) telt 13,5 op als in A12 een tekst staat (mag x zijn maar v is ook prima)
(3) telt 13,5 op tenzij A12 leeg is (getallen geven nu ook een optelling)

Jeroen

bijna perfect

Hoi jzeedijk,dat is echt wat ik zocht
:thumb::thumb::thumb:

Ps.nu de basis heb kan ik verder puzzelen

Geplaatst door jzeedijk
Fra denkt een beetje ingewikkeld door dit met een macro te willen oplossen. Een aantal oplossingen:
B12: =als(Blad1!A12="x";Blad1!B12+13,5;BLad1!B12) (1)
B12: =(Blad1!A12="x")*Blad1!B12 +13,5 (1)
B12: =als(istekst(Blad1!A12);Blad1!B12+13,5;BLad1!B12) (2)
B12: =als(isleeg(Blad1!A12);Blad1!B12:Blad1!B12+13,5) (3)
(1) telt alleen 13,5 op als in A12 een x staat
(2) telt 13,5 op als in A12 een tekst staat (mag x zijn maar v is ook prima)
(3) telt 13,5 op tenzij A12 leeg is (getallen geven nu ook een optelling)

Jeroen, "doe-dit-dan" schreef het volgende:
Geplaatst door doe-dit-dan
Op blad 1 een rij cellen bijv. A1 tot A12 als daar na een bepaalde tijd een kruisje neer gezet wordt Dan moet er op blad 2 in cel B12 een getal opgeteld worden van 13,5
Redelijkerwijs kan ik hier alleen uit opmaken:
1. dat de voorwaarde of er iets moet gebeuren het plaatsen van een kruisje is in 1 of meer cellen van het bereik A1:A12 op blad1 ;
2. dat, als aan die voorwaarde is voldaan, de waarde in B12 van Blad2 moet opgehoogd worden met 13,5 .
Die 2 voorwaarden gecombineerd, kun je dit probleem alleen zonder vba oplossen door de iteratie op 1 te zetten. Maar omdat ik dat een minder fraaie oplossing vind, bleef alleen een oplossing d.m.v. een macro over.
Los van deze opmerking:
- in je formules is de vetgedrukte tekst overtollig;
- formule (3) doet niet wat jij schrijft dat ze doet (ze telt op als A12 leeg is en niet tenzij A12 leeg is (dat is precies het tegenovergestelde !);
- is het mij nog steeds niet duidelijk welke oplossing "doe-dit-dan" wenst, omdat de verschillende formules tot verschillende resultaten leiden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan