keuzelijst vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kees62

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2012
Hoi,

in een dbtje willen wij gebruik gaan maken van een keuzelijst met twee kolommen.
(veld1 en veld2) en daar moet en actie aan gekoppeld worden.
de keuzelijst (met invoervak) maken is het probleem niet, en ook de waarde automatisch in veld2 krijgen is gelukt.
Keuzelijst is gemaakt op basis van een tabel

Waar we echter tegenaan lopen is het volgende;
we krijgen nu in elk record dezelfde waarde en als we deze veranderen dan verandert het bij alle record.

Waarschijnlijk is de oplossing niet zo moeilijk maar we komen er niet uit.
(zijn -nog- niet zo thuis in access)

gr.
Kees

Je hebt de keuzelijst niet gekoppeld aan een tabelveld; daarom lijkt het alsof alle records dezelfde waarde krijgen, maar in werkelijkheid krijgt geen enkel veld iets.

Hoi Octafish,

dank voor je reactie.
Ik kom er nog steeds niet uit en krijg het dbtje niet geupload, dus ga proberen om te kijken of ik uit kan leggen hoe het één en ander in elkaar is gezet.

Er is één tabel met 5 velden; veld 1 (naam)/ veld2(afdeling)/ aktie1/aktie2/aktie3
Op het formulier is een keuzelijst met invoervak gemaakt op basis van de tabel.
In deze keuzelijst zijn twee kolommen aangemaakt; veld1/veld2.
Vervolgens is op het formulier een tekstvak gezet met als besturingsbron; =veld1.column(2)
Hierdoor krijg ik dus bij het kiezen van veld1 automatisch de gegevens in veld2.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk omschreven heb en zal blijven proberen om het dbtje te uploaden.

Kees

Je uitlegt voegt eerlijk gezegd niet zoveel toe, want dat was al wel min of meer duidelijk uit je oorspronkelijke vraag. Mijn antwoord gaat dan ook min of meer hetzelfde zijn, maar iets uitgebreider. Je formulier moet gebaseerd zijn op een tabel om een keuzelijst te kunnen koppelen. Dat is Eén. En als je dat gedaan hebt, kun je de eigenschap <Besturingselementbron> van de keuzelijst koppelen aan het gewenste veld. En dan ben je klaar :)

Hoi Octafish,

ben al een beetje grijs,het blonde stadium dus al voorbij;)
maar met je uitgebreidere uitleg is het me gelukt.

Formulieren zijn gelukt, nu nog kijken of ik rapportjes uit dat apparaat ga krijgen.

Kees

Laatst bewerkt:
Hoi,

de koppeling met de velden is gelukt,alleen als ik nu iemand selecteer dan komt er aan het eind van de tabel een record bij met het id nummer.
Is dit normaal?
Is het ook mogelijk om de tabel niet uit te laten breiden,want volgens mij wordt het dbtje dan een db:p
Ik weet niet of dit de werkzaamheid bevorderd.

Ik krijg het ook niet voor elkaar om een rapport te maken.
Ik heb een query gemaakt en op basis daarvan wil ik het rapport hebben.
Ik krijg in het eerste veld het id nummer van het record en het tweede en derde veld worden helemaal niet ingevuld.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het lijkt mij toch de bedoeling van een tabel dat je die vult... Doorgaans maak je een nieuw record aan dat je vult met gegevens, die je al dan niet met tekstvelden of keuzelijsten vult. Dus mij lijkt het allemaal prima te werken. Dus wat is het probleem?

Hoi,

Ik heb nog niet zoveel verstand van Access en vond het vreemd dat de tabel zich aanvulde met een record op basis van het idnummer.
Maar ik begrijp dus dat dit geen probleem is.:confused:

Ik heb nu dus alleen nog een rapportprobleem.
Krijg het maar niet voor elkaar om ipv het idnummer het ruimtenr inclusief de afdeling en omschrijving in beeld te krijgen op basis van een query.

In ieder geval weer bedankt voor je reactie.
Kees

Als je het rapport baseert op de tabel, dan zie je inderdaad alleen het IDnummer. Is geen probleem, want je kunt als basis ook een query maken waarin je de tabel met Ruimtenummer, Afdeling en Omschrijving zet. En die velden gebruik je dan in het rapport.
Nog even over het automatisch aanmaken van een record: zodra je in een tabel of een formulier in een lege rij klikt, zet je de tabel in de Edit modus, en wordt er een nieuw record aangemaakt. Wil je dat niet, dan moet je de eigenschap >Toevoegen toestaan> op Nee zetten, dan kun je geen records meer toevoegen. Uiteraard zul je die mogelijkheid wel willen hebben, en dat kun je dan met een macro doen die de status AllowAdditions op True zet. Op die manier voorkom je dat er per ongeluk records worden toegevoegd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan