keuzelijst met invoervak: bij invoer van 1 moet artikelnummer 001 worden geselecteerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

renew000

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2009
Berichten
151
Hallo,

In access heb ik een formulier gemaakt, waarmee je door middel van een keuzelijst met invoervak een artikelnummer kunt kiezen.
Nu werkt mijn administratie met artikelnummers waarbij altijd sprake is van 3 cijfers, waarbij het eerste artikelnummer 001 is

Wat ik graag zou willen is dat ik in het invoervak van de keuzelijst een 1 kan invullen en dat, bij een druk op tab of enter, artikelnummer 001 wordt geselecteerd. Dit ook bijvoorbeeld voor een invoer van 12, waarbij dan artikelnummer 012 moet worden geselecteerd.

Op dit moment als ik een 1 invoer wordt automatisch een artikel met artikelnummer 100 geselecteerd.
Is dit mogelijk en zo ja op welke manier kan ik dit bewerkstelligen.

Alvast bedankt voor jullie hulp

greetz
René
 
Je gebruikt blijkbaar een tekstveld voor een nummer, wat op zich uiteraard goed te doen is. Alleen: in een keuzelijst wordt er dan ook alfanumeriek gezocht. En daarom vind je dus 100 als je een 1 typt, en niet 001. Daar is niks aan te doen, tenzij je de artikelen numeriek maakt.
 
Ahhh dus dat is de reden.

Heb er nu ffkes een nummeriek veld van gemaakt, maar loop er nu tegenaan dat daardoor het artikelnummer 001 als 1 wordt weergegeven en opgeslagen.
Is het dan wel mogelijk om een nummeriek veld met voorloopnullen tot 3 posities aan te vullen?

Ter verduidelijking... De voorloopnullen wil ik dan in principe terug kunnen zien in het formulier. Dus als je 1 intoetst dat er op het formulier dan 001 wordt weergegeven. Het mooiste zou zijn dat dit ook in de tabellen zo zou zijn, maar mocht dit niet mogelijk zijn dan is dit niet een vereiste...

Heb al een stukje gelezen in de thread http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/424256-Variabele-voorloopnullen, maar hiervoor zou ik een extra veld moeten toevoegen.

Greetz
 
Laatst bewerkt:
Voorloopnullen zijn een opmaaktruc, en doen verder niks. Als je bij Notatie 000 intypt, zie je drie cijfers met voorloopnullen.
 
ik begrijp dat dit een opmaaktruc is, maar wanneer ik dit instel voor het tabelveld dan zit ik met het probleem dat hij in mijn keuzelijst met invoervak weer van een 1, artikelnummer 100 maakt ipv 001.

Wanneer ik enkel het veld artikelnummer als numeriek instel en verder niets doe dan kan ik in het invoervak van de keuzelijst een 1 intoetsen en krijg ik artikelnummer 001 te zien.
Ben dus eigenlijk op zoek naar een oplossing die beide combineert.

Eigenlijk zou die opmaaktruc dus voor het formulier toepasbaar moeten zijn.

Wat uiteindelijk mijn intenties zijn is dat ik de gebruiker niet wil verplichten 3 tekens in te voeren in het formulier, maar dat ik deze 3/cijferige artikelnummers later wel terug kan zien in formulieren, rapporten e.d.
Wat er op de achtergrond is ingevoerd in de tabellen maakt dus niet uit.

Zelf dacht ik aan een stukje vba om in een afterupdate event van de keuzelijst een weergave in stringvorm te maken waarbij hij elk geselecteerd artikelnummer aanvult tot 3 karakters met voor voorloopnullen, maar heb geen idee hoe.

Wellicht helemaal niet interessant, maar ik maak gebuik van een unboundform.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan