kan niet opstarten (foutmelding)

• Onderwerp starter Onderwerp starter leo30
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

leo30

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2000
Ik heb een vreemd probleem. Ik kan mijn PC niet meer opstarten
Heb het niet op kunnen lossen met behulp van F toetsen en toetsencombi’s zoals esc. of ctrl/alt/delete. Gaarne advies wat te doen/hoe het komt.
Ik kan mij alleen herinneren dat ik niet op internet kon en toen iets met de LOCK van zonealarm heb gedaan, de dagen daarna had ik echter geen problemen met opstarten.

Als ik mijn PC opstart krijg ik het volgende:

C:\>set blaster
C:\>set SBPI=C:\progra~\creative\audio\dosdrv
C:\>zonealarm logging client (en een hele serie nummers hierachter)
opdracht of bestandsnaam= onjuist
C:\> windows 98
opdracht of bestandsnaam= onjuist
C:\> type,date, time, source, destination, transport
er zijn teveel parameters
C:\> lock (en hier de datum en tijd) kazaamediadesktop (en hier cijfers/letters) N/A
waarschuwing: de opdracht LOCK maakt directe schijftoegang mogelijk voor programma’s die bastandsnamen kunnen beschadigen en/of gegevens kunnen vernietigen wat bestandsverlies op de schijf kan veroorzaken
weet u het zeker J/N
als ik J druk komt er de volgende melding
J: de vergrendelingshandeling is mislukt

Alvast bedankt voor reacties. Ben altijd erg blij met het advies op deze site !

Dit is de ouput van je autoexec.bat bestand, een batch file die automatisch wordt gestart bij het opstarten van je computer. Hier staan blijkbaar foute opdrachtregels in die het opstarten van je pc belemmeren. Ik begrijp uit je verhaal dat je pc niet doorstart naar windows.

Je zegt dat je al met de functietoetsen heb geprobeerd verder te komen , maar heb je oook al met F5 gebrobeerd? Daarmee sla je namelijk autoexec.bat en config.sys over waardoor je die foutmeldingen vermijdt.

Als dit niet werkt zou ik opstarten met een opstartdiskette (als je die niet hebt www.bootdisk.com) en dan met de windows 98 CD-ROM een installatie over de oude heen zetten (programma's en bestanden en instellingen worden wel bewaard, alleen de systeemconfiguratie wordt hersteld en de windows bestanden worden opnieuw gekopieerd.)

Succes!

Laatst bewerkt:
reactie op antwoord

F5 werkt dus niet, zal het proberen met de opstartdiskette. hoop dat dat lukt. alvast bedankt

Wacht nog even...

Dus er gebeurt helemaal niets als je op F5 drukt? Dan staat waarschijnlijk de optie BootKeys = 0 aan in c:\msdos.sys (is alleen-lezen)

Dit kun je oplossen door op te starten met een opstartdiskette en dan msdos.sys readonly kenmerk weg te halen en dan msdos.sys te openen (edit c:\msdos.sys in dos) en die regel BootKeys=0 eruit te halen. Dan weer opslaan en opnieuw readonly maken.

Het readonly kenmerk weghalen en terugzetten kan met de dosopdracht "attrib -r c:\msdos.sys" (weghalen) en "attrib + r c:\msdos.sys" (terugzetten)

Als je nu de pc herstart kun je waarschijnlijk F5 wel gebruiken

Zou het probleem in autoexec.bat zitten kun je ook gewoon in dos autoexec.bat verwijderen, die heeft Windows 98 toch niet nodig om te kunnen functioneren. Vervolgens kun je in windows config.sys ook leegmaken (hetzelfde verhaal).

Succes en als je er niet uit komt zeg je het maar

Laatst bewerkt:
nog niet gelukt

Nou, gisteren van alles geprobeerd. Probleem nog niet opgelost.
F5 lukte later toch wel. Ben helaas thuis mijn kladblaadje vergeten met wat ik allemaal heb geprobeerd. Hij pakt wel de diskette, maar kan daar het probleem niet mee oplossen.
Hij kan niet bij de Windows98 (SE) cd (cd station = F:, maar hij heeft van F: de RAMschijf gemaakt) G: (normaal brander) en H: doen niets. Mijn D en E zijn nog hetzelfde (schijf voor bestanden van mijn dochter en mij). Het lijkt erop alsof hij mijn cdrom (dvdrom) niet kan vinden. Heb ook de volgorde van mijn bootsequence veranderd (cd op eerste plaats) maar dat lukt ook niet. Heb ook enkele commando’s uit de Leesmij van de opstartdiskette geprobeerd, maar het lukt nog steeds niet. Zou het kunnen dat er in mijn syteemkast iets los zit ? Op zich is het geen probleem om Format C: te doen, daar ik al 98 % van mijn C: overgezet heb op D en E met het voornemen om dit te doen (af en toe nodig als je een tiener thuis hebt die vanalles download). Maar ja hoe krijg ik Windows er dan weer op als hij mn cd rom niet kan vinden ? Eventuele verdere info over wat ik heb geprobeerd kan ik pas morgen geven.

Nu de functietoetsen weer werken (F5 etc.) kun je waarschijhnlijk ook op F8 drukken en dan kiezen voor veilige modus. Dan slaat Windows je opstartbestanden zelf over, en kun je vanuit windows zelf vanaf de cdrom een installatie over je huidige heen zetten. Dit is de makkelijkste en beste oplossing denk ik.

Als de cdrom speler het niet doet, ook niet in Windows als je in veilige modus bent opgestart zit er waarschijnlijk inderdaad een kabel los in je systeemkast. Als hi nog wel open gaat als je op het knopje drukt zit de voedingskabel er nog wel in, en moet je alleen de brede (flat) kabel er beter of opnieuw in doen (check ook of hij in je moederbord goed zit).

Laat het me horen

Het is nog niet gelukt, ik kom in ieder geval niet in de veilig modus terecht met F8, ik kom dan in “boot via harde schijf” of “boot via cd rom”, met geen van beiden kom ik verder.
Hij geeft dan ook een heleboel foutmeldingen zoals fout in config.sys, regel 8, himem.sys, regel .. enzovoort.
Hij zegt ook nog zoiets als “device driver not found OEMCD001”, en “no valid cd rom drivers selected” en “windows set up bestanden niet gevonden”, deze meldingen wijzen volgens mij allemaal erop dat de cd rom drive niet te vinden is.
Heb de kast nog niet uit elkaar geschroefd, maar zal dat ook nog even proberen.
Als dat niet gaat lukken breng ik hem maar weg.
Alvast bedankt voor de tips en ik laat de rest van het verhaal nog wel weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan