Kan ProgramData niet vinden

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Ik kan ProgramData niet vinden, ook al heb ik "Verborgen Items" aangevinkt.
Met vriendelijke groet
Dukkel

Tik dit in de adresbalk van de Verkenner: %programdata%
Druk dan op de Enter toets.

is het dan niet gewoon een "verborgen" directorie ?
net zoals Appdata ?

Ja, en er zijn standaard variabelen voor.
Dus %appdata% werkt ook.
Als je hebt gedaan wat ik in #2 zei kan je in de adresbalk het adres van die map zien.

Wil je alle variabelen zien, start dan een command window en tik in: SET
En druk op de Enter toets.

Note:
Dat betreft de standaard set en bevat niet de variabelen die eventueel door geïnstalleerde programma's worden aangemaakt. De SET opdracht laat deze wel zien.

@edmoor
Leg dat maar 'even' van A tot Z uit.😉

Geïnstalleerde programma's maken variabelen aan om systeem- en gebruikersinformatie op te slaan. De meest voorkomende zijn omgevingsvariabelen die paden, configuratie-instellingen en API-sleutels definiëren. Deze variabelen zijn sleutel-waardeparen die toegankelijk zijn voor programma's om hun uitvoeringsomgeving of gedrag te bepalen. Andere door programma's gemaakte variabelen zijn te vinden in het Windows-register voor gebruikerspecifieke applicatiegegevens en in configuratiebestanden om instellingen tussen sessies te behouden.

Typen variabelen

* Omgevingsvariabelen:
Dit zijn benoemde waarden die worden gedefinieerd door het besturingssysteem of de gebruiker en waartoe programma's toegang hebben.

- Systeemvariabelen: zijn beschikbaar voor alle gebruikers en vereisen beheerdersrechten om in te stellen.

-Gebruikersvariabelen: zijn specifiek voor individuele gebruikers.

-Voorbeelden hiervan zijn paden naar programmamappen (zoals %ProgramFiles%) of configuratie-instellingen voor externe services.

* Registervariabelen (Windows): Geïnstalleerde programma's kunnen applicatiespecifieke gegevens opslaan in het Windows-register onder de sleutels HKEY_CURRENT_USER\Software en HKEY_LOCAL_MACHINE\Software. Deze gegevens helpen het besturingssysteem en programma's te weten dat een programma is geïnstalleerd en hoe het is geconfigureerd voor een gebruiker.

* Installatievariabelen: Installatieprogramma's gebruiken vaak interne variabelen om dynamische informatie bij te houden tijdens het installatieproces, zoals de installatiemap, gebruikersinvoer of specifieke softwarecomponenten. Deze variabelen helpen bij het regelen van de installatiestroom en kunnen naar configuratiebestanden worden geschreven.

Hoe ze worden gebruikt

Configuratie:
Programma's gebruiken omgevingsvariabelen om configuratiebestanden te vinden of parameters in te stellen, zoals een 'ontwikkelings'- versus 'productie'-modus.

Systeemintegratie: Ze helpen programma's bij het vinden van benodigde mappen, zoals de Windows-systeemmap (<SystemDir>) of programmabestanden (<ProgramFiles>).

Gebruikersvoorkeuren: Programma's slaan gebruikerspecifieke instellingen op in het Windows-register, waardoor deze voorkeuren behouden blijven tijdens sessies.

Installatietracking: Installatieprogramma's gebruiken variabelen om informatie over de voortgang en status van de installatie op te slaan, zodat bestanden en instellingen correct worden geplaatst.

Laatst bewerkt:
Hallo @Senso
Ik moet een bestandje (van om Spotnet te klleuren) in C:\ProgramData\Spotnet\Folders zetten.
Daarom heb ik "Verborgen Items" aangevinkt, om ProgramData te kunnen zien.
Maar ik kan ProgramData nog steeds niet ontdekken.

Maak een snelkoppeling met als (achter Doel: %ProgramData% invullen)
Doel:
%ProgramData%
Kijken wat die dan doet.
of
C:\ProgramData
invullen achter Doel:

Anders deze video bekijken.

Ik heb allemaal snelkoppelingen in een map om snel de meest belangrijke locaties te open en heb daar in de bestandsnaam open voorgezet.
Ik type open a of open b etc. in mijn zoekmachine, klikken en de betreffende map opent. Werkt supersnel.

Laatst bewerkt:
Zijn geen belangrijke werkzaamheden, alleen voor de fun.
Bedankt

Je kan dit gewoon in de adresbalk van de Verkenner intikken:
C:\ProgramData\Spotnet

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan