Kan geen herstelpunt meer maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renske54

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2008
Berichten
25
Hallo allemaal !

Ik heb een 64 bits desktopcomputer met Windows 7.

Ik kan geen herstelpunten maken. Ik krijg de melding 'Herstelpunt niet te maken door timeout bij maken schaduwkopie (0x81000101)'.

Hoe los ik dat op ?

Alvast bedankt !

Hartelijke groet,
Renske
 
Hallo,

64 bit of 32 bit maakt geen verschil voor dit probleem wat wel van belang kan zijn is de versie os windows 7 dus.

Tja kan van alles zijn heb je genoeg ruimte over om je C schijf ?
 
Er zijn (te)veel mogelijke oorzaken.
Zoek op Google naar 0x81000101
Kijk naar links waar je wat onderzoeken kunt op je eigen systeem.

Zou bijv. deze link kunnen zijn.

Tijs.
 
@minal: Een herstelpunt maken is méér dan het maken van een backup van de registry.
Bovendien is Erunt alleen met aanpassingen te gebruiken in Windows 7 (zie de FAQ)

Het is dus geen goede/volledige oplossing, IMHO.

Tijs.
 
Dank !

Dank jullie wel voor de tips. Ik ga ermee aan de slag.

@photoshopper: ja, op de c-schijf is meer dan genoeg ruimte. De Windows-versie is 7 Home Premium.

Groetjes,

Renske
 
@minal: Een backup van de registry is nooit verkeerd om te hebben.
Echter, de vraag gaat over herstelpunten en bovendien vraagt Erunt aanpassingen in Windows 7 die de topic-starter wellicht (liever) niet doet/kan.

Tijs.
 
@Renske54
Kun je ook een feedback geven hoe het afgelopen is?
Bij het terugkijken van al je vragen valt het me op dat je bijna nooit aangeeft of het voorgestelde advies gelukt is.
Dat is wel zo handig voor medeforummers die hetzelfde probleem hebben en genoegdoening voor diegenen die aan de mogelijke oplossing hebben bijgedragen.
Zo steekt een forum nu eenmaal in elkaar. :D
 
Nog niet gelukt

@Mik Zjegger: Mijn excuses, ik zal dat veranderen.
@ anderen: het is nog niet gelukt om een herstelpunt te maken.
Kan het iets te maken hebben met verwante software op de harddisk, als Comodo ?
 
Deze fout kan optreden als de Shadow Copy-services niet actief zijn. De back-up toepassingen en Systeemherstel afhankelijk zijn van deze diensten.

Doe dit:
Combineer [windowstoets+r] -> typ: services.msc
Scroll naar beneden en dubbelklik op het Microsoft Software Shadow Copy Provider.
In het Opstarttype menu, selecteert u Automatisch.


Vervolgens scroll naar beneden naar de Volume Shadow Copy-service en doe hetzelfde.
Herstart de computer.
 
lukt niet

@dorado: Dank u wel voor de tip. Ik heb gedaan wat u schreef. De puter heeft ca. 10 min. staan rammelen. Via taakbeheer eens gekeken wat hij allemaal aan het doen was. De taak herstelpunt maken verwees naar het proces: explorer.exe. Uiteindelijk kwam de bekende foutmelding weer: time out tijdens het maken van de schaduwkopie (0 x 81 000 101).
 
Denk dat het komt door een corrupt herstelpunt. Door systeemherstel uit te zetten en vervolgens weer aan, worden de bestaande herstelpunten verwijderd.

Doe als volgt:
  1. Ga naar Start>Configuratiescherm>Systeem en Beveiliging>Systeem
  2. Klik in het linkerdeelvenster op Systeembeveiliging
  3. Bevestig indien van toepassing de vraag van het gebruikersaccountbeheer
  4. Schakel het selectievakje naast een schijf uit
  5. Klik op OK
  6. Windows zal nu alle systeemherstelpunten verwijderen. Dit kan even duren, let dus op de activiteit van de harde schijf
  7. Schakel het selectievakje naast een schijf weer in
  8. Klik op OK
  9. Windows zal nu een nieuw herstelpunt aanmaken
 
Niet gelukt

@Dorado: ik zag geen selectievakjes voor de schijven. Maar onder Configureren kon ik wel alle herstelpunten wissen. Dat heb ik gedaan. Hij was er in een oogwenk mee klaar. Daarna heb ik opnieuw geprobeerd een herstelpunt te maken. Na 10 min. intensieve processoractiviteit kwam de bekende foutmelding weer... :confused:
 
Heb je misschien:
  1. pas een upgrade gedaan?
  2. pas nieuwe hardware geïnstalleerd?
  3. Pas geupdated?
  4. Programma('s) geïnstalleerd?
 
Laatst bewerkt:
@dorado:
1. nee, geen upgrade, de pc is geleverd met win 7
2. ook geen nieuwe hardware. Ik plug alleen met enige regelmaat een extern schijfje of usb-stickje in om een backup te maken van bepaalde bestanden
3. update: er komen alleen regelmatig updates voor Windows binnen. Dat binnenhalen kost doorgaans wel vrij veel tijd, meer dan met mijn oude laptopje met Vista. Het duurt soms wel 20 min. Dat vond ik wel raar voor zo'n moderne computer. O ja, en soms updated Firefox zichzelf
4. een tijd geleden heb ik de e-mailclient Zimbra Desktop binnengehaald (maar daar kon ik niets mee, te ingewikkeld) en een week of twee geleden malwarebestrijder Xenu. Maar toen bestond het probleem al. Het enige wat me de voorbije periode nog aan rare dingen is opgevallen, is
- dat tot mijn spijt Spideroak opeens niet meer werkte. Hij kon geen bestanden meer uploaden. Ik had hem nochtans in de firewall vrij baan gegeven.
- toen ik de nieuwe versie van OpenOffice wilde installeren, kon dat niet via een upgrade. Ik moest eerst de oude versie wissen en vervolgens de nieuwe op de computer zetten. Ook dat lag volgens mij niet aan de firewall
- dat Works kuren ging vertonen (daar heb ik ook een vraag over gesteld). Het programma scrollt om de ca. 5 seconden helemaal vanzelf 1 regel naar boven terwijl je aan het werk bent. Stikvervelend.
Computers zijn heerlijke apparaten, zolang ze goed werken... <zucht> :(
 
@Dorado: Malware ?! En dat terwijl ik de computer toch aardig heb beveiligd (dacht ik zelf). Om te beginnen met Panda Cloud Antivirus. Bij elke opstart veegt CC Cleaner de boel schoon. Regelmatig draai ik een extra, grote scan met Panda. En Malwarebytes kon niet meer vinden dan een paar tracking cookies. Ik bezoek geen verdachte sites (nu ja, m.u.v. Nu.nl dan), open geen verdachte mail-bijlagen en gebruik geen sticks e.d. van anderen. Hoe komt die rotzooi dan binnen ? Wat kan ik nog meer doen om de boel schoon te houden ?


Aanvulling: ik heb vandaag nogmaals volledige scans gedraaid met Panda en Malwarebytes. Panda vond 1 cookie (Doubleclick) en dat heeft hij geneutraliseerd. Verder heb ik zo'n beetje alle tests gedraaid van de Iobit Toolbox. Die kwam ook niets raars tegen, ook geen lekken in de beveiliging. Ik zal zometeen nog Registry defrag draaien.
 
Laatst bewerkt:
Volg de onderstaande instructies die je kunnen helpen bij het oplossen van het probleem.

Methode 1:

Probeer de antivirus / firewall uit te schakelen en controleer of het werkt. Schakel opnieuw in na het controleren van de kwestie.

Methode 2:

  • Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ regedit en klik op OK.
  • Klik op de volgende sleutel in het register:
    HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Services \ VolSnap
  • Op het menu Bewerken, wijs Nieuw aan en klik op DWORD-waarde.
  • Type MinDiffAreaFileSize, en druk op Enter.
  • Open het menu Bewerken, klik op Wijzigen.
  • Typ de grootte die u wilt gebruiken voor het opslaggebied voor schaduwkopieën en klik vervolgens op OK.

De MinDiffAreaFileSize registersleutel bepaalt de minimale omvang van het opslaggebied voor schaduwkopieën, de standaardinstelling is 300 MB en de maximale instelling is 3 gigabyte (GB). Voor een nauwkeurige instelling, geef je een waarde die een veelvoud is van 300 MB, anders de eerstvolgende veelvoud van 300 MB zal worden gekozen. Een waarde van 300 is gelijk aan 300 MB, en een waarde van 3.000 is gelijk aan 3 GB.

Shadow kopieën kunnen niet goed functioneren als de waarde van de MinDiffAreaFileSize registersubsleutel groter is dan de maximale grootte van het opslaggebied voor schaduwkopieën. Voordat je de MinDiffAreaFileSize registersubsleutel maakt, zorg ervoor dat de diff gebied bestand is groter dan 300 MB.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan