• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

keuze uit lijst op ander tabblad dmv filter

Status
Niet open voor verdere reacties.

taco86

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2008
ik heb op tabblad 2 een lijst met verschillende processen, nu wil ik op tabblad 1 een filter instellen, waardoor excel op tabblad 2 alleen de lijst weergeeft met de op tabblad 1 aangegeven proces.

volgens mij moet dit mogelijk zijn, alleen krijg ik het zelf niet voor elkaar

alvast bedankt

Dan zal je eerst een naam moeten toekennen/definieren aan die lijst.

Selecteer de lijst > Invoegen > Naam > definieren > geef de lijst een naam > OK.

Dan zal je eerst een naam moeten toekennen/definieren aan die lijst.

Selecteer de lijst > Invoegen > Naam > definieren > geef de lijst een naam > OK.

dat deel heb ik idd gedaan, heb nu de lijst een naam gegeven, maar ik krijg geen filter aangemaakt die weer naar die lijst verwijst

dat deel heb ik idd gedaan, heb nu de lijst een naam gegeven, maar ik krijg geen filter aangemaakt die weer naar die lijst verwijst

Ga naar de cel waar je een keuze uit de lijst wilt kunnen maken > data > valideren > toegestaan: lijst > Bron: =naam (dus een = teken en de toegekende naam er achter) > OK.

Ga naar de cel waar je een keuze uit de lijst wilt kunnen maken > data > valideren > toegestaan: lijst > Bron: =naam (dus een = teken en de toegekende naam er achter) > OK.

als ik dit doe kan ik idd op tabblad 1 een keuze maken uit de verschillende processen, maar op deze manier maakt excel op tabblad 2 geen selectie, alle processen blijven daar ook gewoon staan en ik wil eigenlijk het zelfde effect krijgen als een autofilter op tabblad 2, dat als je een proces selecteerd alleen die processen blijven staan, maar dan met de filter al op blad 1

Hmm, ik denk dat het tijd is voor eeen voorbeeld bestandje. Verwijder eventueel gevoelige informatie (op een kopie) en zip of rar eerst. Dan kan je het betsandje als bijlage toevoegen.

Je kan zonder VBA (volgens mij) geen filter direct aansturen door een cel verandering. Je zal dan de keuze in het filter moeten maken.

Ik denk dat jij na een 1e keus een 2e keus wilt maken, die afhankelijk is van de 1e keus. Dit kan wel, zie hier: http://www.excelguide.eu/NL_Validation.html

ai, dat is niet zo mooi, heb nog nooit met vba gewerkt :confused:

maar ik zal er naar kijken, bedankt iig als ik er nog niet uitkom post ik het nog wel een keer ;)

ik weet nog niet precies wat hij weer gaat geven als ik alles ingevoerd heb uit dat documentje wat je er bij gepost hebt.

dit komt doordat hij bij =INDIRECT(B2) een foutmelding geeft (namelijk "de bron resulteert momenteel in een fout")

dus ik even help van excel zelf bekeken, die had het over =INDIRECT(verw_tekst;B2) maar dan krijg ik "#naam" in beeld

thnx, ik ga me er even inverdiepen, dit snap ik namelijk niet binnen de 5 min :eek:

Hieronder een linkje naar een artikel op mijn blog rond dit thema van datavalidatie:

http://thefinch.wordpress.com/2008/02/09/excel-dynamische-afhankelijke-datavalidatie/

Ik vermoed dat die foutmelding in jouw geval komt doordat je dynamische lijsten gebruikt. Correct? Dan werkt die methode niet, en dien je je formules aan te passen. Vooral de laatste paragraaf van mijn artikel is dan belangrijk in dit geval.

Je zou best eens gelijk kunnen hebben, alleen zit ik hier met een Excel 2003 versie, kan dat hele scherm "namen beheren" niet vinden, dat kan ik wel oplossen, want heb thuis wel 2007 liggen, maar kan ik dus wel vannaaf pas aan de slag

In Excel 2003 is dat Invoegen > Naam > Definiëren. Het uiterlijk van dat menu is in 2007 wel veranderd maar niet de basisfunctionaliteit.

In Excel 2003 is dat Invoegen > Naam > Definiëren. Het uiterlijk van dat menu is in 2007 wel veranderd maar niet de basisfunctionaliteit.

het stuk met afhankelijke datavalidatie is gelukt ;), bedankt daarvoor.

eh, toch nog even volgende vraag :o

kan ik ook een macro maken aan een datavalidatiecel? :confused:

nou, in mijn oorspronkelijke excelsheet (zie bijlage bij één van mijn berichten)

kwam bij het aangeven van een soort plant de informatie van die plant naar het eerste tabblad, dat zou ik nu dus ook graag willen met mijn nieuwe excelsheet, kan dit dmv een macro of verticaal zoeken?

ow, w8 het is makkelijker dan ik dacht, een gevalideerde cel is namelijk al een cel, dus hoef nu niet eerst mijn tekst te copy-pasten naar een "echte cel" zoals bij de combobox

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan