kan win98se niet installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sharity

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2003
Hallo,

Ik ben even op de pc van mn moeder bezig omdat zij problemen had.

haar OS is win98SE en ik kan de schijf niet leeghalen of formatteren, ik zal proberen uit te leggen wat er aangegeven word door windows.

Ik start op met de opstartdiskette van win98 en ga naar Fdisk. Daar kies ik voor partitie verwijderen. Dan krijg ik de C-schijf te zien met daarom het volume enzo. Dan wordt er gevraagd welke te verwijderen, ik kies voor optie 1 omdat dat de enige is, dan word er gevraagd naar de volumenaam en daar ga ik mis, want die weet ik niet. Bovenin staat wel een volumenaam die is een pijltje omhoog met daarnaast een "y" . Echter kan ik dat niet invullen want een pijltje omhoog zit niet op het toetsenbord en de "y" word "Y" als ik die intoets en die pakt ie niet.

Als ik probeer te formatteren op de C-Schijf krijg ik de volgende melding:

het medium is ongeldig of spoor 0 is beschadigd. De schijf is onbruikbaar. Het formatteren is beeindigd.
Als ik dir/w intik bij de C-schijf krijg ik de volgende directory te zien:

Sh en dan een plusminteken en dan een "o" met een dakje erop. Door die rare tekens kom ik er dus niet bij, want waar vind je het "plusmin" teken op het toetsenbord? Of de "o" met een dakje?

Kortom ik zit zo vast als een huis. Toevallig had ik kort geleden 9 diskettes met Rescue Disk van Norton gemaakt van haar computer. Maar die bieden helaas ook geen oplossing. Het vind geen beschadigingen en al helemaal geen virussen, dus dat is ook geen optie.

Ook geprobeerd om via scandisk te laten reparen maar die loopt vast op een beschadigde cluster en sluit zichzelf dan af.

Wie weet wat ik nou moet doen? Wat is hier in vredesnaam aan de hand?

Alvast bedankt voor het antwoord en meedenken.

groetjes van Sharity

ik denk dat je het mogelijk te ver zoekt:

volumenaam is gewoon

C

boot nog eens en draai nog eens fdisk

ja dat had ik ook ingevuld, C en C: maar die pakt ie ook niet, dat is juist zo raar, maar bedankt voor je reactie!

Wanneer je met de opstartdiskette opstart en je kiest vanuit het zwarte scherm direct voor format C.
Reageert het systeen dan ook niet?

Nee dan krijg ik die melding die ik in mn eerste posting had aangegeven.

"het medium is ongeldig of spoor 0 is beschadigd. De schijf is onbruikbaar. Het formatteren is beeindigd."

Het systeem opstarten zonder een diskette lukt niet.

Ik denk dat je Harde Schijf kapot is of dat je partitie niet goed is.

Probeer eens opnieuw een partitie te maken.

Wanneer dit niet lukt met fdisk zou je misschien kunnen beginnen met een Win XP installatie en deze laten partitioneren en formateren. Deze mogelijkheid krijg je als 1 van de eerste met het installeren van win XP dus je hoeft win XP niet te installeren maar deze setup alleen te laten partioneren en formateren. LET OP formateer in FAT en niet in NTFS.

De groeten,
Mark

Ik ben meteen naar mn moeder gereden om alles uit te proberen en niks lukt helaas. Als ik in de BIOS aangeef om met de cdrom te starten krijg ik een melding:

start met ATAPI cd-rom:

en vervolgens loopt de hele pc vast. En vanuit de DOS valt natuurlijk niet de xp te installeren. Wat een ellende.

De laatste posting lees ik net, dus die fdisk /mbr heb ik nog niet kunnen proberen.

Wat ook zo irritant is dat ik in fdisk bij het verwijderen van een partitie een volumenaam moet ingeven. Ik heb echt alles ingetypt en niks doet het, hoe kom je daar achter?

Kan een harde schijf zomaar kapot gaan? En hoe weet je zeker dat een harde schijf kapot is?

Iedereen hartstikke bedankt voor het meedenken alvast!

Groetjes!

Geplaatst door Sharity
Wat ook zo irritant is dat ik in fdisk bij het verwijderen van een partitie een volumenaam moet ingeven. Ik heb echt alles ingetypt en niks doet het, hoe kom je daar achter?
In Fdisk keuze 4 nemen en de partitie gegevens bekijken, dan vind je ook de volumenaam.
Je moet hem trouwens ook kunnen lezen als je de partitie wilt verwijderen.

Normaliter kan een harde schijf niet (zomaar) kapot gaan. Maar jammer genoug heb ik er zelf al eens last van gehad. Maar bij mij werdt de HD dan ook niet meer herkent door de bios.

Via een windows 98 opstart diskette (te maken via een andere win 98 pc) kun je de installatie vanaf de cd starten.

Je kunt misschien ook tijdelijk een andere (bv je eigen) HD in je moeders pc erbij doen vanaf die HD opstarten en dan via een windows omgeving de HD formateren. LET OP je zult hiervoor de pc-kast openen en er een HD bijplaatsen wanneer je dit nog nooit eerder gedaan hebt kun je dit maar beter niet (zelf) doen. En o ja maak je geen zorgen over dat je drivers in de war gaan raken zolang je maar niets installeerd (dus alle meldingen over installatie van nieuwe hardware annuleren) zou je basic windows het nog wel moeten doen.

De groeten,
Mark

Ja dat is dus die "pijltje omhoog met een "y" ernaast (zie mn eerste posting) en dat valt niet in te typen met het toetsenbord, de "y" alleen pakt ie niet...................

Hartstikke bedankt voor je reactie......!!!

Die opstartdiskette heb ik al gebruikt en geprobeerd de windows te installeren maar dan begint ie met scandisk en pruttelt over een clusterfout en sluit af en zegt dat de setup niet kan en dat eerst de fouten opgespoord en gemaakt moet worden. Het is echt om helemaal gek te worden, ik loop gewoon in een kringetje.

Dat HD verhaal is helaas geen optie omdat mijn schijf 20 gig is en mn moeders pc dat nooit aankan. Wat een ellende he...............:(

ook jij weer bedankt voor je reactie, ziet er niet rooskleurig uit allemaal...........

Als je de controle toets tegelijk met de letter y indrukt, krijg je in dos ^Y dit le lezen. Het is vreemd, maar dat zou dan je volume naam zijn. Probeer anders eens te werken met PowerMagic. Die geeft de mogelijkheid om je boot record te bekijken. Misschien is daar het type aanduiding van je harddisk verloren gegaan en dat zou je PM weer goed moeten kunnen krijgen. Ook de tip "fdisk /mbr" kan wonderen verrichten.
Joop

Denk dat je twee opties hebt;

1. Je haalt de harde schijf uit de computer van je moeder en installeert hem als slave in je eigen computer en formateert hem dan.

2. Je zorgt dat je een image op CD krijgt en installeert rechtstreeks de image op je harde schijf. Dit zal alles overschrijven en zorgt ervoor dat je probleem opgelost wordt.

Wat is een image op cd schrijven? Hoe doe je dat? Moet ik dat natuurlijk vanaf mn eigen pc doen........kan je het me alsjeblieft uitleggen? Alvast bedankt!

Hi Joop, jij ook bedankt voor je reactie, ik ga het morgen allemaal uitproberen, ik laat het jullie dan weten.

Groetjes!

Een image is een kopie van je hele softwarepakket op je computer.
Dit wordt op CD gezet en met een juist diskette met installatiebestand kan dit rechtstreeks op je harde schijf gezet worden.
Het is ook mogelijk het installatiebestand ook op de CD te plaatsen en dan vanaf de CD alles uit te voeren.

Sharity, je hebt de smaak te pakken :D :D . Eerst zit je, je eigen PC met XP te kittelen, nu pak je die van je moeder. :D :D
Omdat je heen en weer moet rijden werkt het niet.
De beste was als je eerst op een goede site een handleiding van formatteren met fdisk had gevonden en uitgeprint. Dat heb je dus niet gedaan dus: na het regen, paraplu.
Als ik jou was, zou ik de PC van je moeder ophalen en thuis bij jou neerzetten. Dan kun je met je eigen online en gelijk een & andere uitvoeren.

Wowwwwwww op dit late uurtje nog zo'n ontzettende goede tip krijgen, wat een slimmmmmmmm idee, dat ga ik doen, hahahhahaha, ik haal dat monster morgen op en ga aan de slag!

Bedankt en ja het is inderdaad pc ramp week hier......hihihihihi...........

Ja, ja.. maar nu ga ik echt naar bed.
Je moet het ook zo zien: men komt hier puur uit hobby dus niet betaald. De kans is groot dat niet altijd 1 of andere persoon online is. Daarom was mijn tipje om PC op te halen. In praktijk moet je het zo zien (als voorbeeld) = Crash, Sigma of iemand anders geeft jou aanwijzingen, maar tot jij dan heen en weer hoepelt en dat uitvoert, is misschien Crash,Sigma, Jepewe of anders niet meer online. Dus dan heb je een probleem (misschien).

Wat betreft ramp: vertel mij wat.. :D :D Ik zat ooit met lucifer stokjes in mijn ogen om deze open te houden! :D Klooien met een oude PC. Had destijds mazzel dat giganten als Bennie en Ton (Kleinkramer) vaak online waren. Anders zat ik misschien nog te…;) ;)

Kijk op de pagina van Taz ook rond voor wat nuttige info over Fdisk en andere probleempjes: http://go.to/wintips

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan