JavaScript

• Onderwerp starter Onderwerp starter hels
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hels

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2005
HALLO helpers,

Bij het zoeken naar oplossingen kwam ik de volgende tekst tegen:
JavaScript is niet ingeschakeld
Wat is dit voor programma?
Heeft het iets met ActiveX of zo te maken?
Hoe moet ik dit inschakelen?
Wat heeft Netscape Navigator er mee te maken.
Ik snap er niets meer van.
Graag hulp aan een 70+
Alvast bedankt,

Groet

hels:mad:

JAVA-script wordt gebruikt voor het correct weergeven van web-pagina's en moet normaal ingeschakeld zijn in de browser. Hoe je dit juist doet, hang af van de gebruikte browser Als ik me niet vergis gebruik jij netscape, en hiermee kan ik niet direct helpen (ik gebruik Mozilla Firefox). In Mozilla schakel je Java-script in via "Tools", "Options" "Content". Ik werk met een Engelse versie, maar misschien geeft het je reeds een leidraad, of, nog beter, kan een Netscape-gebruiker je de juiste locatie geven.

Jan

Ik heb even Netscape geinstalleerd (Engelse versie 8.1.2) en zie het op de volgende plaats:

In het menu "Tools" klikken op "Options"
Dan krijg je een venstertje met in de tweede kolom onder "Security and Privacy" een optie "Site Controls", klik daarop.
Nu staat er rechts, onder de kop "Web Features", iets dat heet "Enable JavaScript". In het vierkantje daarvoor moet een vinkje (groen v-tje) staan, zo niet, klik dan op het vierkantje.
Nu op de knop "OK" drukken en dan zou het goed moeten zijn.
Als je een anderstalige of eerdere versie hebt, dan kan het ergens anders zitten.
Kijk onder het menu "Help" in "About Netscape Browser" (of "Over...") en vertel ons het versienummer als het niet werkt.

Succes,

Jelle

java script

Hallo Jan en Jelle,
Bedankt voor de vlotte reacties.
Mijn computer is een Fujitsu-Siemens, Scaleo J, 346 systeem, Windows XP Home,
met ADSL.
Ik weet niet welke browser ik gebruik, of bedoel je Microsoft explorer 6?
Wat bedoel je met: ik gebruik netscape? (en hoe dan te installeren?).
Bestaat er naast Mozilla Firefox nog een ander systeem?
Hoe kom ik erachter?
Wat een vragen!
Graag een antwoord aan een leek.
Bij voorbaat dank.
Groet,
hels:(

java-script

Hallo Jelle,
Mijn laatste vraag slaat nergens op,SORRY
Ik heb netscape browser geinstalleerd
Engelse versie 8.1.2.
Je instructies opgevolgd.
Deze versie is based on firefox
Mijn vraag is nog, hoe kan ik controleren of javascript al dan niet is
ingeschakeld?
Alvast bedankt!
Groet,
hels:thumb: :thumb:

In dat geval kun je de stappen volgen die ik hierboven heb genoemd en kijken of dat vinkje wel of niet aanstaat.
Je vraag sloeg wel ergens op hoor, want je kunt als browser verschillende programma's gebruiken: Microsoft Internet Explorer, Netscape, Opera, Mozilla Firefox, Safari, ...
Kijk eens of je het vinkje vindt, of dat je het misschien via Internet Explorer wilt doen.

java script

Hallo jpa,

Alvorens te reageren het volgende.
Bij het openen van een programma verschijnt een afbeelding met tekst:
loading Netscape met lopende groene blokjes
en verdwijnt dan
\dat is toch niet gevaarlijk?
De desbetreffnde punten herhaald.
Er staat bij enable javascript inderdaad een groen v-tje.
Dan moet het dus inorde zijn!
Onderaan is een keuze mogelijkheid Firefox of internet explorer?
Zou ik voor internet explorer kiezen of het zo laten?
Het heeft toch geen invloed op het computer gebeuren?
Alweer vragen.
Alvast bedankt

hels:rolleyes:

Dat klinkt allemaal ok, groene blokjes, vinkje, firefox.
Zou verder geen invloed moeten hebben. Blijft je probleem? Eventueel kun je dan kijken wat er gebeurt als je de Rendering Engine verandert van firefox naar Internet Explorer.

Overigens heb je waarschijnlijk ook gewoon Internet Explorer op je computer staan, geeft ie daar het zelfde probleem?

Hallo jpa,
\bedankt voor je positieve antwoord!
Is de rol van een willekeurige browser, je noemt er 5, zo belangrijk?
Firefox klinkt zeer apart.
Heeft Firefox nog voordelen?
Groet,
hels

Browsers

Nou, hier komt misschien een ingewikkeld antwoord. Het World Wide Web bestaat eigenlijk uit heel veel bestanden en programmaatjes. Er zijn wereldwijd afspraken gemaakt hoe die bestanden in elkaar gezet moeten worden, en hoe ze dan voor de gebruiker zichtbaar gemaakt moeten worden. Op die basis van afspraken zijn browsers gemaakt, die de bestanden op een mooie manier laten zien en de bijbehorende programmaatjes voor je uitvoeren.
Die bestanden zijn onder andere HTML pagina's en plaatjes, en de programmaatjes zijn javascript.
Nu blijkt het dat niet alle afspraken allemaal op 1 manier te lezen zijn, en ook dat sommige browsers sommige afspraken niet helemaal goed volgen. Bovendien willen sommige makers van browsers extra dingen, en verzinnen dan zelf alvast nieuwe afspraken zonder dat die afgestemd zijn.
Zo kan het gebeuren dat een webpagina er soms anders, of zelfs verkeerd uit ziet, als ie alleen gemaakt is voor een bepaalde browser, of alleen getest is op een bepaalde browser.
Hetzelfde geldt voor de bijbehorende programmaatjes, javascript, die soms op de ene browser wel werken, op de andere niet, en op de derde browser zelfs ongewenste dingen doen.
Dat laatste kan duiden op een beveiligingslek. Stel dat een browser in plaats van een knopje groen te maken vanuit zo'n programmaatje, een virus installeert op je harde schijf. Dat was vast niet de bedoeling, maar in het verleden bleek dat als een kwaadwillende iets raars in javascript deed, dat er dan iets nog raarders op de computer gebeurde.
Hierom wordt om beveiligingsredenen wel eens gezegd dat je javascript moet uitzetten, om te voorkomen dat er rare dingen gebeuren. Maar sommige websites gaan er van uit dat javascript aan staat, en die kun je niet goed bedienen zonder javascript.

Overigens zit het verschil niet alleen tussen browsers, maar ook tussen verschillende versies van een browsers. Je kunt je voorstellen dat de eerste Internet Explorer nog niet zo veel kon, vergeleken met de laaste, simpelweg omdat er toen nog geen javascript was en ook andere afspraken over HTML nog niet bestonden.

Overigens hebben sommige browsers ook de mogelijkheid om te doen alsof ze een ander type browser zijn, dat zag jij bij je "rendering engine", waarbij Netscape kan doen alsof ie Firefox of Internet Explorer is.

Om een paar browsers te noemen:
Internet Explorer - Wordt gratis geleverd met Microsoft Windows
Safari - Wordt gratis geleverd met Apple Mac OSX (zoals mijn computer)
Mozilla Firefox - wordt vrij veel gebruikt in plaats van Internet Explorer, o.a. om beveiligingsredenen, draait zowel op mac, als linux en windows
Opera - Ook zo'n alternatief
Netscape - was vroeger een van de eersten, maar wordt steeds minder gebruikt
Lynx - een tekstgebaseerde browser, laat geen plaatjes zien

en zo zijn er nog vele.

Verschillen? Als het goed is bij het tonen van de webpagina's heel weinig, maar dat blijkt dus in praktijk wel anders. Verder kunnen sommige browsers meer, zoals meerdere pagina's in tabbladen bekijken, of beter printen, of hebben ze gelijk een nieuwslezer en mailprogramma ingebakken, of kunnen ze heel goed dingen voor je downloaden, of ze zijn erg vatbaar voof spyware of op een andere manier minder veilig.

Omdat Internet Explorer (I.E.) van Microsoft erg veel gebruikt wordt, werken de meeste websites erg goed met deze browser aangezien die websites met IE getest zijn.
Zelf werk ik liever met Mozilla of Opera, en alleen als blijkt dat een website dan echt niet werkt probeer ik Safari of start ik een andere computer op om IE te draaien.

Tot zover wat achtergrondinfo. Je snap nu hopelijk waarom je javascript uit en aan kan schakelen en waarom de keuze van browsers wel consequenties kan hebben voor je plezier op het Web.

Jelle

Laatst bewerkt:
Hallo Jelle,

Bedankt voor je uitvoerige informatie!
Ik heb nu kennerlijk Firefox.
Maar het is vreemd, dat er steeds op het scherm bij verandering van een ander programma
de tekst verschijnt "loading netscape browser"
Hoe kan dat nu?
Kan ik eventueel weer terug naar internet explorer 6?
Die geeft de meeste resultaten, of niet?
Bij een eventuele
overgang naar VISTA moet explorer 7 worden geinstalleerd.
Of is dit maar een mogelijkheid?
Alvast bedankt,
Groet,

hels:shocked:

Hallo, Hels

Als je overschakelt naar Vista kun je, net zoals in XP, zelf kiezen welke browser je gebruikt. Jelle heeft het vroeger reeds gezegd, door de grote verspreidheid van IE6 (7) werken de meeste websites zeer goed met deze browser. Het grote nadeel is echter dat deze browsers ook het gevoeligst ijn voor spyware en virussen, want de lui die dergelijke prg's schrijven mikken natuurlijk op de grote massa,dus ... IE.

Ikzel werk (maar dat heb ik reeds gemeld) probleemloos met de Mozilla Firefox, en deze browser is nu "volwassen". Je kunt hem later ook zonder problemen gebruiken in Vista.

Maar voor wat ik van Vista gelezen heb, daar zou ik voorlopig nog afblijven, staat nog in zijn kinderschoentjes blijkbaar.

Jan

Hallo Jan,

Bedankt voor je e-mail.
Is mijn Firefox gelijk aan Mozilla Firefox?
En waar kan ik dit terugvinden?
Wat heeft Netscape er dan mee te maken?
Helaas nog 3 vragen.
Groet,

hels

Hallo Jelle,

Bedankt voor alle informatie!
Tot slot heb ik nog een vraagje.
Speelt bij een browser het IP nr een rol?
Wat is een IPnr. en waar kan ik dit vinden?
Alsnog bedankt.
Groet,

hels

Uw Firefox is dezelfde als %ozilla Firefox, vroeger heette het geheel (email-client en browser) Mozilla, dan hebben de makers besloten een afzonderlijke browser te maken, en deze Firefox te noemen. De e-mail-clmienst (hierme kan je je e-mails lezen) heet Thunderbird.

Wat het IP-adres betreft, dit is zeer bleangrijk voor de browser want dat kun je vergelijken met je adres, aan de hand van het IP-adres kunnen andere PC's (of je internet-provider) je terugvinden. Het IP-adres wijzigt ook normaal iedere keer dat je opnieuw aanlogt. Je vindt het terug in configuratiescherm -> netwerkverbindingen - > (naam van het netwerk) -> dubbelklikken op het netwerk ->Support.

Je kunt het ook terugvinden via Run -> IPconfig, dich da's in feite moeilijker, ook al lijkt het simpelder.

Jan

Laatst bewerkt:
Speelt bij een browser het IP nr een rol?
Wat is een IPnr. en waar kan ik dit vinden?

Het ip-nummer is het adres waarmee andere computers jouw computer kunnen vinden, zonder ip-nummers werkt het netwerk niet goed. Dus ja, het is van belang voor de browser, want zonder netwerk doet ie het niet, maar nee, niet voor jou als het goed is. Om wat van IP nummers te snappen, moet je aardig wat van netwerken weten, en ik hoop voor jou dat dat niet nodig is, tenzij je daar je hobby van wilt maken. In principe regelt je computer de ip-nummers voor je.

Mocht je je ip adres willen weten: op deze site staat ie bovenaan, dit is je ip adres zoals computer van buiten het zien, het kan zijn dat je intern (op je thuis netwerk) weer een ander adres hebt (vergelijk verschillende telefoonnummers voor interne lijnen en buitenlijnen).

Jelle

Laatst bewerkt:
Hallo Jan en Jelle,

Bedankt voor jullie afzonderlijke mails.
Tijdens het zoeken naar mijn ip-adres kwam ik een snelheidgegeven tegen.
Snelheid 400 Mbps.
Volgens mijn Kpn internetplusbellen GO abonnement is mijn
downstream 1.5 Mb/s en
upstream 256Kb/s.
Al hoewel dit onderwerp niets met java heeft te maken, ben ik toch nieuwsgierig
geworden.
Mijn netwerk geeft dus snelheid 400 Mbps staan, maar kpn geeft heel
andere getallen/gegevens.
Hoe zit dit dus in elkaar?
Alvast bedankt.
Groet,

hels

Optie 1:
Het is dan waarschijnlijk 400 megaBytes per seconde, en 1500 megbits per seconde.
Als het goed is is een hoofdletter B voor bytes, en een kleine leter b voor bits.
Een Byte heeft 8 bits, dat zou betekenen dat je met 1500 mbs 187 MBs zou halen.
Nou kan het best zijn dat je meer snelheid hebt dan KPN belooft, blijkbaar 3 keer zoveel...

Optie 2:
Het is echt 400 mbps, dat betekent dat je of een slechte lijn hebt (misschien ver weg van de centrale), of dat er op het moment dat het gemeten werd, jij of iemand anders ook van alles aan het downloaden was, waardoor je niet de volle bandbreedte kreeg.

Meer info vind je in het adsl forum...

Hallo Zwozweda,

Na voorgaande reacties ben ik overgestapt naar Netscape.
Deze browser geeft problemen.
Bij het willen openen van een programma, wordt door Netscape steeds doorverbonden
naar Startpagina
Met mijn e-mails heb ik ook problemen.
Wil je me a.u.b. aangeven (welke handelingen ik moet klikken) om Internet Explorer 6
weer als mijn browser in de computer te installeren?
Bij voorbaat vriendelijk dank.
Groet,

hels

Hallo Zwozwedra (nu goed gechreven)
Hallo Jan,
Hallo Jelle,

Allereerst bedankt voor jullie uitgebreide informatie!
Na problemen wil ik graag terugkeren naar Internet Explorer 6.
Hoe moet ik deze browser weer inbrengen, onder verval van Netscape?
Graag een stapsgewijze informatie voor een amateur van 65+.
Bij voorbaat vriendelijk dank!
Met een groet van

hels

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan