Ja/nee query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smartguy

Meubilair
Lid geworden
13 jul 2001
Ik heb ja/nee velden in een tabel staan. Stel, ik wil een query van zo'n veld, dit veld zullen we toepasselijk even Pepernoten noemen.

Nu wil ik dat de query berekent hoeveel velden 'aangevinkt' zijn om zo een totaalbeeld van het aantal pepernoten te geven. Als ik dit nu probeer dan telt de query gewoon net zoveel pepernoten als er records zijn. Deze records zijn echter zowel aangevinkt als niet uitgevinkt.

Dus als er 20 records zijn waarvan onder het veld 'pepernoten' 15 pepernoten zijn aangevinkt en 5 pepernoten zijn uitgevinkt wil ik uit de query kunnen aflezen dat er 15 pepernoten in gebruik zijn en niet gewoon dat er bij alle 20 records een ja/nee vak staat niet afhankelijk van het feit dat deze aan- of uitgevinkt staan.

Wie weet hoe ik dit doe?

hoe zit je tabel in elkaar?

Voor naam: Zwarte
Achter naam: Piet
Pepernoten ja: X
Pepernoten nee: *niks*

ik snap niet hoe hij in elkaar zit. Kan je niet gewoon een kolom pepernoten noemen en een 'J' neerzetten voor Ja en een 'N' voor nee? en iets met

Select Count(Pepernoten ja)
FROM tabelnaam
WHERE Pepernoten ja = 'X'

dan telt hij alleen waar pepernoten ja is ingevuld...

==============================================
Of dit...

dat kolom pepernoten zo is: (van onder naar boven) j,n,j,j,j,j,n,n,j,n
Het staat dus nu naast elkaar omdat het lastig is om een tabel te maken hier ;)

en dan de query:

Select Count(Pepernoten)
FROM tabelnaam
WHERE Pepernoten = 'j'

Laatst bewerkt:
Je moet dan werken met “-1” en” 0” als voorwaarde bij het ja/nee vak.
Je kan dan met een dcount werken dan moet het lukken
paul

Neem in je querie een uniek veld op ( vaak ID = autonummering). Zet de Querie op totalen (Sigma teken). Neem nu het ja/nee veld op in de querie en vermeldt bij criteria =ja. Vink "weergeven" van dit veld uit. Vermeldt nu achter totalen van het unieke veld (voor het gemak ID), waar standaard "group by" wordt ingevuld -> Aantal. Het resultaat is dan wat jij wilt. Suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan