Kan D schijf niet formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

leplomp

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2011
Ik heb windows geinstalleerd op de D schijf en toen ik hem opnieuw opstarte is de D schijf veranderd in de C schijf. Dus nu is mijn C schijf 10 gb en mn d schijf 288 maar ik wil mijin d schijf formatteren. Als ik rechtermuisknop formatteren klik dan krijg ik een melding.
''kan het formatteren niet voltooien''.

Kan iemand mij helpen? ik heb ook al cmd geprobeerd.

update:
De situatie is nu zo:

Ik heb windows op de schijf van 288 gb gezet en de schijf van 10 gb geformateerd.
De RECOVERY (C van 10 gb is nu leeg.
De Lokaal Station (D van 288 gb daar staat nu windows op en hij heeft 233 gb van de 288 beschikbaar. Ik wil van de D schijf alles af en opnieuw windows installeren. Ik heb alles geprobeerd maar ik kom gewoon niet verder.

Heeft iemand nog een idee wat ik kan proberen?

Laatst bewerkt:
Welkom bij de Helpmij!

Gewoon de Windows CD erin en starten vanaf schijf. Dan kan je alles formatteren wat los en vast zit.

Tip : om hetzelfde probleem te voorkomen :
zit er meer dan 1 (fysieke) schijf in je machine, trek dan even het voedingsstekkertje los van de schijf waarop Windows niet moet komen. Op deze wijze dwing je Windows zichzelf te installeren op de schijf die wel aamgesloten is. Na installatie van Windows stekkertje weer inpluggen.

Laatst bewerkt:
mijn idee was juist dat ik windows op de schijf van 10 gb hou en dat ik dan c voor de rest heb en dat ik die dan om de zoveel tijd kan formatteren zonder dat ik windows opnieuw hoef te installeren

Welkom op Helpmij.nl:thumb:

Kan je aangeven om welke versie het gaat van Windows?
Dit omdat je probleem meer te maken heeft met installatie ervan als met hardwarematig iets van je HD.
Topic kan in dan verplaatsen naar juiste sectie.

Gr,
Frank Wannnet
Sectiemoderator Hardware.

Onduidelijke vraag, maar omdat je het erover hebt dat D: C: vermoed ik dat Windows Vista of Windows 7 is.
Ik neem dus aan dat het ok is dat Windows op die 10 GB schijf blijft staan, maar dat je de 288 GB partitie wilt formatteren?
Indien ja, kijk in Schijfbeheer of op de D: schijf (dus die van 288 GB) een (deel van) het wisselbestand staat. Indien ja, dan zul je ervoor moeten zorgen dat het wisselbestand alleen op de C: schijf blijft staan, dus dat Windows niet (ook) een deel op de D: schijf staat.
Dat kun je regelen in Start -> Zoeken en uitvoeren -> sysdm.cpl -> tabblad Geavanceerd -> knop Instellingen in het Prestaties deel -> tabblad Geavanceerd -> knop Wijzigen (o.i.d.) m.b.t. het virtueel geheugen / wisselbestand.

Tijs.

Het gaat om windows vista, Ik heb geprobeerd met de WIndows CD erin maar het enigste wat ik daarmee kan is nog een windows erop installeren. Dat wil ik niet. Zijn er andere manieren om gewoon alles van je schijven af te halen?

Topic verplaatst van Hardware/Harddisks---->Vista.

Succes met je vraag.

Indien ja, kijk in Schijfbeheer of op de D: schijf (dus die van 288 GB) een (deel van) het wisselbestand staat. Indien ja, dan zul je ervoor moeten zorgen dat het wisselbestand alleen op de C: schijf blijft staan, dus dat Windows niet (ook) een deel op de D: schijf staat.
Dat kun je regelen in Start -> Zoeken en uitvoeren -> sysdm.cpl -> tabblad Geavanceerd -> knop Instellingen in het Prestaties deel -> tabblad Geavanceerd -> knop Wijzigen (o.i.d.) m.b.t. het virtueel geheugen / wisselbestand.

Lijkt me duidelijk genoeg, toch?

Tijs.

Sorry dat had ik nog niet gezien. Ik heb daar gekeken en er staat: C: (RECOVERY) beheerd door systeeem

D: Geen

Dus dat betekent dat heel windows op de C staat toch? Dus dan zou D leeg moeten kunnen? Mn vorige versie van windows staat nu nog wel op die D schijf is dat het probleem misschien?

Kijk nog eens precies wat ik schreef: Kijk in Schijfbeheer of de D: schijf nu ook voor wat anders wordt gebruikt. Corrigeer dat dat dan. Daarna kun je in Schijfbeheer de D: schijf formatteren.
Dat je vorige Windows op die partitie staat doet daar niets aan af.

Tijs.

Sorry maar ik weet niet waar ik kan zien waardoor het word gebruikt? Je schrijft het wel duidelijk maar ik weet niet waar ik dat moet zien. Kan je me uitleggen waar dat staat?

C: is de recovery partitie
D: is de systeempartitie, en die kun je vanuit windows niet formateren.

Maar ik weet zeker dat ik hem ooit eerder heb geformatteerd. Ik weet niet meer hoe ik dat deed maar toen lukte het. Ook als ik nu opstart word er in een zwart scherm gevraagd met welke versie ik wil openen. windows vista of windows vista. Als ik de bovenste doe werkt het en de onderste geeft een fout en krijg ik niet open.

Oke ik ben hopelijk iets verder. De situatie is nu zo:

Ik heb windows op de schijf van 288 gb gezet en de schijf van 10 gb geformateerd.
De RECOVERY (C:) van 10 gb is nu leeg.
De Lokaal Station (D:) van 288 gb daar staat nu windows op en hij heeft 233 gb van de 288 beschikbaar. Ik wil van de D schijf alles af en opnieuw windows installeren. Ik heb alles geprobeerd maar ik kom gewoon niet verder.

Heeft iemand nog een idee wat ik kan proberen?

Bedoel je met recovery schijven een schijf van mn documenten? Dat hoef ik niet ik heb alleen muziek wat ik wil bewaren dat heb ik op mn mobiel gezet.

leplomp, voor mij is het een raadsel hoe jij de recovery partitie hebt kunnen formateren zonder eerst een windows recovery schijfje te maken. Normaal is de recovery partitie verborgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan