• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

is hierbij VBA in Excel nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rolfbrouwer

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2013
Beste Allemaal,

Ik ben redelijk op de hoogte met excel, maar ik wil nu iets waarbij waarschijnlijk VBA moet worden gebruikt, en daar heb ik (nog) geen kaas van gegeten. Ik wil via 2 dropdown menus het programma laten 'springen' naar de voordaarden die uit het kiezen in het drop dowm menu zijn gekomen. Hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen. Heb even die 'dus in de rug nodig' . Of bestaat er een mogelijkheid dit zonder VBA te doen?
Ik heb een simple voorbeeld bestandje toegevoegd.

Alvast veel dank.

Groet, Rolf

Bijlagen

Rolf,

voldoet dit?

NB: wel macro's toestaan!

Bijlagen

Beste Haije,

Hartelijk dank voor je snelle reactive. In eerste instantie lijkt dit precies op wat ik wil. Ik neem aan dat ik de macro (een sort van ) kan copieren naar mijn originele bestandje?

Rolf,

dat kan, maar dat is niet genoeg.
In het voorbeeldbestand heb ik de volgende bereiken benoemd:
A6 in het hoofdblad heet autonummer
C6 in het hoofdblad heet tabbladnaam
Dat dien je in je originele bestand ook te doen.

Daarna open je de Visual Basic Editor (linker Alt+F11)
Bij het voorbeeldbestand zie je in het linker scherm "Module1"
Deze kun je met ingedrukte linker muisknop kopiëren naar je originele bestand.
Daarna nog een knop toevoegen en die koppelen aan de macro Sub ga_naar()

Haije,

Kun je mij de laatste zin nog even uitleggen: "Daarna nog een knop toevoegen en die koppelen aan de macro Sub ga_naar()" Komt misschien een beetje dom over, maar macro's en VBA is niet echt mijn ding.

|Groet, Rolf

Beste Haije

Helaas krijg ik het niet voor elkaar. Ik krijg steeds een foutmelding bij: "sheets(tabje). select". Daar hapert hij op. Heb je daar een oplossing voor?

Dank alvast

Volgens mij heb je hier juist geen VBA voor nodig. Zet alle data in een tabel en vervolgens kan je met formules of draaitabellen heel eenvoudig de gewenste gegevens ophalen. Het verzamelen van nagenoeg dezelfde gegevens op verschillen tabbladen heeft als groot nadeel dat, als je een "periode" overzicht wil maken, je alles weer bij elkaar moet harken. Of voor dit soort omwegen kiest.:d

Zie blad "Data"

Bijlagen

Rolf,

kopieer dit eens naar je Visual Basic Editor:
Code:
Sub ga_naar()
tabje = [tabbladnaam]
Sheets(tabje).Select
hoeveelregels = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
Do Until Range("A1").Offset(regel) = [autonummer]
If regel > hoeveelregels Then MsgBox "Combinatie van auto en maand bestaat niet": Exit Sub
Range("A1").Offset(regel).Select
regel = regel + 1
Loop
ActiveCell.Offset(1).Select
End Sub

Overigens ben ik het eens met VenA. Je kunt dit ook heel goed op de door VenA getoonde manier doen zonder VBA.

Laatst bewerkt:
Beste Haije en VenA

Dank voor jullie snelle reacties en sorry voor mijn (te) late reactie door omstandigheden.
@ Haije, ik ga dit even copieren en kijken of het werkt.
@ VenA, voor mijn 'echte' bestand is de opzet, zoals in mijn voorbeeldbestand noodzakelijk, dus ik kan daar helaas niets aan wijzigen.

Beide zeer veel dank.

Groet, Rolf

Haije,

Ik heb je voorbeeld gekopieerd naar VB editor, maar blijf de foutmelding houden "sheets(tabje). select".

enig idee?

In mijn onkunde ben ik nu helemaal de weg kwijt. Ik heb dit i.d.d. gelezen, maar wat wordt er bedoeld met hoofdblad, wat is het hoofdblad?

Ondanks alle hulp kom ik er niet uit. Ik zie niet wat er fout zit/wat ik fout doe. M.a.w., ik stop er maar mee. Hartelijk dank voor eenieder die hulp heeft geboden

Groet, Rolf

Als je originele bestand afwijkt van hetgeen je hier als voorbeeld geplaatst hebt dan moet je een gelijkend voorbeeld plaatsen. In de code van Haije staat bv deze
Code:
tabje = [tabbladnaam]

Waarin [tabbladnaam] een gedefinieerde naam is die verwijst naar de maand. Met <Ctrl> + <F3> kom je in namenbeheer en kan je zien waar dit naar verwijst.

Beste VenA

Heel veel dank dat je dit toch weer oppakt voor me. Diep in mijn hart kan ik het ook niet laten liggen. Mijn voorbeeld komt heel dicht bij mijn originele bestand. Toch blijf ik dezelfe foutmelding krijgen. Met <Ctrl> + <F3> heb ik e.e.a. nagekeken en het schijnt te kloppen. Moet ik bij het 'drop down menu' ook die naam definieren. b.v. het rijtje "auto 1 2 3 en 4"? Is dat alleen voldoende of moet er een kopje boven met b.v. 'auto' en moet dat dan ook worden meegenomen in de naamgeving? Hoop dat je het nog een beetje snapt.

Rolf

Volgens mij is er nog nooit rook uit een Pc gekomen door zelf wat te proberen in excel.:d

Ik heb al een hele schoonsteen op m'n laptop moeten bouwen met alles wat ik heb geprobeerd :evil: Kom er gewoonweg niet uit door m'n onkunde. Denk dat iedereen ooit zo eens is begonnen.

Ik heb nog nooit een laptop met een schoorsteen gezien heb je een plaatje van je bouwsel:d

In het voorbeeldje van Haije wordt met autonummer verwezen naar A6 in blad "hoofdmenu". Je kan deze
Code:
Do Until Range("A1").Offset(regel) = [autonummer]

ook aanpassen in
Code:
Do Until Range("A1").Offset(regel) = Sheets("hoofdmenu").Range("A6").Value

Hoi VenA

Heel veel dank voor wederom een opmerking van je. Het werkt niet. Ik blijf dezelde foutmelding krijgen m.b.t. "tabje" De eerste keer als ik excel opstart die ie het bijna (nog niet helemaal zoals is wil, maar gaat ie wel naar de maand), daarna blijf ik de foutmelding krijgen.
Heb overigens de schoorsteen maar afgebouwd :rolleyes: zit nu buiten de buren te vervelen met de rook.

helaas kan ik geen PB plaatsen zodat we misschien samen tot een oplossing kunnen komen, c.q. de fout kunnen vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan