Kan plotseling geen mail meer verzenden

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolimans

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2000
Outlook 2007 heeft altijd goed gewerkt, maar sinds vandaag kan ik geen email meer verzenden. (Ontvangen werkt nog prima)
Ik krijg de volgende melding:
Systeembeheerder
Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.
De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt: ....recipient rejected 24.132.192.39 is in RBL
UPC zegt dat het aan mijn computer ligt.

Wat is hier het probleem?

Dat 24.132.192.39 ip-adres, is dat jouw ip-adres? (even nakijken door te gaan naar WatIsMijnIp)
Als dat inderdaad jouw eigen ip-adres is, dan zou het betekenen dat vanaf jouw pc er overmatig veel mail/spam wordt verstuurd. Dat kan wijzen op malware óf je adresseert (veel) teveel mensen in je e-mails.

Die RBL is een spamlijst, vandaar dat bovenstaande vraag uiterst relevant is. Kijk hier, en zoek op die pagina naar RBL.

Doe in ieder geval de suggesties uit deze discussiedraad, want je blokkade zal niet opgeheven worden vóórdat je ervoor gezorgd hebt dat er geen overmatige mail danwel spam wordt verstuurd vanaf jouw pc.

Verder is het relevant welke mailservers je gebruikt in je mailaccount(s). Als dat alleen de mailserver van UPC (kijk bij SMTP server-instelling) dan is dat vreemd, maar als je (bijv.) ook mail aflevert via andere mailservers (bijv. die van Hotmail, Gmail etc.) dan sta je waarschijnlijk via die mail-servers op die spam-lijst.

Tijs.

Laatst bewerkt:
dnties, bedankt voor je bericht
Dat is inderdaad mijn ip adres, maar ik verzend geen spam.
Ik begrijp dan ook niet hoe ik op zo'n lijst kan komen staan.
Voor zover ik weet gebruik ik alleen de server van UPC.
Zou het kunnen dat iemand anders mijn computer gebruikt om spam te verzenden?
Hoe kom ik van die lijst af?

Ik heb je al suggesties gedaan: Check je pc op malware (zie link in vorige posting).

Laat ons verder een hele representatieve 'spammeldings-mail' zien, waarbij je geadresseerden en afzenders even 'anoniem' maakt, maar waarbij je maildomeinen wél laat staan (dus, bijv., geadresseerde XXXX@hotmail.com maken, zodat niet bekend is naar wie het gestuurd is, maar wel bekend is op welk mail-domein). Laat ook de ip-adressen staan in die spammeldings-mail.

Verder: Heb je maar 1 e-mail account in je Outlook staan of meerdere? Indien maar 1: Is die van XXXX@upcmail.nl?
Staan er meerdere in mailaccounts in, dan zal je toch bekend moeten maken welke SMTP-servers daarbij zijn ingesteld (die van upc of die van gmail, hotmail, ...)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste Tijs,

Ik heb slechts 1 email account in mijn Outlook staan en dat is inderdaad xxx@upcmail.nl.
Er staat dus ook alleen de smtp server van upc ingesteld.
Op de betreffende computer wordt door een andere gebruiker ook wel via webmail met een hotmail account gemaild.
Verdere gegevens kan ik je vanavond sturen, als ik weer aan de betreffende computer zit.

Ik heb de free version van de anti mallware gedownload en hij vindt verschillende besmettingen. Klopt het dat je moet betalen als je deze wil verwijderen?

Nee, gelukkig niet! Zodra je beide programma's hebt laten scannen en besmettingen hebt verwijderd (maak schermafdrukken zodat je weet wát er verwijderd is), dan kun je mailtje doen naar UPC helpdesk (of bellen) waarin je uitlegt wat er gevonden is en om te vragen of je weer van de spamlijst afgehaald kunt worden en of daar nog verdere acties van jouw kant bij nodig zijn.

Tijs.

Beste Tijs,

Ik heb beide programma's laten scannen en de besmettingen verwijderd.
Toen op advies van UPC op www.spamhaus.org mijn IP ingevoerd en verzocht om verwijdering van de lijst.
Daarna kreeg ik de melding: not listed in the SBL, not in the PBL en not in the XBL.
Ik kon echter nog steeds geen email verzenden.
Als ik nu weer op spamhaus kijk, krijg ik de melding: not in the SBL, echter listed in the PBL en listed in the XBL.
Hoe nu verder?

[...]dan kun je mailtje doen naar UPC helpdesk (of bellen) waarin je uitlegt wat er gevonden is en om te vragen of je weer van de spamlijst afgehaald kunt worden en of daar nog verdere acties van jouw kant bij nodig zijn.

Tijs.

Zie hierboven: Verdere ondersteuning halen bij UPC, want die zullen jouw probleem wel vaker bij de hand hebben gehad en weten wie te contacteren voor de rest van de spam-registraties.

Tijs.

Volgens UPC wordt je na verloop van tijd automatisch van de lijst(en) verwijderd als je computer opgeschoond is. Klopt dat?

Nogmaals: Het is niet mijn expertise hoe je van spam-lijsten/blocklists verdwijnt, daarvoor zijn er eenvoudigweg teveel.

Ik neem aan dat UPC nog een keer gecheckt heeft op welke blocklists je ip-adres nu nog staat en hun advies daarop gebaseerd is? Indien ja, dan zou ik er gewoon op vertrouwen.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan