• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Jaarplanner op weekbasis

Status
Niet open voor verdere reacties.

Edgar82

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2010
hallo allemaal,

ik heb bezig met het maken van een projectoverzicht voor meerdere werknemers. Ik wil in een blik duidelijk maken wie in welke week bezet is, met welk project en of er nog weken zijn dat iemand nog een project kan gebruiken.

In mijn eerste opzet had ik deze formule verzonnen
=ALS(EN(startweek project <=huidige week; huidige week <=eindweek project);1;"")
Dit werkte goed....zodra er een 1 was werd het vakje met voorwaardelijke opmaak blauw en je kreeg een mooi balkje voor de weken dat dit project liep.

Ik liep echter tegen het volgende aan. Zodra je van bijvoorbeeld 2009 naar 2010 ging werkte het niet meer omdat er geen check op het startjaar was. Ik kom niet uit de overgang van hoge naar lage weeknummers.

Voorlopig werk ik dus maar met een apart sheet per jaar, maar sommige projecten lopen heel lang of net over het jaar heen dus zou het mooier zijn als het in een sheet kon. Ik hoop dat iemand me kan helpen. :thumb:

alvast bedankt

Bijlagen

Edgar,

Bijgaand vind je een planning voor exposities: vertrouwelijke gegevens heb ik gewist. Hierbij werk ik met begin- en einddata. Weeknummers worden berekend in rij 2, rij 3 begint met de eerste datum en rekent steeds zeven dagen vooruit. Rij 3 wordt verborgen en ook de gepasseerde data worden verborgen.

Kijk maar eens of je hiet iets mee kunt.

Bijlagen

Beste Geep

Beste Geep,

ik heb even gekeken en even mijn bestand een paar weken naar het verleden aangepast, om te kijken of je formule dan ook werkt. Ik ben bang dat als ik dus naar 2009 week 50 kijk dat hij dan nog niet werkt.

Bijlagen

Edgar,

Bijgaand vind je een planning voor exposities: vertrouwelijke gegevens heb ik gewist. Hierbij werk ik met begin- en einddata. Weeknummers worden berekend in rij 2, rij 3 begint met de eerste datum en rekent steeds zeven dagen vooruit. Rij 3 wordt verborgen en ook de gepasseerde data worden verborgen.

Kijk maar eens of je hiet iets mee kunt.

Dit werkt prima volgens mij :), hoef ik alleen maar met begin en einddata te gaan werken. De 'isleeg' lijkt mij een beetje overbodig, maar misschien dat jij die wel nodig had. Hij kan geen kwaad igv.

nogmaals bedankt!

De 'isleeg' lijkt mij een beetje overbodig, maar misschien dat jij die wel nodig had.
Helemaal eens. Is er ooit eens in gekomen, om nu niet meer bekende reden.;)

vervolg vraag koppelen van projecten aan jaarplanning

Gister ben ik hier prima geholpen met een mooi excelsheet, nu wil ik nog een stap verder gaan.

Naast het sheet met de jaarplanning is er een groot 'werknemer' sheet waar alle informatie van de verschillende werknemers in staat. Nu wil ik de startdatum einddatum en titel van het project in het 'Projectoverzicht' koppelen aan het overzichtsheet. Maar daar kom ik het probleem tegen dat niet alle werknemers evenveel projecten hebben en dat de hoeveelheid werknemers vrij flexibel is.

Hoe koppel ik deze cellen aan elkaar? Ik heb vertikaal zoeken geprobeerd (op bijvoorbeeld personeelsnummer) maar de cellen verspringen zo onregelmatig dat ik bang ben dat als er regels worden toegevoegd leken straks de formule niet meer snappen :).

Ik hoop dat jullie me weer verder kunnen helpen. Alvast bedankt

Bijlagen

Project 1 ingevuld. De rest mag je zelf doen.

wat een inventieve oplossing! Een dubbele zoekterm bij vert.zoeken goed plan! Als je geen tijd hebt hoef je niet verder te lezen. De rest is alleen om het ook te begrijpen

Je gebruikt deze formule om de naam en het projectnummer te vinden.

=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($A3&C$1;overzicht;3;0));"";VERT.ZOEKEN($A3&C$1;overzicht;3;0))

Het alsof hij twee keer dezelfde zoekactie uitvoert. Waarom kan dat niet zo:
-vert.zoeken($A3&C$1;overzicht;3;0)

en ook nog een vraagje over een formule in de eerste versie die je mij stuurde:
.

=INTEGER((VANDAAG()-DATUM(JAAR(VANDAAG()+4-WEEKDAG(VANDAAG()+6));1;5)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG()+4-WEEKDAG(VANDAAG()+6));1;3)))/7)+1

deze gebruik je om het weeknummer van vandaag te bepalen, maar ik kan er geen touw aan vastknopen. Ik weet alleen dat het te maken heeft met het juiste weeknummer voor het Europese systeem

Kan je ook uitleggen wat deze forumule voor de voorwaardelijke opmaak doet?
=EN(JAAR(VANDAAG())=JAAR(AH$4);AH$3=$E$4)

en deze voor het bepalen van de weeknummers
=INTEGER((AH4-DATUM(JAAR(AH4+4-WEEKDAG(AH4+6));1;5)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(AH4+4-WEEKDAG(AH4+6));1;3)))/7)+1

ok nu heb ik ze wel allemaal gehad... Ik zie wel wat ze doen, maar ik begrijp niet hoe ze werken. Dat irriteert me :)

alvast bedankt voor de moeite!

=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($A3&C$1;overzicht;3;0));"";VERT.ZOEKEN($A3&C$1;overzicht;3;0))

Het alsof hij twee keer dezelfde zoekactie uitvoert. Waarom kan dat niet zo:
-vert.zoeken($A3&C$1;overzicht;3;0)
Het eerste deel zorgt ervoor dat je hem kunt doortrekken, ook als er nog geen namen zijn ingevuld. Hiemee voorkom je een n/b.

=INTEGER((VANDAAG()-DATUM(JAAR(VANDAAG()+4-WEEKDAG(VANDAAG()+6));1;5)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG()+4-WEEKDAG(VANDAAG()+6));1;3)))/7)+1 deze gebruik je om het weeknummer van vandaag te bepalen, maar ik kan er geen touw aan vastknopen. Ik weet alleen dat het te maken heeft met het juiste weeknummer voor het Europese systeem
Ik heb het touw al eerder losgelaten, maar pas hem gewoon toe.

Kan je ook uitleggen wat deze forumule voor de voorwaardelijke opmaak doet? =EN(JAAR(VANDAAG())=JAAR(AH$4);AH$3=$E$4
Deze markeert het weeknummer van deze week, week 8. Maar dan wel week 8 van dit jaar en niet van de volgende jaren in de planning.

en deze voor het bepalen van de weeknummers
=INTEGER((AH4-DATUM(JAAR(AH4+4-WEEKDAG(AH4+6));1;5)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(AH4+4-WEEKDAG(AH4+6));1;3)))/7)+1
Dit is ook zo'n voorbeeld van een formule, die iemand heeft gevonden en die ik met graagte gebruik, omdat hij goed werkt

Dat irriteert me :)
Ben ik mee gestopt ;)

alvast bedankt voor de moeite!
Graag gedaan.

Beste RDG1314 of anderen,

na de goede hulp van gister bleek dat het systeem dat er nu is goed werkt, maar dat het precies de verkeerde kant op werkt. Wat gaat gebeuren is dat in het sheet van de werknemer zal worden ingevuld wanneer de projecten beginnen, wanneer ze stoppen en wat de titel is. Deze informatie moet dan 'automatisch' verschijnen in het projectoverzicht. Ik heb geprobeerd de formules van om te draaien, maar helaas is het me nog niet gelukt.

Ik heb ook geprobeerd te werken met Index & vergelijken, maar het lukt me ook niet de juiste matrix geselecteerd te krijgen:evil: (in het echte bestand is de sheet nogal groot omdat er nog veel meer info in staat)

Ik hoop dat iemand me nog een keer kan helpen, alvast bedankt!

Bijlagen

Wat gaat gebeuren is dat in het sheet van de werknemer zal worden ingevuld wanneer de projecten beginnen, wanneer ze stoppen en wat de titel is. Deze informatie moet dan 'automatisch' verschijnen in het projectoverzicht.
Edgar,

Jammer van de bestede tijd dat je dit niet eerder hebt aangegeven. Als die projecten vermeld moeten blijven zoals nu, dus achter alkaar, haak ik af. Als ze onder elkaar kunnen staan, dan denk ik de verbouwing wel aan te kunnen.

Bedankt voor de moeite, hij was niet voor niets.
Ik heb ook heel lang zitten dubben over het omzetten van de projecten in rijen naar kolommen geven van de projecten in kolommen, maar en heb uiteindelijk wel een oplossing gevonden.

Ik heb uiteindelijk het tapblad met het projectoverzicht per week gekoppeld aan het tapblad waar de werknemergegevens instonden (maw. alles staat er nu twee keer in).

Nu leest hij in het overzicht op weekbasis de info uit met een geneste ALS formule. Hij geeft dan per project het corresponderende cijfer. Zo heb je toch een overzicht wanneer
elk project begint en wanneer het ophoud, maar dan in een regel.

hier heb ik hem even gekopieerd en uitgelegd voor de volledigheid:
=ALS(EN(startdatum project 1<=weeknummer;einddatum project 1>=weeknummer);1;ALS(EN($G6<=FM$4;$H6>=FM$4);2;ALS(EN($K6<=FM$4;$L6>=FM$4);3;ALS(EN($O6<=FM$4;$P6>=FM$4);4;ALS(EN($S6<=FM$4;$T6>=FM$4);5;"")))))

Nu loop ik er alleen tegenaan dat je in excel 2002 maar maximaal 3 voorwaardelijke opmaken kan selecteren.

Nu kom ik weer bij jou opmerking over verspilde tijd.

Omdat jou oplossing zoveel eleganter is heb ik mijn manager kunnen overtuigen van het gebruik van jou oplossing! Twee dagen werk van mij voor niks :shocked: maar nu wel een mooi overzicht!

Ik zal proberen hier terug te komen om de hulp die ik heb gehad terug te kunnen geven aan anderen.

Nu loop ik er alleen tegenaan dat je in excel 2002 maar maximaal 3 voorwaardelijke opmaken kan selecteren.
Klopt, dit geldt t/m 2003. In 2007 schijnt meer mogelijk te zijn.

Nu kom ik weer bij jou opmerking over verspilde tijd. Omdat jou oplossing zoveel eleganter is heb ik mijn manager kunnen overtuigen van het gebruik van jou oplossing! Twee dagen werk van mij voor niks :shocked: maar nu wel een mooi overzicht!
Je ziet nog wel eens dat een vraag wordt gesteld, die na een antwoord volledig wordt omgedraaid, zodat er een nieuwe vraag ontstaat. Je uitleg is helder en mijn opmerking was ook niet dat ik het nutteloos vond, want het heeft me ook weer wat geleerd, dus het mes sneed aan twee kanten.

Klopt, dit geldt t/m 2003. In 2007 schijnt meer mogelijk te zijn.

Je ziet nog wel eens dat een vraag wordt gesteld, die na een antwoord volledig wordt omgedraaid, zodat er een nieuwe vraag ontstaat. Je uitleg is helder en mijn opmerking was ook niet dat ik het nutteloos vond, want het heeft me ook weer wat geleerd, dus het mes sneed aan twee kanten.

Ik had mijn vraag wel duidelijker kunnen formuleren zodat je gelijk wist welke kant het op ging.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan