Kermend lawaai en verbrande geur uit computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartspqr

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 nov 2006
Hallo,

mijn computer deed al een tijd raar, maar nu maakte hij een kermend lawaai en kwam er een verschrikkelijke geur van verbrand materiaal uit.
Ik heb hem toen proberen af te sluiten, maar hij was volledig vastgelopen, en om het lawaai en de stank te stoppen, heb ik hem dan maar manueel stil gelegd. De computer doet het nu gelukkig nog.
Wel is het zo dat hij, als hij langer dan 15 minuten opstaat, hij elke minuut wel 10 seconden volledig "bevroren" is (dit deed hij voordien ook al, maar minder). Hij doet dan echt niets, en blijft hangen en ondertussen produceert hij meer lawaai. Van zodra het lawaai vermindert, kan ik weer verder doen. Opmerkelijk is dat wat ik typ gedurende de tijd dat hij bevroren is, niet direct op het scherm komt maar wel direct alles verschijnt wat ik getypt heb, wanneer hij stopt met bevroren te zijn.
Omdat ik niet veel kennis heb van de binnenkant van mijn computer, zoek ik bij jullie hulp. Ik heb al wat opzoekwerk gedaan hier, en denk dus dat het misschien aan de koeling (ventilators), of de temperatuur(sensoren) ligt. Wat denken jullie?
Alvast heel erg bedankt!
Bart

Mijn specificaties:
P4, 1,5 Ghz
Windows XP, SP2
Bouwjaar: 2001
Moederbord: ECS P4VMM2 / P4VXA / P4VXM Series
Temperaturen met Speedfan:
Temp1: 35-44 °C (Moederbord?)
Temp2: 30-35°C (CPU?)
Temp3: min 55 °C (misschien een echte noob-vraag, maar zou het kunnen dat deze
temperatuurssensor kapot is, en ik hierdoor deze problemen heb?)
HD0: 37 °C
Alle temperaturen hebben blauwe pijltjes naar beneden naast zich)
Fan speed (met Speedfan):
Fan1: gemiddeld 5189, max 5315 RPM
Fan2: 0
Fan3: constant op 4787 RPM
Spanningswaarde (met Everest):
CPU Core 1.68 V
+2.5 V 2.50 V
+3.3 V 3.23 V
+5 V 4.87 V
+12 V [ TRIAL VERSION ]
+5 V Standby 2.04 V
VBAT Batterij 2.03 V
Debug Info F 81 FF FF
Debug Info T 35 30 201
Debug Info V 69 9C CA B5 C3 3A 43 (F7)

Temperaturen met Speedfan:
Temp1: 35-44 °C
Temp2: 30-35°C
Temp3: min 55 °C
HD0: 37 °C
Alle temperaturen hebben blauwe pijltjes naar beneden naast zich)
Fan speed (met Speedfan):
Fan1: gemiddeld 5189, max 5315 RPM
Fan2: 0
Fan3: constant op 4787 RPM
Als je niet zelf je kast in durft te gaan, moet de PC heel snel bekeken worden door iemand die dat wel kan.
Ik denk dat temperatuur van je CPU erg omhoog is gelopen en dat de fan op de koeling aan het schroeien was.
(En als die twee fans nu nog zo hard draaien, dan moet er erg veel lawaai uit je kast komen.)

PC niet meer gebruiken tot er in is gekeken en gerepareerd.

Uitleg: de CPU zit als een vierkante "plak" op je moederbord. Daarbovenop wordt een koeling gemonteerd. Dat is een metalen blok met koelribben en een ronde kern van koper. Tussen die kern en de CPU-behuizing moet een speciale pasta worden gesmeerd voor optimale warmtegeleiding. Op dat koelingsblok zit een ventilator die bij een bepaalde temperatuur sneller gaat draaien. Of de sensor is defect en gaat daardoor de temperatuur van de CPU veel te veel omhoog, of die pasta is teveel uitgedroogd (dat zal hij nu zeker zijn) waardoor er onvoldoende geleiding van de warmte is, en de koeling met fan op de CPU niet of te laat reageren. De dan al erg hete CPU verschroeid de fan of ander materiaal en loopt vast. Dat telkens bevriezen van de PC waarschijnlijk het zelfde symptoom.

Laatst bewerkt:
De verschijnselen die jij beschrijft lijken verdacht veel op een over verhitte processor.
Het geluid is waarschijnlijk het op volle toeren gaan draaien van je fan (misschien lukt dat niet eens door veel stof en maakt die daarom nog meer herrie)
Het traag reageren, is een veiligheid die Intel in de P4 procsessoren heeft gebouwd. Deze gaan trager werken als ze te heet worden (door trager te werken koelen ze weer af), dat de getypte letters na die tijd wel verschijnen komt door een toetsenbordbuffer, de tekens blijven daarin staan en worden gepresenteerd als de processor daar weer tijd voor heeft.

Zoals Boeing al schrijft, laat maar uit staan en kijk eerst het één en ander na, voordat de schade definitief is.

Maar de temperatuur die hij opgeeft is normaal, maar hij kan het testen everest.

Maar als het systeem zou raar doet dan zou ik maar gouw een backup maken.

Hey,

bedankt voor jullie reacties tot dusver.

Ik heb me er dus aan gewaagd om de kast van mijn computer open te doen, maar dat had ik misschien beter niet gedaan.

Eerst heb ik de cd-rw losgemaakt, omdat de computer hem de helft van de tijd toch niet vond. Daarna heb ik de ventilator op het moederbord bekeken. Die was erg stoffig. Ik heb toen het gedeelte met de "wieken" losgemaakt en de plaatjes schoongemaakt met een klein borsteltje. Alles weer gemonteerd. Maar, helaas!

Nu vindt speedfan slechts 1 van mijn twee fans. Van de tweede fan zegt Speedfan dat hij op 0 RPM draait. Maar hij draait weldegelijk, want ik kon hem zien draaien (ik heb eens met open kast opgestart). Wel brandt er voortdurend een rode LED op mijn moederbord. Geen idee wat dit betekent. En wanneer ik een "actie" onderneem (bvb een programma opstarten), neemt het geluid van de fan op mijn moederbord toe, om dan weer te verminderen tot gewoon behoorlijk luid wanneer de actie gedaan is.

Nieuwe metingen met Speedfan en Everest:
Speedfan:
Temp1: 27 °C
Temp2: 22 °C
Temp3: MIN 55 °C
HD0: 29 °C
Fan1: 4754 RPM
Fan2: 0 RPM
Fan3: 0 RPM

Everest:
Temperaturen:
Moederbord 23 °C (73 °F)
CPU 27 °C (81 °F)
Seagate ST340016A [ TRIAL VERSION ]

Koelingsventilatoren:
CPU 4688 RPM

Spanningswaarde:
CPU Core 1.71 V
+2.5 V 2.50 V
+3.3 V 3.25 V
+5 V 5.00 V
+12 V [ TRIAL VERSION ]
+5 V Standby 1.72 V
VBAT Batterij 2.03 V
Debug Info F 90 FF FF
Debug Info T 27 23 201
Debug Info V 6B 9C CB BA BB 42 49 (F7)

Laatst bewerkt:
Om het gekrijs, de verbrande lucht, en nu de lawaaierige ventilatoren en het "voortdurend bevriezen" dus niet meer te hebben, denk ik erover het volgende te doen:
1) de ventilator op het moederbord vervangen
2) de (waarschijnlijk kapotte) temperatuursensor vervangen

Lijkt jullie dit een goede oplossing?

Het vervangen van de fan lijkt vanuit hier een goed oplossing, natuurlijk kunnen wij vanaf deze kant van het beeldscherm niet zien wélk component de brandlucht veroorzaakt.
Dat kan jij het beste doen denk ik. :)

Heb je ook het advies van "humpe" gezien om in ieder geval een back-up van je belangrijke bestanden te maken, voor je wat dan ook gaat "verbouwen"?

En de temperaturen en fansnelheden moet je ook kunnen zien in je BIOS.
Ik ken de indeling van jouw BIOS niet, maar kijk naar een menu Advanced en daarin iets als "Hardware Monitoring".

Speedfan laat een enkel keer wel eens een steekje vallen. Had je al gecontroleerd of jouw moederbord, merk en type, in de database van de website van Speedfan was opgenomen?

Een een kleine opmerking over je voornemen: als je toch gaat vervangen, vervang dan het hele koelblok. Kun je meteen controleren hoe die geleidingspasta er uit ziet.
Als dat echt helemaal verdroogd is, heb je waarschijnlijk de oorzaak van je problemen gevonden.

Edit: let op dat je anti-statisch gereedschap gebruikt!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan