Keuzelijst met invoervak linken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Disturbed7

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2009
Hallo allemaal,

Ik heb een formulier met daarin een 30tal records.
Nu zou ik graag een keuzelijst met invoervak op het formulier plaatsen zodat ik makkelijk naar het gepaste record kan gaan. De keuzelijst zelf krijg ik op mijn formulier, maar als ik op een bepaalde naam klik blijft mijn formulier bij het eerste record.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Mvg

bij mij ...weliswaar een tabel heb ik het opgelost door een groot aantal regelfeeds na de tabel te plaatsen. Het gekozen veld (record) komt dan bovenaan de pagina.

Als je de keuzelijst met invoervak aanmaakt met de Wizard en de instructies goed volgt, dan regelt de wizard het voor je.

Het probleem is dat die wizard mij niet alle opties laat zien.
In mijn huidige database krijg ik maar twee opties (zie foto keuzelijst 2)
Wanneer ik dan een nieuwe database open, krijg ik drie opties waarvan de laatste de optie is die ik nodig heb.

Hoe komt het dat ik pas twee opties krijg?

Keuzelijst1.JPGKeuzelijst2.JPG

Daar is een simpele verklaring voor: de derde optie krijg je alleen te zien als je met een 'vaste' gegevensbron werkt. Voor Access is dat: een tabel, of een query uit de groep Queries. Jij hebt vermoedelijk in de Recordbron van het formulier een SELECT statement staan. Die query (als je op de knop met de drie puntjes klikt kom je in het Query-ontwerp) moet je ofwel opslaan, zodat het formulier met een vaste query werkt, of vervangen door de tabelnaam. Dat laatste zou ik doen als je toch maar van één tabel gebruik maakt, en verder nie filtert.
Zet de keuzelijst verder in een Koptekst, en niet in de Detailsectie. Overigens kun je de curso op deze manier alleen verplaatsen door de tabel, en niet filteren. Als je dat wilt, moet er nog iets anders gebeuren.

Dag Octafish,

Bedankt voor uw reactie, maar het lukt nog niet echt.

De optie "Een record in het formulier opzoeken op basis..." heb ik nodig, maar krijg die in de ene database niet.

Nogmaals: kijk in dat formulier naar de <Eigenschappen>, tabblad <Gegevens> en verander de Recordbron naar een tabel of een opgeslagen query. Kom je er niet uit: post 'm dan even. Dat kijkt wat makkelijker.

Hierbij de database. De keuzelijst staat op het formulier. Bij het aanduiden van een andere naam moet de correcte fiche getoond worden.

ATTACH]130783[/ATTACH]

Bijlagen

Zoals ik al eerder zei: je moet als bron voor het formulier een opgeslagen quey hebben. Als ik in jouw formulier kijk, dan staat daar als Recordbron:

[SQL]SELECT tblStudent.Studinschrijvingsnummer, tblStudent.Studnaam, tblStudent.Studvoornaam... FROM tblStudent; [/SQL]

Dit zijn allemaal (en alleen maar) velden uit de tabel [tblStudent], en je gebruikt geen specifieke filtering. Er is dus geen enkele reden om hiervoor een losse query te gebruiken. Kies dus als bron de tabel [tblStudent], en je zult zien dat je nu drie opties hebt bij de wizard.

Dag OctaFish,

Het werkt!! Ik was blijkbaar op de verkeerde plaats aan het kijken...

Bedankt !

Mag je de vraag op Opgelost zetten!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan