kan mijn computer sneller opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

lccookie1992

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2010
Berichten
790
Ik vind dat mijn computer nogal lang blijft staan op het gigabyte logo tijdens het booten

Moederboard: GA-890GPA-UD3H
CPU: AMD Athlon II X4
ddr3 kingston 4gb
1gb msi passieve video kaart
HHD/SSD : OCZ Agility 2 40GB
1TB hdd voor opslag

Windows boot vanaf de SSD

Mijn vraag is hoe kan ik er voor zorgen dat mijn computer sneller opstart of is 45sec of is dit de max die ik er uit kan halen?
 
dat vond ik nou ook al :)

ik denk altijd zo van als ie eenmaal aanstaat en het dan gewoon snel doet, vind ik het prima

je bent nou eenmaal niet 10 keer achter elkaar aan het opnieuw opstarten denk ik



het schijnt dat windows 8 wat sneller moet zijn met opstarten
dus misschien zou je daar naar kunnen kijken in de toekomst

je kan misschien via msconfig wat opstart programma.s die niet noodzakelijk zijn uitschakelen
weet alleen niet of dat veel effect heeft
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat je je BIOS wat kan tweaken. Om te beginnen zou ik "display logo" uitzetten, dan kan je alvast zien wat ie aan het doen is. Daarnaast zorg je ervoor dat hij direct opstart van je SSD en niet eerst gaat zoeken naar een bootsector op cd/dvd, floppy, usb enz. Dan kan je misschien je POST nog wat inkorten met bv. een snelle geheugencheck ipv een uitgebreide.
 
Ik sluit mij aan bij hetgeen Bertus, aloew en Schapie1978 schrijven. Met name de bootprioriteit is idd. een leuke om het opstarten wat (aanzienlijk) te versnellen. Als een machine nog is uitgerust met een fdd en / of er zitten USB apparaten aangesloten en je zou een USB opstartmogelijkheid hebben, dan gaat er zinloze tijd verloren als de bootvolgorde fdd, usb, hdd is. Met name de fdd en usb doorzoektijd kan oplopen tot heel veel (nutteloze) secondes.
Je moet alleen even in je hersenpan een aantekeningetje maken dát je de hdd op 1e boot hebt gezet, want bij eventuele hdd failure zal de machine bij een corrupte Windows blijven hangen en nooit meer opstarten. Op zo'n moment moet je je dan wel even realiseren dat de bootvolgorde even veranderd moet worden om opstarten weer mogelijk te maken.

Jij hebt geen virusscanner draaien? Ik vind 45 seconden namelijk razendsnel. Is de machine ook écht helemaal gereed voor commando's na die 45 seconden of staat dan 'slechts' het buroblad op het scherm maar wil bijv. Google nog niet direct starten omdat de machine onder de motorkap nog van alles en nog wat aan het afwerken / opstarten is?
 
Laatst bewerkt:
Heb je in de bios AHCI ingeschakeld, bij mij boot hij een stuk langzamer als ik de bios in de "IDE modus" laat opstarten. AHCI werkt sneller, en versneld je pc ook (nieuwe communicatie 'protocol' met hardeschijven). Je kunt ook proberen om gewoon simpelweg het bios opstart logo uit te schakelen, en dan kun je wel zien waar die op blijft treuzelen...

mr32 :cool:
 
msconfig al gedaan en zodra de computer opstart kan je gelijk je mail cheken of browsen of een liedje draaien

AHCI ingeschakeld zal ik nog ff kijken

het bios logo uit zetten heeft geen effect op de snelheid bij mij maar ik zal ff kijken waar ik vind dat hij lang over doet

alvast bedankt iedereen voor zijn/haar surgesties

p.s zou een bios update ook voor meer snelheid zorgen ?
 
Kun je dan nog even aangeven welke windows versie?Zodat ik hem kan verplaatsen naar juiste sectie.Opstarten heeft meer te maken met je OS i.p.v hardwarematig.
 
natuurlijk kan ik dat doen frankwannet :)

het ging om een windows 7 32bit home premium

p.s ja ik weet het :p 32bit...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan