Keuzemenus aan elkaar en aan de inventarislijst koppelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patrickbaghus

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2013
Ik probeer in acces een database op te bouwen voor een surfverhuur.
Met deze database moet het mogelijk worden om bij te houden welk materiaal beschikbaar is en wat momenteel verhuurd is.
De bedoeling is om een inschrijfformulier te maken met invoer voor naam en materiaal.
materiaal gaat met met invoer voor categorie (boards, zeilen,masten,etc.) met invoer voor type en invoer voor maat.
Hoe krijg ik het tweede en derde keuzemenu, type en maat, gerelateerd aan het eerste menu, categorie, zo dat bij keuze voor categorie board een ander type-menu verschijnt dan bij keuze voor categorie zeil of mast?

En belangrijker, dat na inschrijving via het formulier, de ingeschreven materialen gedeactiveerd worden uit de keuzemenus bij volgende inschrijvingen, totdat ze opnieuw geactiveerd /uitgeschreven worden?

Het eerste kun je lezen in de cursus Access waarvan je hoofdstuk 8 en hoofdstuk 9 nodig hebt. Hierin worden verschillende mogelijkheden uitgelegd. Het tweede ga je natuurlijk pas maken als het eerste werkt :)
Denk daarbij aan het bijwerken van de tabel met uitgeleende artikelen, waarin je ofwel een uitleendatum en retourdatum vastlegt, ofwel met een selectievinkje in de tabel Artikelen kunt werken. Je geeft nog niet aan hoe je het wilt oplossen, maar dat zijn twee mogelijkheden.
Optie 1: je hebt een tabel met Uitleen, waarin je vastlegt welk artikel wordt uitgeleend. Dat doe je op basis van een uitleendatum. De laatste uitleendatum zal de huidige status van het artikel bepalen: heeft een artikel geen uitleendatum, dan is hij nooit uitgeleend en is hij beschikbaar, is er wel een datum, dan is hij minstens één keer uitgeleend. Op basis van dat gegeven (laatste uitleendatum) kijk je naar het veld Retourdatum. Is dat leeg, dan is het artikel uitgeleend en dus weg, is dat ingevuld dan is het artikel retour en dus beschikbaar. Deze gegevens zijn voldoende om de lijsten te filteren.
Optie 2: in de tabel Artikel zet je een selectievakje Uitgeleend. Niet aangevinkt: beschikbaar, wel aangevinkt: uitgeleend. Dit vinkje gebruik je om de lijsten te filteren. In je formulier moet je dan een macro maken die het selectievakje aan- of uit zet, afhankelijk van de actie.

Thanks,

Ben bezig met de handleidingen door te lezen. Staat echter veel informatie in die voor mij niet van belang is en het selecteren/filteren van de benodigde informatie is zo eenvoudig nog niet, omdat veel aan elkaar gerelateerd is. Ben er al wel achter dat het niet zo simpel is als ik had verwacht :rolleyes:
Wie weet kom ik er ooit nog een keer uit. ;)

Ik heb hier een simpel voorbeeldje; wellicht heb je daar wat aan.

Bijlagen

Dit is wel een voorbeeld van het principe in de formulieren zoals ik ze wil hebben. echter gekoppeld aan de complete inventaris op het verhuurcentrum..

Laatst bewerkt:
En nu ben je me toch echt even kwijt.... Als het voorbeeldje het doet zoals je het wilt, dan moet je dat natuurlijk wel nabouwen in je eigen db. Wij hebben die niet, dus verder kan ik er ook weinig mee tenzij ik de db heb.

Excuses, ik bedoel ook dat ik nu moet gaan kijken hoe ik mijn eigen database hierin kan zetten en uit moet vogelen hoe ik meerdere vensters toe kan voegen met dezelfde eigenschappen ;)

Laatst bewerkt:
is echter nog niet zo simpel voor een acces leek als ik. vooral niet op de late avond..

Je zou kunnen beginnen met niet meer te quooten; dat houdt het draadje een stuk overzichtelijker. Bovendien is een quoot een citaat uit een andere tekst, en niet een kopie van de complete tekst. Daar kun je op school niet mee weg komen, en hier ook niet. Dus graag de quoots verwijderen, en alleen quooten als het zinvol is. Op de een of andere manier heeft de quoot knop een grotere aantrekkingskracht op nieuwe forumgebruikers dan een pot honing op een doorgewinterde bij :)

Laatst bewerkt:
oke,

Ben nu zover dat ik een querry aangemaakt heb voor de eerste keuze in het formulier.
Loop op het moment vast bij het opbouwen van de gebeurtenissen van de tweede keuzelijst zodat deze aangepast word aan de keuze van keuzelijst 1. bij het kiezen van de actie moeten argumenten opgegeven worden. Ik dacht aan de acties 'menu toevoegen' en 'filtertoepassen'. Ik loop bij de argumenten vast.
Verder heb ik het vermoeden dat ik essentiele stappen oversla in het creeeren van deze menu's en het instellen van deze filters? waar en hoe kan ik dit doen?

Laatst bewerkt:
Ik zie acties die ik nog nooit eerder heb gezien (menu toevoegen bijvoorbeeld). Wat ben je precies aan het doen?

in de ontwerpweergave van een formulier, bij een keuzelijst een gebeurtenis opgebouwd. Vervolgens gekozen voor opbouwfunctie voor macro's.

Hier een printscreen:

printscreen 1.jpg

Waarom kieskeurig voor macro's? En waarom probeer je vanuit de keuzelijst een menubalk te veranderen? Als je de voorbeelden bekijkt, zul je zien dat niemand macro's gebruikt om keuzelijsten op te bouwen, dan doe je altijd vanuit VBA. Mijn voorbeeld is daar ook op gebaseerd.

En alles wat in de VBA gebeurd/staat, is (op dit moment) nog als chinees.
En met die handleidingen van acces kom ik er ook (nog) niet echt uit. Ik ga ze nog even een keer helemaal doorlopen inclusief gebruik/opbouw van de db van de duikvereniging in het voorbeeld, wellicht dat ik dan begrijp hoe ik het principe toe kan passen op mijn eigen database.

Wordt vervolgd ;)

Nou ben redelijk druk geweest met werk dus niet veel tijd gehad met het project verder te gaan.
Helaas loop ik ongelofelijk vast. Ik probeer de handleidingen/cursus te volgen, maar het is nog niet zo'n succes. Ik blijf vastlopen op het werken in de VBA/het instellen van de 'gebeurtenissen'.....

Zonder de db. Wordt het lastig om je verder te helpen; anders dan de techniek te laten zien (zoals in het voorbeeld) kan ik ook niet verzinnen. Dus wellicht een voorbeeldje posten?

Bij deze afbeeldingen van twee soorten formulieren die ik wil gebruiken. (beide formulieren in twee versies gemaakt. ik ben er nog niet uit welke het moet worden.)
Hoe ik mijn database (in excel) hier moet uploaden weet ik niet, dus vandaar een printscreen erbij.
inschrijfformulier les (2) .pnginschrijfformulier les.pnginschrijfformulier verhuur (2).pnginschrijfformulier verhuur.pngprintscreen database.png

De bedoeling is om na het invullen van het formulier de database bij te werken op beschikbaarheid van materiaal en tevens een klantenbestand aan te maken. (Ik ben mij bewust dat ik het aantal beschikbare boards/zeilen/etc. dan ook in de database moet zetten, maar ik heb de inventarisatie momenteel niet volledig bij de hand.)
Klanten kunnen dan uitgelogd worden in dit bestand, waardoor de gehuurde/gebruikte materialen weer in de database als beschikbaar gemarkeerd worden en de totale verhuurtijd weergegeven word (om dit in de toekomst eventueel te kunnen koppelen aan de bijbehorende (advies)prijzen).
Het klantenbestand dient dan om de 'huurgeschiedenis' van de klanten te kunnen gebruiken om eventuele transacties in de toekomst sneller af te ronden en als naslagwerk voor het personeel.

Laatst bewerkt:
Een Excel bestand kun je (mits kleiner dan 100kb) zonder meer uploaden; een database moet je in ieder geval zippen. Is het excel bestand te groot, dan moet je die ook eerst zippen.
Je plaatjes zeggen mij nog steeds niks, want deze techniek is prima uitgelegd in zowel de Access cursus als in de bijlage die ik eerder heb gepost. Dus voegt maar weinig toe. Dus als je nog geen database hebt, dan in ieder geval het Excel bestand uploaden zou ik zeggen. Maar dan ben je nog èrg ver van een werkende database af :)

zie hier de bijlage in excel (had de knop: 'ga geavanceerd' onderaan even gemist :rolleyes: )
Ik weet dat het maken van de formulieren, zoals ik ze in de afbeeldingen heb ontworpen, uitgelegd is in de cursus, maar ik kom die cursus niet door. Ik begrijp in veel gevallen geen **** wat ik aan het doen ben :rolleyes:
Bekijk bijlage database.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan